Fråga angående överklockning med Prime95

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Nov 2010

Fråga angående överklockning med Prime95

Hej, har just köpt en i7 4790K som jag håller på att leka lite med. Testa överklocka till 4,6ghz men fick bluescreen i Prime95, tänkte inte mer på det utan gick ner till 4,5ghz och funkade fint. Märkte då att CPUn låg på 90 grader i Prime95 och förstod då att den förmodligen hade bluescreenat pågrund av överhettning på 4,6ghz.

Testade nu köra 4,6ghz med AIDA64 istället och den gick upp i max 80 grader och ingen bluescreen, undrar därför om Prime95 är overkill jämfört med vad CPUn kommer utsättas för eller om man borde gå efter Prime95 då man överklockar?

Tänkte även höra om någon vet vad max temp för Devils Canyon är, har googlat men inte hittat något?

Edit; Skrev Furmark men menade såklart Prime95

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Figgeduni:

Hej, har just köpt en i7 4790K som jag håller på att leka lite med. Testa överklocka till 4,6ghz men fick bluescreen i Prime95, tänkte inte mer på det utan gick ner till 4,5ghz och funkade fint. Märkte då att CPUn låg på 90 grader i Prime95 och förstod då att den förmodligen hade bluescreenat pågrund av överhettning på 4,6ghz.

Testade nu köra 4,6ghz med AIDA64 istället och den gick upp i max 80 grader och ingen bluescreen, undrar därför om Prime95 är overkill jämfört med vad CPUn kommer utsättas för eller om man borde gå efter Prime95 då man överklockar?

Tänkte även höra om någon vet vad max temp för Devils Canyon är, har googlat men inte hittat något?

Edit; Skrev Furmark men menade såklart Prime95

vilken kylare har du. säker på att den funkar korrekt & sitter som den ska. låter som att det är glapp mellan processorn / kylaren

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644
Google för nybörjare https://www.youtube.com/watch?v=cq9X44tUXI4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av jonatan80:

vilken kylare har du. säker på att den funkar korrekt & sitter som den ska. låter som att det är glapp mellan processorn / kylaren

Hyper 212 Evo, tror dock inte den glappar. På 4,6ghz ligger den ändå på 1,295 i volt och kollade runt lite, och dom låg också runt 70-75 grader vid 0,2 ghz lägre klock i AIDA64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Figgeduni:

Hyper 212 Evo, tror dock inte den glappar. På 4,6ghz ligger den ändå på 1,295 i volt och kollade runt lite, och dom låg också runt 70-75 grader vid 0,2 ghz lägre klock i AIDA64

verkar finnas olika varianter på 4790k 1.190v eller 1.273 i stock.. har du den med lägre volt så finns det ju större svängrum.
http://www.anandtech.com/show/8227/devils-canyon-review-intel...

ska du klocka så högt borde du ta till ännu bättre kylare Noctua eller vattenkylning

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644
Google för nybörjare https://www.youtube.com/watch?v=cq9X44tUXI4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av jonatan80:

verkar finnas olika varianter på 4790k 1.190v eller 1.273 i stock.. har du den med lägre volt så finns det ju större svängrum.
http://www.anandtech.com/show/8227/devils-canyon-review-intel...

ska du klocka så högt borde du ta till ännu bättre kylare Noctua eller vattenkylning

Ganska hundra på att jag har 1.190v varianten, tyckte jag såg de när jag klockade i början. Men som sagt, om de funkar och den inte blir för varm så äre väll bara köra på eller? Som sagt, Prime95 är väll lite overkill? Sen nån koll på maxtemp för Devils Canyon?

Angående kylaren, ni som har/haft en vet ju att det är som en liten pinne man ska passa in med ett hål i kylaren som hindrar den från att snurra runt. När man rör i den så går det att snurra den tills pinnen tar emot, ska man kunna göra det elr? (Kan ju förstås inte lyfta på den elr så)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
västra götaland
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av Figgeduni:

Ganska hundra på att jag har 1.190v varianten, tyckte jag såg de när jag klockade i början. Men som sagt, om de funkar och den inte blir för varm så äre väll bara köra på eller? Som sagt, Prime95 är väll lite overkill? Sen nån koll på maxtemp för Devils Canyon?

Angående kylaren, ni som har/haft en vet ju att det är som en liten pinne man ska passa in med ett hål i kylaren som hindrar den från att snurra runt. När man rör i den så går det att snurra den tills pinnen tar emot, ska man kunna göra det elr? (Kan ju förstås inte lyfta på den elr så)

Läst nånstans här på forumet att senaste versionerna av prime kan ge lite konstiga resultat på devils canyon, orkar inte leta upp nu men sök så hittar du garanterat.

Och ja Evo kylaren går att rotera litegrann som du säger även efter monteringen. Iaf på de två olika jag monterat. Av egen erfarenhet så har det inte påverkat temperaturerna negativt iaf.

Dina temperaturer du får verkar fullt rimliga med din kylare, min uppfattning är att du antingen får uppgradera eller klocka ner om du vill få ner dem .

CPU: I7 4790K@4.7ghz |KYLNING: Swiftech H220x |MB: Msi Z97 gaming 7 ||Lagring: Samsung evo 840 250gb|GPU: Asus GTX 1080 strix|RAM: Corsair Vengeance 1600mhz 16 GB|PSU; Evga supernova g2 750w|CHASSI; FD define R4 |