D-link router fungerar inte med modemet.

Permalänk
Medlem

D-link router fungerar inte med modemet.

Jag har stött på ett riktigt irriterande problem. Har haft en D-link DAP-1360C1 router kopplad med WPS till ett modem för att öka wifi signalen. Köpte nyligen en Wifi-repeater för att kunna få ännu längre räckvidd. Kopplade den med WPS till D-linken. Nu fungerar det inte alls. D-linken och modemet går inte att koppla ihop med WPS längre. Har repeatern kopplad direkt till modemet just nu tills jag har löst problemet. Testade idag att koppla ihop D-linken med modemet med ethernetkabel. LAN porten på D-linken och en av uttagen på modemet. Men det verkar inte heller funka. När jag kollar med mobilen så kommer d-link upp som eget trådlöst nätverk fast utan internetåtkomst. (Har även testat att resetta alla prylar med reset knappen)

Har någon en aning om vad jag ska göra? Ni får förklara noggrant eftersom nätverk inte är min starka sida (är duktig på datorer men just nätverk har jag noll koll på)

Jag ska nog tillägga att dlinken inte längre har ett eget trådlöst nätverk sen jag kopplade ihop med sladd. Och nu TROR jag dom är ihopkopplade med WPS för jag testade igen efter att jag äntligen lyckats kommit in på dlinkens inställningar på datorn. Men jag har köpt en utomhusantenn (riktad) för d-linken. Eftersom gården är väldigt stor och byggnaden där dlinken och modemet finns är som en bunker. Tror dom är ihopkopplade men har fortfarande dålig signal ute fast jag står nästan bredvid antennen. Hur vet jag om antennen är korrekt inkopplad eller inte?

Permalänk
Medlem

Oklart vad du håller på med där när jag läser igenom din text fyra gånger... men vad jag förstår så har du tre trådlösa saker (det du kallar modem är även det en router, fast med inbyggt modem?) Du har alltså försökt förlänga nätverket två gånger, "modem" till dlink till en repeater, har jag förstått rätt?

Hur som helst, skippa WPS som verktyg för detta, det är mitt råd.

Logga istället in i "routern" och ställ om den att vara en accesspunkt till modemet, du får använda sladd mellan datorn och routern och stänga av trådlösa på datorn under tiden (så det blir rätt med adresserna).

Sedan gör du samma sak med repeatern, koppla den till datorn logga in och ställ till att vara repeater för d-linkens nät.

Som du håller på nu så vet du inte vad grejerna själva tycker om tillvaron, det ser du bara genom deras egna webgränssnitt och en dator.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Oklart vad du håller på med där när jag läser igenom din text fyra gånger... men vad jag förstår så har du tre trådlösa saker (det du kallar modem är även det en router, fast med inbyggt modem?) Du har alltså försökt förlänga nätverket två gånger, "modem" till dlink till en repeater, har jag förstått rätt?

Hur som helst, skippa WPS som verktyg för detta, det är mitt råd.

Logga istället in i "routern" och ställ om den att vara en accesspunkt till modemet, du får använda sladd mellan datorn och routern och stänga av trådlösa på datorn under tiden (så det blir rätt med adresserna).

Sedan gör du samma sak med repeatern, koppla den till datorn logga in och ställ till att vara repeater för d-linkens nät.

Som du håller på nu så vet du inte vad grejerna själva tycker om tillvaron, det ser du bara genom deras egna webgränssnitt och en dator.

/G

Modemet är en technicolor tg799tsvn v2. Ja jag förlänger två gånger. Det är ett vandrarhem. Nere i butiken (som är som en bunker med cementväggar) står modemet (den måste stå där för den är kopplad till kassan). Sen stod förut d-linken i en annan byggnad och sände vidare signalen (kopplad med WPS) Men d-linkens signal var inte särskilt bra så därför köpte jag en http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/router-n... .

Kopplade då ihop den med D-linken med WPS. Funkade en stund men jag flyttade d-linken till olika ställen för att få ut mest av signalerna. Sen slutade plötsligt d-linken skicka ut modemets signal. Nu är d-linken nere i butiken bredvid modemet ihopkopplade med sladd. Då funkade plötsligt WPS också så vet inte om sladden behövs.

Men eftersom butikens väggar är så tjocka så köpte jag en extern tp-link utomhusantenn som jag kopplade in i d-linken ( borrade hål i väggen). Men den verkar inte fungera eftersom signalen är dålig fast jag står bredvid antennen.

Men jag ska alltså ta ner datorn (har en laptop som tur är) till butiken och koppla in den i d-linken och sedan gå in på inställningar och välja accesspunkt? Jag behöver inte nollställa något eller göra något annat? Sedan tar jag laptopen till eluttaget där repeatern sitter och kopplar in med sladd och väljer det wifit som d-linken och modemet skickar ut? (För det är ju samma). Sen är det klart? Men går det att få antennen att fungera på något sätt? För den skulle vara bra att använda.

Permalänk
Medlem

Här, kan vara bra att ha till technicolorn https://www.comhem.se/blob/43630/3/manual-technicolor-svensk-...

Hur du ser att antennen är korrekt kopplad? Jo, står du framför den och har stark signal som tusan är det en vink om att det är rätt kopplat. I vissa fall tappar man effekt om det är lång kabel och stor antenn etc, då brukar man få skjussa på lite mer effekt i andra änden.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Här, kan vara bra att ha till technicolorn https://www.comhem.se/blob/43630/3/manual-technicolor-svensk-...

Hur du ser att antennen är korrekt kopplad? Jo, står du framför den och har stark signal som tusan är det en vink om att det är rätt kopplat. I vissa fall tappar man effekt om det är lång kabel och stor antenn etc, då brukar man få skjussa på lite mer effekt i andra änden.

1m sladd fick man med antennen och sedan köpte jag 2.5m förlängning. Antennen är 9dbi och inte särskilt stor. Som en fyrkantig liten låda bara. Hur drar man på mer effekt då? För nu när jag står bredvid antennen så har jag dålig signal men då snappar den nog upp wifin inifrån och inte från antennen. Så jag tror inte antennen skickar ut någonting. Har testat bytt plats på de två antennerna och att bara ha en antenn. (Hade redan en lång extern antenn på själva D-linken).
Tacksam för hjälpen jag fått hittills.