frågor om Phanteks kylare, hd5870 temps

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
M:hamn
Registrerad
Nov 2010

frågor om Phanteks kylare, hd5870 temps

Tänkte att allt passa bra in i denna tråd säkert.
Har två frågor,

nr.1 phanteks ph-tc14pe kylare, kan man sätta vilka 140x25mm fläktar som helst eller är det annorlunda då de är konstigt formade?, tänkte just då med originalclipsen man får med för fläkarna, anledningen är att ena fläkten så låter konstigt, tickar o spelar fan. så tänkte byta till något annat. (har rengjort)

nr.2 Asus hd5870 V2, gammalt graffekort, har det i datorn nu då jag skicka mitt gtx970 tillbaka pga coilwhine, dock tänkte jag höra
70 grader c i idle / windows kan väl ändå inte vara normalt? och då är fläkten på auto 21% ungefär. Och nej vill inte ha dammsugar mode 100% hela tiden på den..
Testat endast i amds egna temp program. men med tanke på hur fläkten går upp o ner hela tiden tror jag tempsen stämmer. har rengjort hela kortet och bytt kylpasta enligt mini riskorns metod, dock var tempsen likadana förut också. har bra ventilering i datorn. finns det nått annat man kan göra? gick att klocka 1% typ sen dog det.. hade skrämma upp frekvensera så mycket som möjligt då det är ett gammalt kort o cs/lol går liiite för dåligt då jag kör 144hz

Asus z87 pro - Intel i7 4770k - Phanteks PH-TC14PE - Asus Gtx 970 strix 3,5GB - 128gb 830 Pro - Crucial mx100 256gb - 2x2 WD 2 tb - Asus Essence Stx - Corsair 800D - Corsair HX750w - Ducky Shine 2 Mx Red - Mionix Naos 8200 - Asus VG248QE - Evo - Galaxy S7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Svar på nr. 1:

Fläktarna på kylaren har hål för 120mm-fläktar. Alla 140mm-fläktar som har standardhål för 120mm ska därför passa i clipsen.

Du har inte garanti?
Det är bra att köra samma sorts fläktar på en kylare för att slippa missljud. Du får tag på en ny likadan fläkt för 150 spänn ungefär. Phanteks 140mm-fläktar har fått riktigt bra recensioner i SPCR:s tester, så jag skulle satsa på en likadan. Ska själv beställa en: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2311443. Det är antingen samma eller en uppdaterad variant av den du har.

i5 3570k / Asus P8Z77-V Premium / Sapphire R9 Nano / Cooltek-Jonsbo W2 / EVGA Supernova 750 G2 / 12 GB ram / Samsung 840 EVO 250 GB / Phanteks PH-TC14PE

i5 4690k / Asus H81i / Asus GTX 960 4Gb / Raijintek Metis / Silverstone SX500-LG / 8 GB Ram / WD Black / Silverstone Argon AR-01

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
M:hamn
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av heffaklumpmamma:

Svar på nr. 1:

Fläktarna på kylaren har hål för 120mm-fläktar. Alla 140mm-fläktar som har standardhål för 120mm ska därför passa i clipsen.

Du har inte garanti?
Det är bra att köra samma sorts fläktar på en kylare för att slippa missljud. Du får tag på en ny likadan fläkt för 150 spänn ungefär. Phanteks 140mm-fläktar har fått riktigt bra recensioner i SPCR:s tester, så jag skulle satsa på en likadan. Ska själv beställa en: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2311443. Det är antingen samma eller en uppdaterad variant av den du har.

ok, tänkte nog byta båda isf men. Har nog säkert garanti men då jag bor på åland, och beställt kylaren från finland, tar det ungefär 3½ år fören dem skickat fläkten på reparation av phanteks själva i asien eller whatever, då de absolut inte kan skicka en ny fläkt direkt, fattigt & snålt i finland så.
Lutar nog att köpa två såna dom du länka, lite synd dock att betala 90€ för kylaren sen 1 år senare 60€ för 2 nya fläktar(ja det är dyrt här) edit tog bort en sak..

Asus z87 pro - Intel i7 4770k - Phanteks PH-TC14PE - Asus Gtx 970 strix 3,5GB - 128gb 830 Pro - Crucial mx100 256gb - 2x2 WD 2 tb - Asus Essence Stx - Corsair 800D - Corsair HX750w - Ducky Shine 2 Mx Red - Mionix Naos 8200 - Asus VG248QE - Evo - Galaxy S7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Mordrana:

ok, tänkte nog byta båda isf men. Har nog säkert garanti men då jag bor på åland, och beställt kylaren från finland, tar det ungefär 3½ år fören dem skickat fläkten på reparation av phanteks själva i asien eller whatever, då de absolut inte kan skicka en ny fläkt direkt, fattigt & snålt i finland så.
Lutar nog att köpa två såna dom du länka, lite synd dock att betala 90€ för kylaren sen 1 år senare 60€ för 2 nya fläktar(ja det är dyrt här) edit tog bort en sak..

Du skulle ju kunna köpa en exakt likadan som du har (det kan även vara en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=960279 du har) och sen skicka den trasiga fläkten på garantiärende. Då har du två fungerande fläktar och får eventuellt en tredje efter 3,5 år som du också kan sätta på kylaren. Tror BTW att Phanteks är baserade i Holland.

Annars kan du ju köpa två Noctua NF-P14r redux eller liknande. Huvudsaken är att hålen är för 120mm. Scythe har även ett par modeller som (om dom går att få tag på från en vettig återförsäljare) är billigare och mycket bra.

i5 3570k / Asus P8Z77-V Premium / Sapphire R9 Nano / Cooltek-Jonsbo W2 / EVGA Supernova 750 G2 / 12 GB ram / Samsung 840 EVO 250 GB / Phanteks PH-TC14PE

i5 4690k / Asus H81i / Asus GTX 960 4Gb / Raijintek Metis / Silverstone SX500-LG / 8 GB Ram / WD Black / Silverstone Argon AR-01