Prestandaproblem i BF4 med GTX970

Permalänk
Medlem

Prestandaproblem i BF4 med GTX970

OS: Windows 8.1 64-bit
GPU: MSI Gaming GTX970
Drivrutin: 344.75

Problemet: Lågt GPU usage i Battlefield 4.

GPU:n används bara till 40-60% när jag kör spelet på allt high, 2xMSAA, HBAO osv. FPSen kan dippa så långt ner som 60 vilket är sjukt jobbigt när man lirar på en 120Hz skärm. Det skumma är att jag kan dra ner allt på low och fortfarande ha samma GPU usage + FPS, men om jag höjer resolution scalen och drar allt på ultra osv. så dras GPU usage upp till 90-99% men självklart åker frameraten ner rejält. Det känns som att grafikkortet vill spara ström av någon anledning, har testat att köra på "prefer maximum performance", jag har kollat så moderkortet kör PCI-Express Gen-3 i både bios och GPU-Z, har t.om. installerat Windows 8.1 på min andra SSD, och testkört med exakt samma resultat.

Det är bara Battlefield 4 som har detta problemet, och jag verkar inte vara ensam 970 ägare med samma/snarlika problem. Något som är extra skumt är att så fort jag drar upp menyn in-game (escape), så drar gpu usage upp till normala värden (95-99%), samma sak om jag dör och är i spawnscreenen.

Har testkört grafikkortet i diverse benchmarks och där ser allt bra ut (konstant 99% gpu usage). Alla andra spel som t.ex. Far Cry 4 ligger gpu usage även där på 99%. Är det CPUn som bottleneckar? Byggde precis en helt ny dator åt min bror med ett 970 och en i5 4670k, där ligger gpu usage på 99% konstant och hans FPS är helt sjuk, ligger över 100fps hela tiden med allt på high. Sån stor skillnad på CPUer kan det väl inte vara?

Permalänk
Medlem

Har egentligen inget svar på ditt problem men din cpu borde inte vara en bottleneck inte med tanke på att du inte har problem hela tiden och inte i andra spel. Låter dock väldigt skumt att du bara har problem vid vissa tillfällen i BF4.

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem

tror att din processor är problemet, att driva 120 fps i bf4 multiplayer är lättare sagt än gjort. att du inte får bättre prestanda när du sänker inställningarna får mig också att tro är cpu är boven i dramat.

här har du medium, inte helt lättdrivet att gå upp i så hög fps. att din bror ligger på konstant över 100 låter underligt.

vad gäller lösningar så skulle jag börja med att se om processorn kan klockas upp mer. annars blir väl nästa steg en i7 4790k om du drar upp så högt som möjligt, gärna 4,6ghz eller högre. dock dyrt, skulle nog inte ha gjort det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

tror att din processor är problemet, att driva 120 fps i bf4 multiplayer är lättare sagt än gjort. att du inte får bättre prestanda när du sänker inställningarna får mig också att tro är cpu är boven i dramat.

här har du medium, inte helt lättdrivet att gå upp i så hög fps. att din bror ligger på konstant över 100 låter underligt.
http://www.sweclockers.com/image/diagram/4973?k=cd3689fda5965...

vad gäller lösningar så skulle jag börja med att se om processorn kan klockas upp mer. annars blir väl nästa steg en i7 4790k om du drar upp så högt som möjligt, gärna 4,6ghz eller högre. dock dyrt, skulle nog inte ha gjort det själv.

Fick ärligt talat bättre prestanda med mitt GTX670. När jag körde allt på low låg jag över 120 hela tiden. Med mitt 970 spelar det ingen roll vad jag kör på för inställningar, low eller high, får exakt samma prestanda.

Edit: Testade även att klocka ner min CPU (som innan låg på 4,3 GHz) till standardklock, FPSen minskade inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lutt95:

OS: Windows 8.1 64-bit
GPU: MSI Gaming GTX970
Drivrutin: 344.75

Problemet: Lågt GPU usage i Battlefield 4.

Det är garanterat inte processorn som flaskar iallafall.

En som lyckades lösa problemet, kanske värt att kolla upp iallafall? - https://forums.geforce.com/default/topic/789056/solved-msi-gt...

Har du vsync på? Har du 120hz inställt i Windows? Vet att mitt bf4 kör inte spelet i 120hz även om jag ställer in det i spelet om jag inte har den frekvensen vid desktop också.

Några säger att .75 drivern är lite dåligt optimerad för 970/1080 så en testade .60 och då flöt det bättre igen.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa dom senaste drivrutinerna med som är 344.80 om det inte löser sig.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Om det skiftar mellan 120-60 fps så låter det som att du har "vanlig" vsynk igång i nvidia kontrollpanel. Sätt på "adaptiv synk" och se om det blir bättre.
Vanlig vsynk halverar ju fpsen ifall det blir en "dipp".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Det är garanterat inte processorn som flaskar iallafall.

En som lyckades lösa problemet, kanske värt att kolla upp iallafall? - https://forums.geforce.com/default/topic/789056/solved-msi-gt...

Har du vsync på? Har du 120hz inställt i Windows? Vet att mitt bf4 kör inte spelet i 120hz även om jag ställer in det i spelet om jag inte har den frekvensen vid desktop också.

Några säger att .75 drivern är lite dåligt optimerad för 970/1080 så en testade .60 och då flöt det bättre igen.

Ska testa detta, tack!