Inet säger det behövs H97 eller Z97 chipset till en i3-4150, stämmer detta?

Permalänk
Avstängd

Inga synliga skador i alla fall. Förutom små repor på moderkortet vid CPU-kyla-hålet jag faktiskt var tvungen att gör för att få den Intels fläkt. Gillar inte deras engångs-fattningar men har fler orginalkylare på lager.

Billigast är att köpa en Intel Pentium G3220, uppdatera BIOS, och sedan försöka returnera den men gillar inte folk som missbrukar returrätten.

Tror också att många här tror att jag är TS men halkade in på tråden. Jag har en 4690K och moderkortet jag köpte är MSI. Kollat på engelska forum och just det kortet går inte uppdatera utan en Haswell CPU.

Jag ska fota moderkortet och språka med Inet om jag kan returnera det och få pengar tillbaka. Till saken är också att 3st USB3 pinnarna var sneda och satt ihop vid köp. Ingen intresse av att använda den porten och såg inte detta förrän inspektion efter att tagit av moderkortet.

Vad säger ni annars om detta kort (troligen version 3) som det står: Gigabyte GA-B85M-DS3H Serie 8 moderkort från GIGABYTE stödjer 4:e och 5:e generationens Intel® Core™-processorer. Också B85 och Optisk digital ljudutgång. Men vart de gömt SPDIF ser jag inte.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Gigabyte GA-B85M-DS3H Serie 8 moderkort från GIGABYTE stödjer 4:e och 5:e generationens Intel® Core™-processorer. Också B85 och Optisk digital ljudutgång. Men vart de gömt SPDIF ser jag inte.

Ser inte den heller. Det kan vara så att det är skrivfel.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Inga synliga skador i alla fall. Förutom små repor på moderkortet vid CPU-kyla-hålet jag faktiskt var tvungen att gör för att få den Intels fläkt. Gillar inte deras engångs-fattningar men har fler orginalkylare på lager.

Eh... Va? Man trycker fast låsningarna, och vrider på dem för att få loss dem. Inga som helst svårigheter att göra repfritt. Det du har gjort där, är inte okaj, vad det nu än är...

Inet är kanske mer förlåtande än jag, men hade jag fått det moderkortet när jag beställt ett nytt från Inet, hade jag fått frispel.

Skrivet av Bredband:

Ser inte den heller. Det kan vara så att det är skrivfel.

Sitter en 2 bens kontakt för S/P-DIF mellan F_Audio och LPT (Parallell) korts anslutningarna, nästan precis i nedre hörnet på den nedre PCI-E kontakten. Vet ni, det är sånt här man har manualen till...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Sitter en 2 bens kontakt för S/P-DIF mellan F_Audio och LPT (Parallell) korts anslutningarna, nästan precis i nedre hörnet på den nedre PCI-E kontakten. Vet ni, det är sånt här man har manualen till...
B![/QUOTE]

Ahaa, tänkte inte på manualen :), bra att du löste det problemet

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Avstängd

Köpte ett z97mx gaming 5 på net on net för 800 kr (någon som lämnar tillbaka en bunt gigabyte-kort). Det ska ju fungera. Blir att testa ikväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Hur stor tror ni risken är att jag bränt CPU?

Skrivet av Bredband:

Hittade ett moderkort som passar min låda och har Optisk digital ljudutgång som jag kan åka och hämta idag: http://www.netonnet.se/art/dator/kom...i/205247.8086/

Om du har bränt din CPU kan vara svårt att svara på, det vet du ju tyvärr inte förren du har testat på nya moderkortet. Håller tummarna att det funkar som det ska

Det fungerade fint med Ubuntu på USB och GA-Z97MX-Gaming 5 så ingen bränd CPU. Men nu fattar jag varför så många Gigabyte kort kommit i retur. Snacka om Coilwine, tjuter, tjuter och tar sedan fart och tjuter lite till. Om det nu inte är Intels CPU-fläkt? Svårt att sia om varifrån ljudet kommer. Lät inget när jag hade fläkten på moderkortet som inte boota upp ens till BIOS men körde igång CPU fläkten.

(Ska försöka boot upp på min gamla disk som satt i AMD-systemet. Inga problem att ominstallera men jag har blandat ihop mina Windows 8 licenser så vet inte vilken som hör till vilken. 2 Laptop, en NUC och då speldatorn och så denna.)

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

(Ska försöka boot upp på min gamla disk som satt i AMD-systemet. Inga problem att ominstallera men jag har blandat ihop mina Windows 8 licenser så vet inte vilken som hör till vilken. 2 Laptop, en NUC och då speldatorn och så denna.)

Klisterlapparna ska så klart sitta på chassina...

I realiteten spelar det ingen roll. Använd en licens ur högen. Går den inte att aktivera, så använd en annan. Blir någon som redan används godkänd och aktiverad, så klagar den datorn lite längre fram, och så använder du en annan nyckel där. Till sist har du gått varvet runt, och har koll på vilken nyckel som används var.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Klisterlapparna ska så klart sitta på chassina...

I realiteten spelar det ingen roll. Använd en licens ur högen. Går den inte att aktivera, så använd en annan. Blir någon som redan används godkänd och aktiverad, så klagar den datorn lite längre fram, och så använder du en annan nyckel där. Till sist har du gått varvet runt, och har koll på vilken nyckel som används var.
B!

