Problem med "utökat skrivbord" efter byte till 4K-skärm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Problem med "utökat skrivbord" efter byte till 4K-skärm

Jag har två skärmar och kör utökat skrivbord på dem och har inte haft några problem med det förens nu när jag bytte den ena till en Acer XB280K 4K-skärm.
På vänster sida står min nya Acer XB280K(Displayport) och kör 3840 x 2160 i 60Hz och på höger sida har jag min gamla Samsung 224B300(HDMI) som kör 1920 x 1080 i 60Hz. Mitt grafikkort är ett MSI Geforce 970 GTX och använder mig av de senaste officiella drivrutinerna från Nvidia.

Problemet är att när jag kör utökat skrivbord så ser allt ut som det ska på Acern men på Samsungen så fattas den yttre "ramen" av skärmytan och endast mittpartiet av skrivbordsbakgrunden visas på skärmen. Svårt att beskriva men det är precis som om man klippt ut mittpartiet av skrivbordsbakgrunden och skalat upp denna så den fyller skärmytan. Detta resulterar i att om jag för muspekaren från Acerns övre högre eller nedre vänstra hörn in på Samsungen så kommer inte pekaren att synas utan försvinner. För man den däremot från Acerns högra mitt in på Samsungen så syns den.

Har försökt att pilla med upplösningar och skalning men får ej rätt på det. Är tacksam för all hjälp jag kan få.