Tjänstefördelare (CPE) måste sitta först?

Permalänk
Medlem

Tjänstefördelare (CPE) måste sitta först?

Jag försökte härom dagen koppla in router först för att få trådanslutning till min Xbox, så man kan streama HD från datorn. Allting fungerade bra tills jag upptäckte att min TiVo inte får internet eller lyckas få in TV-Kanalerna.
För att det ska funka så är det Fiberuttag - CPE - Router - Dator. TiVo inkopplad i CPE. Fungerar allt.
Jag provade Fiberuttag - Router (AP) - CPE - Router - Dator. TiVo inkopplad i CPE. Detta fungerade allt utom TiVo.

CPE är CTS HES-3106-switch.

Så, Måste min Tjänstefördelare (CPE) sitta först för att få IP-TV att fungera och i så fall, varför måste den jäveln vara först?

Permalänk
Avstängd

Cpe är alltså en switch? Måste Tivo ha extern ip för att fungera? Låter konstigt.
Vad har du för router? Hur många uttag har routern? Har du provat att ringa ComHems support och fråga? Generelt om du har en switch i Nätverksuttaget innan din router så får ju allt innan routern en extern ip ( om nu Comhem delar ut det till alla )

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Första routern som agera som access point är en netgear med 5 portar, en wan. Den andra är den man får från ComHem. Den går inte heller att sätta först.
Mailat till ComHem förra veckan men får inget svar.

Permalänk
Avstängd

Är det alltså en fiber switch? Där du pluggar in inkommande fiber kabel till switchen? och sen från switchen till routern..

Testa göra om.. Plugga in TivoN i Routern från comhem igen. Hur många ethernet portar finns det på comhem routern?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Kan inte tala för Com Hem, men jag har CPE:erna i fråga på mitt jobb med. De använder antagligen VPLS och delar ut olika vlan till olika enheter beroende på mac-adress och ett par options i DHCP-förfrågan.
Detta funkar inte genom router, och är inte så värst lämpligt att försöka fixa på egen hand heller. Men eftersom CPE:n bara är en lite smartare managerbar switch gör den inget ont förutom att den ser ful ut, inget som tar prestanda mao.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hayner:

Jag försökte härom dagen koppla in router först för att få trådanslutning till min Xbox, så man kan streama HD från datorn. Allting fungerade bra tills jag upptäckte att min TiVo inte får internet eller lyckas få in TV-Kanalerna.
För att det ska funka så är det Fiberuttag - CPE - Router - Dator. TiVo inkopplad i CPE. Fungerar allt.
Jag provade Fiberuttag - Router (AP) - CPE - Router - Dator. TiVo inkopplad i CPE. Detta fungerade allt utom TiVo.

CPE är CTS HES-3106-switch.

Så, Måste min Tjänstefördelare (CPE) sitta först för att få IP-TV att fungera och i så fall, varför måste den jäveln vara först?

ja, antagligen så går TV och telefoni på andra vlan än internet. ev finns det även QoS direkt i CPE:n. Kan din router hantera vlan och du vet vad det är för vlan så kan du ju sätta den först.

EDIT: Använder den VPLS som sagt ovan är det väl inte lika lämpligt. visste inte att de klarade det.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Man får bara internet till TiVo om du kopplar in deni ComHems router. Den måste gå till CPE för att få kanaler och internet.
Så CPE måste vara först helt enkelt?
Det jobbiga är att jag måste dra jävla massa kablar tillbaka. För att de har satt fiberuttaget i sovrummet. Har inte plats att dra tillbaka en kabel till :/ Aja, får fortsätta med CPE först och köra trådlöst till Xboxen :/.

Tack för den snabba hjälpen.

Permalänk
Medlem

Sätt upp 2st managerbara switchar i var sin ände av kabeln.
Switch 1
port 1 från din router untagged vlan 2 (alternatvit cpe internet port)
port 2 från cpe iptvport untagged vlan 3
port 3 till andra switchen tagged vlan 2 och 3
switch 2
port 1 från andra switchen tagged vlan 2 och 3
port 2 till xbox untagged vlan 2 (alternativt egen router)
port 3 till tivo untagged vlan 3

Då fungerar det med en kabel bara.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Problemet är att din iptv använder multicast för att ta mot kanalerna, så om du sätter router före måste du ha multicast passthrough. Det andra problemet är att en router separerar nät, så när din iptv box gör dhcp förfrågningar så kommer den inte få rätt ip nät från din router mot vilken nät som används för multicast.

Det beror lite på vilket öppna nät eller stadsnät du har, men ja du kan troligtvis inte sätta en router mellan iptv porten på cpe och till din iptv box.

Sedan så kan du få din xbox att fungera som är kopplad till din tv, antagligen via hdmi, du måste bara köra den inne på det egna lan bakom din router och inte gå via den port som är dedikerad för iptv på tjänstfördelaren. Det bästa är att tänka att din cpe switch är inget mer än två uttag i väggen där olika tjänster kommer in och din iptv har ingenting med ditt internet eller egna nätverk att göra.

Permalänk
Medlem

VexedRelic, har min xbox på en annan TV än den där TiVo är inkopplad. Det går att lösa, men på så fula sätt med fler kablar. Eller som beskrivet innan, med 2 switchar. Får ta en funderare på hur jag ska lösa det. Kan iofs köpa en typ 30 meter kabel och dra genom hela rummen

Permalänk
Avstängd

Har du testat att ringa comhem. Låter ju jävligt skumt att dom gör en sån setup.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Pratade med comhem och det finns tydligen inget att göra än att den ska sitta först. Så får försöka lösa mitt lilla problem med att dra sladdar över hela lägenheten istället. Tack alla som svarat

Skickades från m.sweclockers.com