Hur felsöka återkommande fel på kvällen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gve
Registrerad
Nov 2002

Hur felsöka återkommande fel på kvällen?

Har problem med att jag tappar uppkopplingen på mitt trådlösa nätverk.
Detta inträffar alltid sent på kväll kring 22.30 -23.30 ungefär.
Testat ny router bara för att men ingen skillnad, har comhem för både internet och iptv.
Tvn fungerar hela tiden, även när internet är bort från datorn (trådlöst men fortfarande ansluten till routern)
Har även problem då att komma åt själva routern via dessa tillfällen (192.168.1.1) antingen inte alls eller jävligt segt. (ska ju inte vara problem, när det är mitt egna nät?)
Inträffar på alla trådlösa enheter.
Steg ett bör iaf att testa om jag har anslutning på den datorn som är ansluten via tp-kabel men iövrigt?
Har säkert 10 trådlösa nätverk jag hittar när jag scannar, så stör garanterat
testat byta kanal på routern men ingen skillnad.
Hoppas någon fattar haha och har några tips?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

testa med kabel.

Från cmd-fönster:
ping 192.168.1.1
tracert -d 192.36.125.18
tracert ping.sunet.se

Eller tanka hem http://www.pingplotter.com/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Mycket möjligt om du bor i lägenhet att de andra 10+ stycken trådlösa enheterna stör ut ditt egna, särskilt om det sker kvällstid när fler kanske använder det, särskilt om du ens knappt kommer åt den interna 192.168 addressen.

Det enda tipset är egentligen att gå över till kabel anslutning om en ny router och om du provat bytt på anda kanal som även fungerar dåligt. Annars får du nog stå ut med att det fungerar dåligt kvällstid, om det nu är det som är felet, vilket är mest troligt eftersom det sker under en viss tidpunkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Apr 2005

Kontrollera först om problemet är likadant med kabel istället för trådlöst.

Vet du vad det trådlösa nätverket använder för frekvensband? Är det 2.4GHz så finns risken att ditt nät störs av annan utrustning.
Det behöver inte vara WiFi-utrustning utan kan vara trådlösa kameror, baby monitorer, trådlösa A/V-system för att sända ljud och bild från t.ex. en digitalbox till TV.

Om du ser övriga nätverk, har du sett vilka kanaler de ligger på? Du ska använda kanal 1, 6 eller 11. Om alla andra nät är ungefär lika starka så använd den kanal som har minst antal nätverk. På kanal 1, 6 eller 11.

Jag vet inte hur du gjort när du scannat. Om du använt datorns inbyggda funktion för att visa tillgängliga nätverk eller om du använd programvara som visar just vilka nätverk som finns och vilka kanaler som är ockuperade. Det kan vara problematiskt att felsöka problem som du upplever om de är relaterade till den trådlösa tekniken och framförallt om nätverket använder 2.4GHz-bandet (det framgår på din router). Då kan den lättaste åtgärden vara att istället införskaffa en router som använder 5GHz samt att dina enheter måste ha stöd för detta.

Visar här ett exempel på en anläggning där kunden upplevt störningar precis som du. Kunden har gjort en första felsökning och har försökt att optimera sitt trådlösa nätverk genom att flytta sin egna router till kanal 11. Enligt programmet han använde så visar det att kanal 11 är ledig och det är ju perfekt. Slippa störningar från andra nätverk.

Trots detta så upplevde kunden stora störningar och oförklarliga avbrott, nedkoppling mot router etc.

Vid felsökning med en spektrumanalysator upptäcker vi något annat. De vanliga programvarorna visar helt enkelt bara signalstyrka (och inte säkert att den visar rätt styrka) och vilka nätverk som finns och vilka kanaler dessa använder. Men spektrumanalysatorn visar något helt annat.

Kanal 11 är inte alls ledig och ren. För det första så finns det två enheter som inte är WiFi och som använder 2.4-bandet. De två röda pilarna visar var dessa ligger. De störde alltså hans router genom att ibland peaka i styrka och då störa hans kanal. Ensamt hade detta problem kunnat hanteras av hans router om det inte vore för nästa störfaktor. De två röda strecken visar var det fanns en annan signal som sände konstant. I bildexemplet är inte signalen speciellt stark, men under vissa tider på dygnet sköt denna i höjden.

Det vi ser mellan de röda strecken är länkutrustning från Ubiquiti. Att den inte syns i de vanliga programmen för nätverksanalys är att här har den som satt upp denna länk valt att använda channel shifting och har lagt sin trådlösa länk på en icke standardkanal. Kanske trodde installatören att man då riskfritt kan smälla på med otillåten effekt och att man inte skulle kunna hitta nätverket/länken.

