LPDDR4 till nästa generations mobiltelefoner

Permalänk
Melding Plague

LPDDR4 till nästa generations mobiltelefoner

Minnesstandarden DDR4 är på väg till mobilmarknaden och med tillägget Low Power utlovas 40 procent lägre strömförbrukning samt 50 procent högre minnesbandbredd än dagens LPDDR3.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gött.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Dessa minnen på en telefon med nya USB (Sony plx) så blir det ett köp!

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk

Kul att det ser ut att hända saker på mobilmarknaden nästa år. Synd att man är i behov av en ny just nu. Kanske är en idé att testa sig på en Nexus 5 i väntan på nästa generation, finns inget dyrt flaggskepp som känns så väldigt lockande för tillfället.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

Hur mycket strömföbrukning kräver minnen i dagsläget då? Strömsnålare skärmar är väll prio ett tycker jag. Känns som marknaden bara pressar ut kraftigare och mer strömkrävande skärmar hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Hur mycket strömföbrukning kräver minnen i dagsläget då? Strömsnålare skärmar är väll prio ett tycker jag. Känns som marknaden bara pressar ut kraftigare och mer strömkrävande skärmar hela tiden.

Eller varför inte det viktigaste av allt? Bättre batterier....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Eller varför inte det viktigaste av allt? Bättre batterier....

Som jag förstått det är det betydligt svårare idag att öka deras kapacitet, antar att det är vad du menar med "bättre". Däremot kan framsteg säkert göras vad gäller prestanda vid kyla och max antal urladdningar innan batteriet börjar tappa kapacitet. Att man samtidigt optimerar övriga komponenter att bli så strömsnålas som möjligt får väl bara ses som en bra sak. Den största energiboven i laptops/mobiltelefoner är väl skärmen, i synnerhet nu när pixlarna blir fler och fler och kräver mer och bättre bakgrundsbelysning. Många bäckar små helt enkelt.

Visa signatur

Surface Pro 4 - i7 6650U @ 2,2 GHz - 16 GB RAM - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av -NoH-:

Som jag förstått det är det betydligt svårare idag att öka deras kapacitet, antar att det är vad du menar med "bättre". Däremot kan framsteg säkert göras vad gäller prestanda vid kyla och max antal urladdningar innan batteriet börjar tappa kapacitet. Att man samtidigt optimerar övriga komponenter att bli så strömsnålas som möjligt får väl bara ses som en bra sak. Den största energiboven i laptops/mobiltelefoner är väl skärmen, i synnerhet nu när pixlarna blir fler och fler och kräver mer och bättre bakgrundsbelysning. Många bäckar små helt enkelt.

bättre batteriteknik finns redan, googla det.. problemet e bara att monopolet på batteri utvecklare har gjort så att ny teknik aldrig får se dagens ljus på konsument marknaden. det finns batterier därute som klarar upp till 3x mer laddning, samt kan laddas ur dubbelt så många gånger. som sagt, storföretagen som blockerar det eftersom det inte var de som hittade på tekniken. De intervjuade en kvinna som var VD för ett företag som utvecklat den nya tekniken, o vart verkligen inte seg med att säga att hon blir begränsad av duracell, GP o alla andra stor batteri producenter. Så kan de gå när de finns monopol/dualpol på saker.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Avstängd

Snapdragon 810 ser ut att bli ett monster.
ARMv8 och 64-bit.

Permalänk
Medlem

Next generation ser lovande ut:

http://www.swedroid.se/utvecklartelefonen-snapdragon-810-har-...

Hoppas på One Plus Two

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

bättre batteriteknik finns redan, googla det.. problemet e bara att monopolet på batteri utvecklare har gjort så att ny teknik aldrig får se dagens ljus på konsument marknaden. det finns batterier därute som klarar upp till 3x mer laddning, samt kan laddas ur dubbelt så många gånger. som sagt, storföretagen som blockerar det eftersom det inte var de som hittade på tekniken. De intervjuade en kvinna som var VD för ett företag som utvecklat den nya tekniken, o vart verkligen inte seg med att säga att hon blir begränsad av duracell, GP o alla andra stor batteri producenter. Så kan de gå när de finns monopol/dualpol på saker.