Tror jag hittat aktiveringen. Men det fungerar utmärkt så inte bråttom. HTPC alltså så in i skåpet med datorn och nu hörs inte Colwine från moderkortet längre. Är det vanligt med högfrekventa ljud på moderkort från Gigabyte? Det var inte CPU-fläkten som hördes. Faktiskt fått ett exemplar som hörs minimalt.

Märkbar skillnad på en krafiare Intel och svagare AMD när man kollar på sport som handboll. Inga eftersläpningar alls. Kollar man på film kvittar det. Och gjorde rätt som tog ett moderkort med SPDIF. Haswell kommer nog aldrig ifrån problemet med Netflix-appen och Dolby Plus. 2 BPS när man slår på 5.1 ljud. Lika som på NUC. Med SPDIF flyter det på fint.

PS - Klisterlappar är lite väl tantigt va?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

PS - Klisterlappar är lite väl tantigt va?

Det får du ta med Microsoft. Retail och OEM licenserna för systembyggare som går att köpa löst kommer med en klisterlapp som ska sitta på burken för att licensen ska vara giltig. På den sitter nyckeln. Jag tycker det är löjligt, men Microsoft håller inte med. Och riktigt hur de tänkt sig att det ska fungera när man byter chassi vet jag inte.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av stormense:

Står själv i valet och kvalet mellan ett B85 och Z97. B85 (fri frakt Inet) köstar 70% av vad Z97 (Webbhallen med frakt)) kortet kostar. Finns nya BIOS till 4796k till B85.

Ska bli en uppgradering till min HTPC och även användas till VPN vilket mitt nuvarande AMD-system inte riktigt orkar med. Det blev B85 och kan skriva igen om jag blev nöjd.

Skrivet av stormense:

Det gick inte alls. Allt startade men inga pip och fick inte ens fram BIOS-menyn med MSI B85M-G43. Provade även med ett externt grafikkort. i5 4690K ska stödjas enligt hemsidan på MSI.

Du borde helt klart ha Z97 till 4690K. Även om du för evigt tänker vägra överklocka är Z97 betydligt lättare att sälja senare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

OEM licenserna för systembyggare som går att köpa löst kommer med en klisterlapp som ska sitta på burken...
B!

Köpte mina tre-fyra licenser online från Microsoft. De var ju snorbilliga när de släppte Windows 8

Har dock inte bestämt mig för om det blir Windows eller Linux. Netflix-appen med 5.1 ljud är mycket värd för mig och vissa playkanaler går inte titta på utan att trixa.

I alla fall så var jag och tittade på TS moderkort hos Net On Net. Deras Gigabyte GA-B85M-DS3H var revision 2 (av 3) och kan köras med Hasswell Refresh direkt ur box.

MSI-kortet ja köpte från Inet är den gamla oflashade sorten. Finns ingen möjlighet att få igång det med Refresh. Fast har man tur och får ett som är nyare så har MSI flashat om de senaste utlevererade korten. Får se om de vill ha tillbaka det, kanske med något avdrag. Pengar behövs i jul men man får skylla sig själv.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Ush, blivit värre med coil whine så får nog lämna tillbaka moderkortet. Hörs nu i hela huset. Läste detta. Tredje gången gillt next?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Gigabyte GA-B85M-DS3H finns i 3! revisioner 1,1/2.0 samt 3.0 gäller att veta vilket man får!

brukar stå i Spec:en vilken Rev det är när du kollar på moderkort på tex inet.se, Webhallen och Komplett.se men man glömmer ofta iaf jag att kolla vilken Rev det är innan man beställer å betalat för grejerna.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

brukar stå i Spec:en vilken Rev det är när du kollar på moderkort på tex inet.se, Webhallen och Komplett.se men man glömmer ofta iaf jag att kolla vilken Rev det är innan man beställer å betalat för grejerna.

Nope, står inte vad jag kan se iaf.
http://www.inet.se/produkt/1903022/gigabyte-b85m-ds3h-matx?ut...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Ush, blivit värre med coil whine så får nog lämna tillbaka moderkortet. Hörs nu i hela huset. Läste detta. Tredje gången gillt next?

Tredje gången gillt

Så vill man komma billit undan så kan man ta Gigabyte GA-B85M-DS3H Revision 2 som Net On Net har i Borås (kan ju vara revision 1 i webblagret?).

Inget high-pitched-coil-whine men någon som vet varför de två Gigabyte-korten jag provat tjuter när man har motstånd på chassi-fläktarna? Nyfiken, men de går ju bra att koppla till Nätaggregatets strömkablar.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stormense:

Så du menar att ett moderkort kan helt dö av att CPU inte stöds i Bios. Sista gången, innan jag bytte tillbaka till gamla moderkort/CPU, och jag försökte boota bios stängde datorn bara av sig och sedan inte ett knyst. Stendött.

Hade det varit AMD:s CPU:er så kan det funka med lite lägre hastighet som följd tills efter en flashning. Är det INTEL:s kan man glömma att det funkar vilket du ju bevisligen varit med om.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Proffsmobbare

Jag kunde be Inet att flasha bios på plats och hämta ut moderkortet senare samma dag, kostnadsfritt. Detta är ingen skyldighet från deras sida men det gjordes i goodwill. Är du osäker kan du alltid fråga i butik.