Huawei: "Ingen tjänade pengar på Windows Phone"

Permalänk
Melding Plague

Huawei: "Ingen tjänade pengar på Windows Phone"

Telefonmakaren Huaweis mediachef går till attack mot Windows Phone och säger att alla dragit sig ur satsningen till följd av bristande lönsamhet med operativsystemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är ju stor skillnad på gamla Wndows Phone och nya Windows Phone, vilket av dem är det de klagar på? Har en Nokia Lumia 1020 och är jätte nöjd. Sen att jag inte bryr mig om de 100000 olika appar som inte portas över ifrån ios eller android är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denglade:

Är ju stor skillnad på gamla Wndows Phone och nya Windows Phone, vilket av dem är det de klagar på? Har en Nokia Lumia 1020 och är jätte nöjd. Sen att jag inte bryr mig om de 100000 olika appar som inte portas över ifrån ios eller android är en annan sak.

Det är "nya" Windows Phone de klagar på. Men nu pratas det ju inte om funktionalitet i artikeln, utan marknadsgenomslag.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denglade:

Är ju stor skillnad på gamla Wndows Phone och nya Windows Phone, vilket av dem är det de klagar på? Har en Nokia Lumia 1020 och är jätte nöjd. Sen att jag inte bryr mig om de 100000 olika appar som inte portas över ifrån ios eller android är en annan sak.

Jo jag känner precis samma sak. Jag tycker min 925 med WP8.1 är helt underbar, det finns inget hos Android eller iOS som kan få mig att lämna WP.
Sedan tror jag väldigt många (svenssons) är alldeles för insnöade på Android och iOS. Det vet liksom inte vad WP är och när de inte vet något tror de automatiskt att det är skräp, det är för få som använder WP.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Denglade:

Är ju stor skillnad på gamla Wndows Phone och nya Windows Phone, vilket av dem är det de klagar på? Har en Nokia Lumia 1020 och är jätte nöjd. Sen att jag inte bryr mig om de 100000 olika appar som inte portas över ifrån ios eller android är en annan sak.

Att du är jättenöjd med din Lumia 1020 betyder inte att tillverkarna tjänar pengar på Windows Phone.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jo jag känner precis samma sak. Jag tycker min 925 med WP8.1 är helt underbar, det finns inget hos Android eller iOS som kan få mig att lämna WP.
Sedan tror jag väldigt många (svenssons) är alldeles för insnöade på Android och iOS. Det vet liksom inte vad WP är och när de inte vet något tror de automatiskt att det är skräp, det är för få som använder WP.

Om de nöjer sig med Android / iOS varför byta sig till en döende platform WP?

Det ligger som till varför byta till Linux om man är nöjd på Windows. Så länge man inte har något incitament att byta varför byta.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Så nästan ingen vill ha dem och tillverkarna tjänar inte pengar på dem. Verkar vara en riktigt urdålig kombination

Dessutom har Microsoft gått emot sin kundbas (användare av PC med mus och tangentbord) vilja i och med Windows 8 och prackat på dem ett OS för touch.
Om jag hade Microsoftaktier så skulle jag nog fundera på att sälja dem...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Jag tror på Windows Phone och hoppade på tåget direkt när WP8 kom. Då var jag inte helt nöjd men jag är övertygad om att det kommer fortsätta mogna och bli riktigt bra. En viktig del i detta är nog dels som artikeln säger att de kan använda samma hårdvara som Android telefoner men även att dom numera har en egen mobildivision

Permalänk
Medlem

...och stackars Nokia fick ta hela smällen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Uttalandet kan säkert vara sant för hans bolag, men tonen på det känns lite som från en dålig förlorare

Permalänk
Medlem

Trist. Bytte egentligen ovilligt till windows i förra året iom att Elgiganten sålde Lumia 920 billigt. Tog inte lång tid innan jag tyckte det var det bästa mobila operativsystemet jag någonsin haft och skulle inte kunna tänka mig att byta tillbaka till Android eller iOS(haft båda) längre.
Enda problemet på pappret är såklart bristen på appar men det märker iaf inte jag av, förutom att möjligtvis viaplay är för snåla för att utveckla en app..

Det finns en anledning till att vi Lumia-användare är trogna och kommer nog själv satsa på en Lumia 940 när den kommer ut.

Permalänk
Medlem

En del är onekligen jättenöjda men det hjälper inte hela vägen att några få är just det. Lumia 930 t.ex. är en pärla och med WP 8.1 kom systemet äntligen i kapp resten (tänker på extremt basala saker som personliga bakgrundsbilder vilket för "svenssonmarknaden" är extremt relevant).