Ja, visst är det fint när efterfrågan inte längre styr vad som görs tillgängligt?
En ny teknik doseras ut i små steg och får dyra lanseringspriser 20 gånger istället för en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

bättre batteriteknik finns redan, googla det.. problemet e bara att monopolet på batteri utvecklare har gjort så att ny teknik aldrig får se dagens ljus på konsument marknaden. det finns batterier därute som klarar upp till 3x mer laddning, samt kan laddas ur dubbelt så många gånger. som sagt, storföretagen som blockerar det eftersom det inte var de som hittade på tekniken. De intervjuade en kvinna som var VD för ett företag som utvecklat den nya tekniken, o vart verkligen inte seg med att säga att hon blir begränsad av duracell, GP o alla andra stor batteri producenter. Så kan de gå när de finns monopol/dualpol på saker.

Källor? Hittar inget konkret om det på google. Länka gärna någon bra dokumentär om det om du kan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

68,2 GB/s för en mobil är helt sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

bättre batteriteknik finns redan, googla det.. problemet e bara att monopolet på batteri utvecklare har gjort så att ny teknik aldrig får se dagens ljus på konsument marknaden. det finns batterier därute som klarar upp till 3x mer laddning, samt kan laddas ur dubbelt så många gånger. som sagt, storföretagen som blockerar det eftersom det inte var de som hittade på tekniken. De intervjuade en kvinna som var VD för ett företag som utvecklat den nya tekniken, o vart verkligen inte seg med att säga att hon blir begränsad av duracell, GP o alla andra stor batteri producenter. Så kan de gå när de finns monopol/dualpol på saker.

Ska du vara sådär kritisk med dessa påståenden så får du mer än gärna dela med dig av källor. Annars blir det en stor skopa salt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Källor? Hittar inget konkret om det på google. Länka gärna någon bra dokumentär om det om du kan.

Lite konspirationsteorivarning över det. Det finns en uppsjö nya batteritekniker, som var för sig har några av de egenskaperna, men inte alla vilket behövs. Vanligaste är väll att de är svindyra eller för dålig hållbarhet. Hittar du en överlägsen teknik ät det nog bara att ringa mr Elon Musk så kommer det nog sätta fart. Han besitter både vilja, kapital och insitament (han säljer bilar, inte batterier, sålänge bilen blir billigare/bättre kommer det att ske hos tesla)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samma bandbredd som XBone som dom säkerligen hoppas kunna kränga i 5-6 år till.
Den nuvarande generationen konsoler är säkerligen den sista i sitt slag.

Permalänk
Inaktiv

Sitter fint på min htc one sen länge tillbaka så kan gott vänta

Permalänk
Entusiast

Det som inte behöver någon prestandaboost är det som får det, medans det som verkligen behöver en boost, fortfarande förbises.
Mobilmarknaden är underlig.

Smartphones/tablets lider i regel (med få undantag) av flashkretsarnas otroligt låga I/O-prestanda, än idag. Den sekventiella prestandan är ypperlig i de flesta fallen, men den fragmenterade prestandan?
Varje gång jag skall göra något med min smartphone, så drunknar dess processor i I/O-operationer. Detta på grund av att flashkretsen helt enkelt inte klarar av fragmenterade läsningar och skrivningar särskilt väl.
Detta går visserligen att åtgärda med mer RAM-minne och större cache.

Det jag undrar är varför man inte valt att lösa det problemet med effektivare flash-kretsar, istället för att satsa på snabbare RAM-minnen?
Vad är det en mobil enhet använder som behöver snabbare RAM-minnen?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Hur mycket strömföbrukning kräver minnen i dagsläget då? Strömsnålare skärmar är väll prio ett tycker jag. Känns som marknaden bara pressar ut kraftigare och mer strömkrävande skärmar hela tiden.

För det är ju helt klart så att LPDDR4 har utvecklats på bekostnad av skärmtekniken

Vilka kommentarer man hittar här ibland...

