Permalänk
Medlem

Moderkort brunnit!

Halloj

Har någon fråga angående ett moderkort.
Moderkortet här på bilden har brunnit bakom komponent 1R2. Det började med att datorn fått sig ett litet stänk av vatten, inte något speciellt och bara på fronten eftersom att den ligger annars skyddad under skrivbordet. Eftersom det inte var någon stor mängd tror jag inte att det skulle kunna nå moderkort eller andra "vitala delar" men blötte ner fronten som ingår av usb och startknapp. Det var detta som då utlöste att datorn tappade bilden och när man startade den rebootade den flera gånger, då helt utan bild.
Datorn öppnades och memok testades med svar av rött sken minne flyttades för att testa om något kunde vara defekt.
När allt var ihop monterat efter ingen lycka gav datorn efter någon omstart ifrån sig en flamma på några centimeter från bakre delen av moderkortet.

Detta var då resultatet:

Det jag då undrar hur jag ska gå vidare.
Delen som brunnit (lödningen på baksidan av helt) vad är det för något?
Kan den delen/felet ha dragit med sig något annat när den brann?
Det jag alltså undrar är vilka delar jag kommer måsta byta för att vara på den säkra sidan.ö

Tack på förhand!
Melker

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av 1Mecke1:

Halloj

Har någon fråga angående ett moderkort.
Moderkortet här på bilden har brunnit bakom komponent 1R2. Det började med att datorn fått sig ett litet stänk av vatten, inte något speciellt och bara på fronten eftersom att den ligger annars skyddad under skrivbordet. Eftersom det inte var någon stor mängd tror jag inte att det skulle kunna nå moderkort eller andra "vitala delar" men blötte ner fronten som ingår av usb och startknapp. Det var detta som då utlöste att datorn tappade bilden och när man startade den rebootade den flera gånger, då helt utan bild.
Datorn öppnades och memok testades med svar av rött sken minne flyttades för att testa om något kunde vara defekt.
När allt var ihop monterat efter ingen lycka gav datorn efter någon omstart ifrån sig en flamma på några centimeter från bakre delen av moderkortet.

Detta var då resultatet:
http://i.imgur.com/ipPZwvM.jpg

http://i.imgur.com/aYy5KBG.jpg

Det jag då undrar hur jag ska gå vidare.
Delen som brunnit (lödningen på baksidan av helt) vad är det för något?
Kan den delen/felet ha dragit med sig något annat när den brann?
Det jag alltså undrar är vilka delar jag kommer måsta byta för att vara på den säkra sidan.ö

Tack på förhand!
Melker

Det som har pajat är troligen att den komponent du pekar på har blivit kortsluten.

Komponenten är en induktor med en järnkärna, en Choke, den används som ett lågpassfilter för att bli av med högfrekvent rippel från VRM:erna som du ser ovan.

VRM:erna är strömförsörjningen till ram:en. Så tips, kör memtest och kika att ramet inte har fått sig en rejäl kyss. Risken är överhängande stor att ram:en har blivit defekt.

Moderkortet är troligen kört. Ser ut som det har gått en rejäl ström på fel ställe genom kopparbanorna då kopparbanan syns genom yttskicktet som ligger på baksidan. Har även lödtennet runnit? Då finns det risk att mer är kortslutet på baksidan av kortet, t ex minnesbenen på höger sida där.

Det ser inte ut som att att det är någon komponent på baksidan som har brunnit utan att ett monteringshål på baksidan har blivit upphettad av strömmen som går genom choke:en. Kanske kan ta en bättre bild just på den monteringsplatsen med högsta macro på kameran?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är en lödning mitt i som "smält" eller snarare helt gått i bitar, ganska säker på att man inte får någon slutning över lödningen längre, så att en rejäl smäll har den ju fått sig med tanke på att den gav ifrån sig en flamma som lämnade ett fint avtryck på chassits insida.
Eftersom att memtest gav rött ifrån sig och skärmarna inte funderade betyder detta att som troligtvis har pajjat? Undrar ju då om man vågar ansluta ramet i en dator då man kan riskera att pajja mer saker? finns det en chans så dumt att testa då ram inte kostar skjortan..
I övrigt tror du gpu och cpu har klarat sig?

Så det som skall bytas, moderkort och (ram)? eller kommer fler komponenter att måsta bytas ut?

Och vad kan möjligtvis orsaka detta? tror att chansen att vatten tagit sig in där eller på framsidan av moderkortet är riktigt liten men att kortslutit en usb port möjligtvis?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av 1Mecke1:

Det är en lödning mitt i som "smält" eller snarare helt gått i bitar, ganska säker på att man inte får någon slutning över lödningen längre, så att en rejäl smäll har den ju fått sig med tanke på att den gav ifrån sig en flamma som lämnade ett fint avtryck på chassits insida.
Eftersom att memtest gav rött ifrån sig och skärmarna inte funderade betyder detta att som troligtvis har pajjat? Undrar ju då om man vågar ansluta ramet i en dator då man kan riskera att pajja mer saker? finns det en chans så dumt att testa då ram inte kostar skjortan..
I övrigt tror du gpu och cpu har klarat sig?

Så det som skall bytas, moderkort och (ram)? eller kommer fler komponenter att måsta bytas ut?

Och vad kan möjligtvis orsaka detta? tror att chansen att vatten tagit sig in där eller på framsidan av moderkortet är riktigt liten men att kortslutit en usb port möjligtvis?

Svårt att säga, det skulle kunna vara ett pull-down motstånd eller en kondensator för att hantera rippel om det faktiskt är en komponent som brunnit. Om så finns det en risk att du har fått en kraftig spänning som har gått in i jord-plåten som går genom moderkortet. Dock bör inte detta pajat andra grejer.

En sak som kan ha blivit skadad om ram har fått en kyss är IMC som sitter i CPU:n. (IMC = minneskontrollern). Det märker du om du inte får minnen som du vet att fungera med processorn, inte mycket att göra åt det. Jag tror personligen att du kan testa minnet i en annan bräda men inget jag kan garantera, om de är paj är sannolikheten större att ledningsbanorna har brunnit upp helt än att de har smält och leder fel och således kan skada andra saker på moderkortet igen.
Men som sagt, inget varken du eller jag kan veta utan att börja testa.

Personligen hade jag testat ram:en i en fulbräda först om du har tillgång till det, annars skaffa en ny mammabräda och testa CPU & ram i den först för sig. Kör ordentligt med memtest och stresstest på CPU även om den bot:ar. Kan vara dolda fel eller skadad minnesmatris i ram:et.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin