Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Räcker min CPU för streaming?

Tjena! Nu är det så att jag kanske ska köpa en "Avermedia Live Gamer Portabel" av en polare för att streama med. Men jag har inte den bästa CPU. Jag har nämligen
intel(r) core(tm) i3 cpu 540 @ 3.07ghz.
Någon som vet om detta möjligtvis skulle kunna funka? Eller måste jag uppgradera mig? Vad rekomenderar ni då?
Tack!

Rubrik förtydligad.
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

för och främst, med vilka inställningar ska du streama?

Cpu: Amd Fx 8320 @4,4 ghz OC Gpu: Sapphire 270x Chassi: Corsair 200r Moderkort: Gigabyte GA-970A-DS3P ATX Lagring: Toshiba 1TB HDD Minnen: 2x4 gb crucial nånting Cpu kylare: CM hyper 212 evo

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av Cappe97:

för och främst, med vilka inställningar ska du streama?

inte överdrivet bra, 480-720p möjligtvis?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Hur snabb uppkoppling har du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av m4gnify:

Hur snabb uppkoppling har du?

Kan stream tex Hearthstone utan lagg så internet är nog inget problem, om jag inte mins fel har jag runt 25/6?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

Kommer förmodligen att fungera bra.
Har du en sämre CPU kan du lägga mer kraft på din uppkoppling genom att höja din bitrate.
Fördelen med en snabb CPU är att du kan lägga mer kodning lokalt och behålla samma kvalitet med lägre bitrate

Dator 1: i7 5820k | Asus X99-S | 16GB DDR4 | GTX 1080ti SLI | NZXT H440
Dator 2: i7 5820k | Asrock X99M | 32GB DDR4 | GTX 970 | SC-512N1-L Capture Card | Fractal Design Node 804
Skärm:Philips BDM4065UC
Mixer: Behringer X2222USB
Mina bästa tider inom speedruns

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av MaxieTheHatter:

Kommer förmodligen att fungera bra.
Har du en sämre CPU kan du lägga mer kraft på din uppkoppling genom att höja din bitrate.
Fördelen med en snabb CPU är att du kan lägga mer kodning lokalt och behålla samma kvalitet med lägre bitrate

Va bra! Tack så mycket

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Callemedc:

Va bra! Tack så mycket

Med en Avermedia Capture card så belastas inte processorn över huvudtaget (mer eller mindre). Det är ett av syftena med ett capture card. Det sitter en dedikerad h.264-encoder som sköter bearbetningen och således behöver inte CPU gå in och arbeta mer än att flytta skiten till servern man stream:ar till.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Gaming Discord-server |
Forumregler