Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Har processon rätt temp??

Hej hopp, satte precis in en ny cpu fläkt och kollade vilken temp processorn (en AMD FX-8350 Black Edition 4.0GHz, 8-Core) hamnade på när jag körde igång Farcry 4, avast "systemvirusskanning" o lite vanliga program i bakrunden som Firefox o skype.

Tempen hamnade på 58 grader som max, och undrar nu om det är normalt eller på tok för högt??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
M:hamn
Registrerad
Nov 2010

Normalt, dock skulle det kanske hjälpa att nämna vad för cpu kylare du har istället för en Fläkt?.... prollar klarar upp till 90 grader, körde du allt det där så är det nog säkert bra.

Asus z87 pro - Intel i7 4770k - Phanteks PH-TC14PE - Asus Gtx 970 strix 3,5GB - 128gb 830 Pro - Crucial mx100 256gb - 2x2 WD 2 tb - Asus Essence Stx - Corsair 800D - Corsair HX750w - Ducky Shine 2 Mx Red - Mionix Naos 8200 - Asus VG248QE - Evo - Galaxy S7

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Jo de är klart. Ja köpte en:
CoolerMaster Hyper 212 Evo
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/coolerma...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

En sak till. Det stod att fläkten (CoolerMaster Hyper 212 Evo) skulle ha 4 pin anslutning men när jag öppnat förpackningen så va det bara 3 pin anslutning till den. Är det någon fara med det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Mordrana:

Normalt, dock skulle det kanske hjälpa att nämna vad för cpu kylare du har istället för en Fläkt?.... prollar klarar upp till 90 grader, körde du allt det där så är det nog säkert bra.

Söta rara.. första resultatet när man googlar säger ju att dessa klockar ner sig vid 61grader.

TS, har du verkligen haft på kylpasta/rengjort och bytt ut den? Den kylaren bör inte ha problem, om du nu inte har tokhög spänning.

Edit, nej 3 och 4 pin till fläktar har med fläktstyrning att göra, dvs om den inte behöver snurra på max så gör den ej det osv.
Edit2, han nedanför hade en bra poäng, jag som har intel brukar inte tänka på att amd inte funkar så bra med program som hwmonitor medflera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Vilket program kollar du tempen med? Hw monitor med flera kan du kasta i soptunnan när det gäller tempen på amd. Tanka ner AMD overdrive det visar rätt på amd prollar.

Tänk på att amd overdrive visar thermal margin. Dvs hur mycket du har kvar till max tempen för processorn. Så visar den 40 grader så betyder det inte att processorna är 40 grader varm utan att du har 40 graders marginal till maxtempen.

Jag ligger på 28-30 grader thermal margin vid full load i AMD overdrive och HW monitor visar då 90-95 grader!

AMD 760k @ 4.7GHz, NB @ 2200MHz | Asus 760 | Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI | 2x4GB 1866MHz Gskill | Silverstone SFX ST45SF 450W

Intel i5-4670k @ stock | MSI 680 | Gigabyte G1.Sniper Z87 | 2x4GB 2400MHz Gskill | Corsair TX850 850W

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Smurgidurg:

Hej hopp, satte precis in en ny cpu fläkt och kollade vilken temp processorn (en AMD FX-8350 Black Edition 4.0GHz, 8-Core) hamnade på när jag körde igång Farcry 4, avast "systemvirusskanning" o lite vanliga program i bakrunden som Firefox o skype.

Tempen hamnade på 58 grader som max, och undrar nu om det är normalt eller på tok för högt??

Lite högt om det stämmer, kolla med AMD overdrive och läs av thermal margin.

Skrivet av Mordrana:

Sanning med modifikation, CPU:n har kisel i sig som klarar 94+°C, den har #Thermtrip @90°C och den klockar ned sig vid 62°C.

Att det är lugnt upp till 90°C är dock helt fel, man skall hålla sig under 62°C, annars ligger CPU:n på 800MHz....

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Sweclockers Teamspeak |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av stimpen:

Vilket program kollar du tempen med? Hw monitor med flera kan du kasta i soptunnan när det gäller tempen på amd. Tanka ner AMD overdrive det visar rätt på amd prollar.

Tänk på att amd overdrive visar thermal margin. Dvs hur mycket du har kvar till max tempen för processorn. Så visar den 40 grader så betyder det inte att processorna är 40 grader varm utan att du har 40 graders marginal till maxtempen.

Jag ligger på 28-30 grader thermal margin vid full load i AMD overdrive och HW monitor visar då 90-95 grader!

Jag körde testet med "Core Temp", ska testa med AMD overdrive nu med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av stimpen:

Skrivet av Smurgidurg:

Jag körde testet med "Core Temp", ska testa med AMD overdrive nu med.

Ok gjorde samma test med "AMD overdrive" och som lägst va Thermal Margin nere på 15 grader.

Jag har inte fixat med kylpasta många gånger så antar att det är där skon klämmer. Men vad tror ni, borde jag göra om det en gång till för att de ska bli bättre? Eller kan jag vara nöjd med resultatet?

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Smurgidurg:

Ok gjorde samma test med "AMD overdrive" och som lägst va Thermal Margin nere på 15 grader.

Jag har inte fixat med kylpasta många gånger så antar att det är där skon klämmer. Men vad tror ni, borde jag göra om det en gång till för att de ska bli bättre? Eller räcker det att jag lösgöra fläkten lite och vrida lite på den fram och tillbaka för att jämna ut kylpastan ytterligare?

Thermal Margin 15°C betyder:
MaxTemp till Throttle -(minus) Margin = CPU temperatur

Alltså:
62°C - 15°C = 47°C.

Alltså lugna puckar, förutsatt att detta är vid belastning, är det IDLE så betyder det inte något.

Som sagt, processorn stänger av sig vid 90°C och mellan 62°C och 90°C så kommer du ha runt 20% av den totala prestandan då processorn throttlar(klockar ned sig) till 800MHz.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Sweclockers Teamspeak |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av DavidtheDoom:

Thermal Margin 15°C betyder:
MaxTemp till Throttle -(minus) Margin = CPU temperatur

Alltså:
62°C - 15°C = 47°C.

Alltså lugna puckar, förutsatt att detta är vid belastning, är det IDLE så betyder det inte något.

Som sagt, processorn stänger av sig vid 90°C och mellan 62°C och 90°C så kommer du ha runt 20% av den totala prestandan då processorn throttlar(klockar ned sig) till 800MHz.

Skönt att höra då slipper jag tänka på det mer.
Tackar så jättemycket för svaren ^^