Skrivet av Gtoxed:

bättre batteriteknik finns redan, googla det.. problemet e bara att monopolet på batteri utvecklare har gjort så att ny teknik aldrig får se dagens ljus på konsument marknaden. det finns batterier därute som klarar upp till 3x mer laddning, samt kan laddas ur dubbelt så många gånger. som sagt, storföretagen som blockerar det eftersom det inte var de som hittade på tekniken. De intervjuade en kvinna som var VD för ett företag som utvecklat den nya tekniken, o vart verkligen inte seg med att säga att hon blir begränsad av duracell, GP o alla andra stor batteri producenter. Så kan de gå när de finns monopol/dualpol på saker.

Precis som bilen som går på vatten eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

För det är ju helt klart så att LPDDR4 har utvecklats på bekostnad av skärmtekniken

Vilka kommentarer man hittar här ibland...

Precis som bilen som går på vatten eller?

Nej, det sa jag inte. Jag sa bara att jag personligen hade föredragit strömsnålare skärmar istället.

Och självklart finns det bättre batteritekniker på marknaden som Gtoxed säger, att det finns företagskarteller som håller tillbaka produktion eller rentav ljuger för att hålla uppe priserna är ingen direkt nyhet. Titta bara på hårddiskarna, eller ett ännu bättre alternativ oljebranschen. Det är ett knep som har hållit på i snart hundra år.

Vilka dryga skåningar man hittar här ibland...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Nej, det sa jag inte. Jag sa bara att jag personligen hade föredragit strömsnålare skärmar istället.

Och självklart finns det bättre batteritekniker på marknaden som Gtoxed säger, att det finns företagskarteller som håller tillbaka produktion eller rentav ljuger för att hålla uppe priserna är ingen direkt nyhet. Titta bara på hårddiskarna, eller ett ännu bättre alternativ oljebranschen. Det är ett knep som har hållit på i snart hundra år.

Vilka dryga skåningar man hittar här ibland...

Jag hade själv hellre föredragit billigare bröd och att den lokala Coop-butiken säljer Nutella istället för strömsnålare skärmar. Helst hade jag sett billigare SSD-enheter istället för bättre ljudkort. Om vi nu ska börja lista saker som vi hellre skulle se men som egentligen är irrelevant för artikeln och tråden.

Mycket snack om dessa mystiska batteritekniker som utan problem skulle finns i produkthyllorna imorgon om det inte vore för stora ondskefulla företag och konspirationer. Någon som kan visa upp en av dem? Dem som finns är experimentella - ironiskt nog stora företag som utvecklar dem. Ett fåtal är prototyper. Som ovan skriver har dessa tekniker flera fördelar men ingen av dem har alla fördelar. Ta det lugnt, om några år kommer dem att hitta fram.

Att hårddiskar har "karteller" verkar dock inte hindrat utvecklingen bland annat 100TB fram till 2025. För 20 år sedan var man glad om man hade 500MB i lådan. Det kan ju också vara så att hårddiskar inte är så lätta att utveckla?

Och ska vi återkoppla till batterier finns det inte bara ett fåtal batteritillverkare - det finns massor av dem. Bara till bilar listar Wikipedia 22 olika tillverkare (ingen av dem är GP). Söker man runt lite finns det i alla fall över 100 för telefonbatterier. Ett Li-ion batteri är ingen kärnfysik att tillverka. Dock tror jag att de större av dessa tillverkarna alla gärna skulle lägga tänderna i bättre tekniker om det gick. Dem Kinesiska tillverkarna är även notoriska för att skita i patenträtt. Den 19e börsnoteras ett svenskt företag inom bränslecellsteknik - jag har inte hört dem klaga på en massa patent. Det är rent löjligt att påstå att vi inte ser någon utveckling pga. att ett fåtal bolag skulle lamslå marknaden. Dessutom finns det en massa utveckling inom området.

Så var är eller belägg för er ståndpunkt? Jag väntar.

*Någon spydig kommentar om Västgötar och/eller Trollhättor här - för det är riktigt moget*

(PS. Oljebranchen är en råvarubranch och en ganska unik sådan. Alla kan inte gräva upp olja hur som helst. Den har inget med patent att göra för övrigt.)