Men det räcker bara så långt. Microsoft och Nokia plöjde ner multum på marknadsföring, i alla fall i staterna under rätt lång tid men det hjälpte inte. Sen gjorde sig Nokia av med sin mobilproduktion och det säger en hel del för WP's del dessvärre. Det är inte en fråga om WP kan konkurrera längre, det är en fråga om det över huvud taget kan få någon penetrationskraft på marknaden? Det verkar inte troligt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har nu kört Windows Phone 8.1 i ett halvår (Lumia 930) och går nu tillbaka till Android.
Generellt tycker jag operativet är väldigt bra. Design och prestandan är kanon. Jag tycker inte heller att man kan köra det gamla "finns så lite appar" längre. Allt jag använder finns (eller finns ett alternativ) förutom bank och transportstyrelsen.

Däremot är det stora problemet apparnas kvalitet. De flesta appar saknar funktioner och fungerar generellt sämre än motsvarigheten på android/ios. Detta har gjort att jag nu ledsnat. Telefonen får vara kvar dock i väntan på Windows 10.

Men från och med i veckan blir det en One M8 Google Play.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Kan inget annat än instämma, impulsköpte en Lumia 830, en kanontelefon på många sätt men kvalitén på apparna drar ner hela upplevelsen. Kommer behålla telefonen tills någon nytt spännande kommer, troligtvis till nästa iPhone men någon ny WP-lur blir det inte som det ser ut just nu iaf.

Skrivet av depalma:

Jag har nu kört Windows Phone 8.1 i ett halvår (Lumia 930) och går nu tillbaka till Android.
Generellt tycker jag operativet är väldigt bra. Design och prestandan är kanon. Jag tycker inte heller att man kan köra det gamla "finns så lite appar" längre. Allt jag använder finns (eller finns ett alternativ) förutom bank och transportstyrelsen.

Däremot är det stora problemet apparnas kvalitet. De flesta appar saknar funktioner och fungerar generellt sämre än motsvarigheten på android/ios. Detta har gjort att jag nu ledsnat. Telefonen får vara kvar dock i väntan på Windows 10.

Men från och med i veckan blir det en One M8 Google Play.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Jag kan villigt medge att jag inte alls brytt mig om windows phone, efter att ha blivit bränd både vad gäller deras mobila produkter och vad gäller windows 8. Kan nån nämna några av fördelarna jämfört med android om man nu skulle vilja titta åt windows hållet igen?

Permalänk
Medlem

Kör Lumia 1020. Det enda jag saknar är faktiskt tillbehör speciellt utvecklade för 1020 vilket är ironiskt då jag aldrig köpt några tillbehör till någon tidigare mobil

Hade velat ha ett någorlunda väl prissatt, slimmat väderskyddat skal med Qi. Nu kör jag originalskal med Qi och min son har badat min lur i badkaret en gång utan konsekvenser

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Avstängd

Huawei glömde visst bort Nokia och Qualcomm.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Huawei glömde visst bort Nokia och Qualcomm.

Nokia är väl ändå inget bra exempel? Det var ju just på grund av att de valde Windows phone som det gick såpass dåligt att de tillslut fick sälja av mobiltelefonverksamheten till Microsoft. Att det blev just Microsoft som köpte är nog mycket Stephen Elop's fel/förtjänst, beroende på hur man ser det.

Så ja, vill man att det ska gå så dåligt för ens företag att man kanske tvingas sälja är Windows Phone uppenbarligen ett utmärkt val

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

...och stackars Nokia fick ta hela smällen.

Nokia hade redan krashat när de gick över till Windows.

Permalänk
Medlem

Jag har Nokia Lumia 820 som jobbtelefon och som arbetsredskap i en Windowsbaserad företagsmiljö fungerar den utmärkt. Det som gör att jag tror att MS kommer att klara av att få ut Windows Phone den här gången är att Blackberry är nere för räkning och företagsmarknaden är i behov av byte till en annan plattform.
Mest synd är det att Nokia inte hade kvar några ekonomiska muskler att vänta ut vändningen.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Om inte allt för länge kommer windows 10 och då blir det windows 10 i lurarna. Hur det då ser ut med bakåtkompatibilitet mot win phone, är jag tveksam på. Troligen är det också en anledning till att få företag är intresserade.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Huawei glömde visst bort Nokia och Qualcomm.

Jag använder själv en Nokia Lumia 930, men att hävda att Nokia har gått bra är bara fel.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ronz:

Jo jag känner precis samma sak. Jag tycker min 925 med WP8.1 är helt underbar, det finns inget hos Android eller iOS som kan få mig att lämna WP.
Sedan tror jag väldigt många (svenssons) är alldeles för insnöade på Android och iOS. Det vet liksom inte vad WP är och när de inte vet något tror de automatiskt att det är skräp, det är för få som använder WP.

