Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Från SSD till extern

Tjenare. Min SSD gick kaputt för några veckor sedan pga kortslutning av vår propp. Fick därför hoppa över med allt på min externa hårddisk och undrar nu om det är en slö hårddisk jag har eller om något annat i datorn gick sönder.
Externa hårddisken är relativt gammal och hade bara struntsaker på den tidigare.

Olika problem:
Rendering inom spel (tror det heter rendering) tar lång tid och skapar fryslagg. Jag spelar Archeage just nu och det är från 5 manna fighter till 50 manna fighter och det tar väldigt lång tid att ladda fram allting och processen till att ha allt klart är outhärdig med mycket lagg.

När jag minimerar tar det lång tid och mitt spel fryser sig en stund.

Allt som är "windows relaterat" är segt, dvs att gå in på sin hårddisk och kolla upp saker, spel, filmer, mappar etc.

Någon som vet om det är hårddisken? Kan tyvärr inte få fram namn på den externa, men den SSD'n jag hade tidigare var en Kingston 240Gb/250Gb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2011

Inte lätt att bli van med SSD och sedan gå tillbaka till en vanlig hårddisk...

Troligtvis så är din externa disk en gammal slö 5400rpm:are, vilket gör skillnaden ännu större.
De är gjorda för lagring och inget annat..

Har du plockat ur den eller kör du via USB..? Då du inte kan få fram namn på den...

Hemma hos mig är det numera en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4GHz - 32GB 2133MHz - 512GB SSD - AMD 395X 4GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO / 256GB SSD NAS: Synology DS415+ 16TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Jag har plockat ut den och gjort den intern.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av DaBone:

Troligtvis så är din externa disk en gammal slö 5400rpm:are, vilket gör skillnaden ännu större.
De är gjorda för lagring och inget annat..

Vad använder du din(a) SSD till, förutom lagring, då?

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad använder du din(a) SSD till, förutom lagring, då?

Operativsystem och arbetsdiskar.. lagring har jag på NAS:ar och externa diskar.

Hemma hos mig är det numera en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4GHz - 32GB 2133MHz - 512GB SSD - AMD 395X 4GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO / 256GB SSD NAS: Synology DS415+ 16TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av reffor:

Jag har plockat ut den och gjort den intern.

Kolla så superfetch, eller om det var prefetch, är på för din HDD, det kan få lite fart på den.

Skrivet av DaBone:

Operativsystem och arbetsdiskar.. lagring har jag på NAS:ar och externa diskar.

Teknisk så lagras ju även OS- och arbetsfiler någonstans, däri låg mitt försök till att vara lite fyndig. Men jag vet vad du menar.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net