Förstagångs överklockning, bra/dåligt resultat?

Permalänk
Medlem

Förstagångs överklockning, bra/dåligt resultat?

Hej,

Har för första gången gett mig in på överklockning och känner att det är rätt intressant om än tidskrävande. Använder mig av en 4690K 3.5 Ghz CPU, z97i-plus MB och H100i kylare. Eftersom målet är en 24/7 överklockning har jag valt att lägga på mig på 4.6 Ghz och har än så länge enbart stresstestat 5-15 minuter i stöten för att så snabbt som möjligt kunna hitta lägsta möjliga voltage. Vill gärna ha synpunkter innan jag drar igång ett ~6h stresstest. Hursomhelst, här är mina resultat i Asus realbench.

Resultat:

CPU core ratio - 5698.93 Mhz, 1.213v (all sync)
CPU cache ratio - 4300 Mhz, 1.195v

Landar mellan 38(idle)-70(100% load) grader.

Funderar på att ändra BLCK freq till 101 istället för 100 för att komma över 4600 Mhz.

Om jag ytterligare minskar jag voltage på antingen cache eller core ratio får jag BSOD efter enbart 2-3 minuter i realbench.

Vet att man även kan överklocka varje kärna separat och dessutom använda sig av load line calibration för en ännu mer effektiv överklockning. Men jag tror jag kommer hålla mig till det här eftersom det fortfarande känns lite avancerat. Så länge min nuvarande överklockning är bättre än auto överklockningsfunktionerna som finns i bios. Går en sån sak att avgöra?

Tack på förhand!

Edit: När jag kör den slutgiltiga överklockningen, bör jag köra ett GPU stresstest samtidigt som Realbench? Läste någonstans att en överklockning kan vara stabil i stresstest men krashar när man väl spelar eftersom processorn använder 100% vilket leder till för lite kraft över åt GPUn.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en fråga, vet inte om det är en dum en, men bör jag överklocka min CPU på nytt när jag byter ut min GPU tex? Har nämligen planer på att göra det i framtiden. Kunde nämligen inte hitta någon information angående detta med google.

Permalänk
Medlem

uppdatering:

ökade Vcore till 1.230v och cache ratio voltage till 1.210v och klarade 30min av stresstestande

CPU ratio - 46
Vcore - 1.230v
CPU cache ratio - 43
cache voltage - 1.210v

max temp 72C

Om jag nu klarar 6-8h av stresstestande så verkar det vara en helt ok överklockning eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Om jag nu klarar 6-8h av stresstestande så verkar det vara en helt ok överklockning eller?

Absolut! Kör på!
Kan vara en idé att ha igång cstate eller liknande för att inte alltid ha det även som idle-clock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fromis:

uppdatering:

ökade Vcore till 1.230v och cache ratio voltage till 1.210v och klarade 30min av stresstestande

CPU ratio - 46
Vcore - 1.230v
CPU cache ratio - 43
cache voltage - 1.210v

max temp 72C

Om jag nu klarar 6-8h av stresstestande så verkar det vara en helt ok överklockning eller?

Yepp.
Lira några timmar bf4 eller liknande också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Yepp.
Lira några timmar bf4 eller liknande också

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Lindell90:

Absolut! Kör på!
Kan vara en idé att ha igång cstate eller liknande för att inte alltid ha det även som idle-clock

Härligt! Ska se om jag hittar cstate i bios :)Har inte intel speedstep samma funktion? har märkt att min Ghz sjunker när den inte är i load

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Härligt! Ska se om jag hittar cstate i bios :)Har inte intel speedstep samma funktion? har märkt att min Ghz sjunker när den inte är i load

Så länge volten går ner i idle så! Det står i CPU-Z, om den pendlar så behöver den inte alltid gå i full load

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Så länge volten går ner i idle så! Det står i CPU-Z, om den pendlar så behöver den inte alltid gå i full load

Tänker du inte på adaptiv spänning?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Skrivet av fromis:

Härligt! Ska se om jag hittar cstate i bios :)Har inte intel speedstep samma funktion? har märkt att min Ghz sjunker när den inte är i load

Ghz och volt är skilda, när din processor klockar tillbaks så ligger processorn kvar på samma max volt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Så länge volten går ner i idle så! Det står i CPU-Z, om den pendlar så behöver den inte alltid gå i full load

Skrivet av Carlj:

Tänker du inte på adaptiv spänning?

Skrivet av BigWaterSplash:

Ghz och volt är skilda, när din processor klockar tillbaks så ligger processorn kvar på samma max volt.

Skickades från m.sweclockers.com

Min Ghz pendlar upp och ner när jag kollar på CPU-Z men min Vcore ligger alltid på samma. Så jag antar att cstate är aktiverat, däremot så vet jag att jag ännu inte aktiverat adaptive mode för volten.

Permalänk

Hej. Själ din tråd lite

Sitter precis som TS med en 4690K och en h100i kylare, har aldrig prövat på överklockning även fast jag vet hur det går till. Är det någon stor skillnad i prestanda? Vet att livslängden på prollen minskar. Sitter med ett ASUS 970 om det är nödvändigt att veta, samt ett EVGA G2 750w.

Visa signatur

4690K, GTX 1080, 16GB RAM, 750W, 250GB SSD x2, iPhone 7, Macbook Pro 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffeesauce:

Hej. Själ din tråd lite

Sitter precis som TS med en 4690K och en h100i kylare, har aldrig prövat på överklockning även fast jag vet hur det går till. Är det någon stor skillnad i prestanda? Vet att livslängden på prollen minskar. Sitter med ett ASUS 970 om det är nödvändigt att veta, samt ett EVGA G2 750w.

Som jag förstått det kommer du förmodligen aldrig märka av att din överklockning minskat livslängden på din CPU eftersom de flesta byter ut sin processor efter 4-6 år. Vill du däremot att den fortfarande ska fungera felfritt efter 10-15 år skulle jag inte rekommendera en överklockning men då gäller ju hursomhelst inte garantin i alla fall.

Det är i alla fall den uppfattningen jag fått om en mild till medel överklockning (så har jag fel får ni gärna rätta mig). Självklart kommer en extrem överklockning minska livslängden mycket mer men då pratar vi om 4.8-4.9 Ghz och ~1.45V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Tänker du inte på adaptiv spänning?

Så heter det ja!