Permalänk
Medlem

Problem med internet på Xbox One

Hej!

Som vanligt har jag problem med min internetanslutning. Aldrig verkar något bara fungera, utan först är det flera timmars krångel som väntar innan det kanske börjar fungera någorlunda väl. Denna gång är det mi nya Xbox One som jävlas. När jag skaffade konsolen å tog det flera timmar innan mitt internet började fungera på den. Jag kopplar upp mig genom att koppla en nätverkskabel mellan min laptop och Xbox, varpå jag delar mitt internet via 'Ethernet' och börjar spela.

Detta system har alltid fungerat på min Xbox 360, och om jag startar den här och nu så kommer det att fungerar att spela online. Däremot krångar det alltid på min One. Varje gång jag startar upp den så kan den inte matcha DNS med servernamnen för Xbox, eller så är det DNHCP servern som är ute och cyklar i Grekland. Absolut minst en halvtimme per dag måste jag sitta och dela om mitt internet innan det kanske börjar fungera, och då fungerar det helt utmärkt fram tills jag stänger av min Xbox och går och lägger mig. Därefter måste hela den jobbiga proceduren upprepas dagen efter, och det tycker jag inte längre är hållbart. Däremot kan jag stänga av min Xbox och starta upp den två timmar senare - då kommer det fungera hur bra som helst.

Finns där något jag kan göra som permanent fixar detta problem? Just nu är dessutom problemet värre än vanligt, nu fungerar det inte alls trots otaliga försök. Så vad beror det här problemet ens på? Något verkar vara väldigt fel på min One med tanke på att det alltid fungerar på min 360, och jag kan dessutom koppla in min nätverksladd i smart-TV, och då fungerar det likväl utan problematik.

Kan vara värt att nämna att jag har mobilt 4G internet från Comviq. Nu vet jag vad somliga tänker, kan man verkligen spela med mobilt internet?, och svaret är ja, det är inga problem. Faktum är att det mobila internet som jag använder idag är avsevärt mycket snabbare och stabilare än det trådlösa internet som jag tidigare kopplade upp mig med, så mitt nät är absolut inte problemet. Snarare verkar det vara min laptop alternativt Xbox som inte vill som jag.

Finns där någon hjälp att få, eller är det lika bra att släppa min Xbox från fönstret?

Visa signatur

Peter Griffin for president

Permalänk
Entusiast

Vi har ett liknande problem hos mig fast med PS4 samt vissa mobila enheter såsom iPhone och Samsung mobiler. Min PC, X1 samt HTC One M8 fungerar dock hyfsat. Vi har kommit fram till att problemet ligger hos routern/modemet som vi fick av Tele2. Idag eller imorgon ska en Asus AC87 dyka upp här, så om den löser alla problem så är det mycket riktigt Tele2:s router det är fel på. Finns förövrigt trådar om detta på bland annat Swedroid, med folk som har problem med vissa enheter på standardroutern. Tele2 vill dock självklart inte kännas vid dessa kompatibilitetsproblem och påstår att det är lögn alltihop.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Varför delar du det via din laptop och inte en 4G router?

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Varför delar du det via din laptop och inte en 4G router?

För det kräver att jag äger en 4G router, och en sådan jäkel har en fattig student inte råd med.

Visa signatur

Peter Griffin for president