Det blir lite att sväva iväg men ville förklara att det idag kan vara svårt att hitta problemen till permanenta eller tillfälliga störningar på ett trådlöst nätverk som jobbar på 2.4GHz. Det finns alltfler trådlösa tekniker på detta band som stör och förstör WiFi.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Teknikkonsult inom elteknik, nätverk, antennteknik, KNX.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gve
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av Andreas Epradius:

Kontrollera först om problemet är likadant med kabel istället för trådlöst.

Vet du vad det trådlösa nätverket använder för frekvensband? Är det 2.4GHz så finns risken att ditt nät störs av annan utrustning.
Det behöver inte vara WiFi-utrustning utan kan vara trådlösa kameror, baby monitorer, trådlösa A/V-system för att sända ljud och bild från t.ex. en digitalbox till TV.

Om du ser övriga nätverk, har du sett vilka kanaler de ligger på? Du ska använda kanal 1, 6 eller 11. Om alla andra nät är ungefär lika starka så använd den kanal som har minst antal nätverk. På kanal 1, 6 eller 11.

Jag vet inte hur du gjort när du scannat. Om du använt datorns inbyggda funktion för att visa tillgängliga nätverk eller om du använd programvara som visar just vilka nätverk som finns och vilka kanaler som är ockuperade. Det kan vara problematiskt att felsöka problem som du upplever om de är relaterade till den trådlösa tekniken och framförallt om nätverket använder 2.4GHz-bandet (det framgår på din router). Då kan den lättaste åtgärden vara att istället införskaffa en router som använder 5GHz samt att dina enheter måste ha stöd för detta.

Visar här ett exempel på en anläggning där kunden upplevt störningar precis som du. Kunden har gjort en första felsökning och har försökt att optimera sitt trådlösa nätverk genom att flytta sin egna router till kanal 11. Enligt programmet han använde så visar det att kanal 11 är ledig och det är ju perfekt. Slippa störningar från andra nätverk.

http://www.epradius.se/support/img/ord_survey.png

Trots detta så upplevde kunden stora störningar och oförklarliga avbrott, nedkoppling mot router etc.

Vid felsökning med en spektrumanalysator upptäcker vi något annat. De vanliga programvarorna visar helt enkelt bara signalstyrka (och inte säkert att den visar rätt styrka) och vilka nätverk som finns och vilka kanaler dessa använder. Men spektrumanalysatorn visar något helt annat.

http://www.epradius.se/support/img/spac.png

Kanal 11 är inte alls ledig och ren. För det första så finns det två enheter som inte är WiFi och som använder 2.4-bandet. De två röda pilarna visar var dessa ligger. De störde alltså hans router genom att ibland peaka i styrka och då störa hans kanal. Ensamt hade detta problem kunnat hanteras av hans router om det inte vore för nästa störfaktor. De två röda strecken visar var det fanns en annan signal som sände konstant. I bildexemplet är inte signalen speciellt stark, men under vissa tider på dygnet sköt denna i höjden.

Det vi ser mellan de röda strecken är länkutrustning från Ubiquiti. Att den inte syns i de vanliga programmen för nätverksanalys är att här har den som satt upp denna länk valt att använda channel shifting och har lagt sin trådlösa länk på en icke standardkanal. Kanske trodde installatören att man då riskfritt kan smälla på med otillåten effekt och att man inte skulle kunna hitta nätverket/länken.

Det blir lite att sväva iväg men ville förklara att det idag kan vara svårt att hitta problemen till permanenta eller tillfälliga störningar på ett trådlöst nätverk som jobbar på 2.4GHz. Det finns alltfler trådlösa tekniker på detta band som stör och förstör WiFi.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Kör på 2,4g men har även 5g att tillgå.
Körde med medföljande program i macen som scannar och visa vilka kanaler alla använder samt rekommenderad kanal för bästa prestanda.
får kontrollera med kabel när det uppstår igen, samt testa gå över på 5g.
Har även trådlös HDMI som är igång, testar att slå av den också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Apr 2005

Ja prova att koppla upp med kabel. Uppstår inte problemen då, så kan vi säkerligen konstatera att problemen ligger "i luften".

Se om du kan få problemen att uppstå genom att använda den trådlösa HDMI-länken. Du kan även kontrollera HDMI-enheten där det bör framgå vilka frekvenser som används, alternativt titta i manualen till den. Använder den 2.4GHz så har du kanske problemet där. Då är det säkraste att gå över på 5GHz för ditt nätverk.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Teknikkonsult inom elteknik, nätverk, antennteknik, KNX.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Apr 2005

Lite uppdatering på området? Fick du ordning på problemen?

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Teknikkonsult inom elteknik, nätverk, antennteknik, KNX.