Behöver jag installera PhysX?

Permalänk
Medlem

Behöver jag installera PhysX?

Kört med Intel HD grafik i ett år nu och innan dess inte spelat på ytterligare ett år så jag är lite efter om man så säger.

Har monterat in mitt nya 970 med 980 referensdesign och det återstår att lägga in drivrutinerna. Kan jag skippa drivrutinerna för PhysX eller används det i många spel? Fick för mig att det något som knappt används eller bara är om man har två eller fler GPU men jag har kanske helt fel?

Permalänk
Medlem

Du behöver installera det eftersom det finns väldigt många spel som använder det.

Däremot finns det ett fåtal spel som kan använda ett andra grafikkort som fysikkort, men det är som sagt inte så vanligt.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, Sweclockers är fantastiskt, svar direkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DarkAlf:

Du behöver installera det eftersom det finns väldigt många spel som använder det.

Däremot finns det ett fåtal spel som kan använda ett andra grafikkort som fysikkort, men det är som sagt inte så vanligt.

Nu har du fått lite om bakfoten. Dedikerat kort är inte kopplat till spelet. PhysX kan köras på antingen processor eller grafikkort. Har man ett extra grafikkort i datorn så kan man dedikera PhysX till just de kort man vill använda. Detta görs via NVIDIA:s drivrutiner.
Sen är de upp till en själv om ett separat grafikkort för just PhysX är värt de eller ej. Prestandavinsten finns där, men är ingen aha upplevelse. De som däremot ökar är flytet då ett dedikerat kort kan sminska ryck/stutter vilket i sin tur ger en mjukare och behagligare spelupplevelse.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.