Tror du inte många "svenssons" är väldigt insnöade på spel som Candy Crush, Papa Pear Saga, Bloons 5 och liknande? Finns de ens på WP8?

Själv skulle jag kunna tänka mig WP8 då det rent tekniskt verkar vara en rätt bra plattform och det jag använder telefonen till numera är i stort sätt surfa, messa och prata. De billiga WP-lurarna som 520 och 630 är faktiskt riktigt prisvärda, även om det numera finns vettiga Androider i den prisklassen i form av t.ex. Moto G.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lindhe:

...och stackars Nokia fick ta hela smällen.

Nej, Nokia fick en till chans tack vare Microsoft, men det är svårt att rädda ett sjunkande skepp. Nokia envisades med att stanna kvar med Symbian när alla andra hade något mycket bättre, det var den dagen beslutet togs som Nokia tog smällen, resten var konsekvensen av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror du inte många "svenssons" är väldigt insnöade på spel som Candy Crush, Papa Pear Saga, Bloons 5 och liknande? Finns de ens på WP8?

Själv skulle jag kunna tänka mig WP8 då det rent tekniskt verkar vara en rätt bra plattform och det jag använder telefonen till numera är i stort sätt surfa, messa och prata. De billiga WP-lurarna som 520 och 630 är faktiskt riktigt prisvärda, även om det numera finns vettiga Androider i den prisklassen i form av t.ex. Moto G.

Alla måste-appar finns, och det är just det som är så bra med nokialurar - mottagning, samtalskvalitet och konstruktion som i alla fall jag tycker är överlägset det mesta på marknaden.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuggan74:

Nej, Nokia fick en till chans tack vare Microsoft, men det är svårt att rädda ett sjunkande skepp. Nokia envisades med att stanna kvar med Symbian när alla andra hade något mycket bättre, det var den dagen beslutet togs som Nokia tog smällen, resten var konsekvensen av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Symbian var inte ett dåligt OS, faktiskt ett av de bättre men Microsoft gick in i Nokia redan när Nokia N95 var deras flaggskepp och började styra. Mediaspelaren som fanns i Symbian OS 9.2, S60 rel. 3.1 (som N95 levererades med) baserades på samma mediaspelare som Windows har t.ex så Microsoft hämmade utvecklingen av Symbian, så det är Microsoft fel redan från början att Symbian stoppades i utveckling.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Nej, Nokia fick en till chans tack vare Microsoft, men det är svårt att rädda ett sjunkande skepp. Nokia envisades med att stanna kvar med Symbian när alla andra hade något mycket bättre, det var den dagen beslutet togs som Nokia tog smällen, resten var konsekvensen av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Andra chans jovisst för WP gick så bra......

Nokia envisades inte med Symbian då vi hade också Maemo dock som lades ner utan någon direkt förklaring. Marknaden skrek efter Android och endå gick Nokia till Windows,

Nokia som varumärke är väldigt populärt fortfarande och många köper just Nokia för deras brand name och inget annat. Förklarar också varför WP är så stort i Polen mot resten av världen.

Kommer Nokia med en bra androidlur så kanske man köper sig en sådan när jag har tröttnat på OPO.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Så nästan ingen vill ha dem och tillverkarna tjänar inte pengar på dem. Verkar vara en riktigt urdålig kombination

Dessutom har Microsoft gått emot sin kundbas (användare av PC med mus och tangentbord) vilja i och med Windows 8 och prackat på dem ett OS för touch.
Om jag hade Microsoftaktier så skulle jag nog fundera på att sälja dem...

.

Microsoft aktien har ökat med 30% det senaste året så jag önskar jag hade köpt :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Andra chans jovisst för WP gick så bra......

Nokia envisades inte med Symbian då vi hade också Maemo dock som lades ner utan någon direkt förklaring. Marknaden skrek efter Android och endå gick Nokia till Windows,

Nokia som varumärke är väldigt populärt fortfarande och många köper just Nokia för deras brand name och inget annat. Förklarar också varför WP är så stort i Polen mot resten av världen.

Kommer Nokia med en bra androidlur så kanske man köper sig en sådan när jag har tröttnat på OPO.

Samarbetet mellan Nokia och Microsoft sträcker sig längre tillbaka än smartphones med pekskärm, de pågick redan när Nokia 9000 Communicator var i ropet.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Att ha en licenskostnad när man skulle tävla mot android var ju inte så smart.

Med det sagt så saknar jag min Lumia 720 (har nu en HTC One M8), windows phone har ett mycket bättre flyt, trots sämre hårdvara (om man jämför mina två senaste telefoner), och mer genomtänkt gränssnitt. Men när exempelvis microsofts egna authenticatorapp är ljusår bättre på andriod än windows phone inser man att inte ens MS själva tror på/bryr sig om plattformen.