Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jul 2010

2K eller 4K

Hejsan, Jag har ett GTX780 och ska köpa ny skärm, jag spelar mycket samt gör en hel del i photoshop och after effects så jag undrar vad ni skulle rekommendera antingen 2K eller 4K för mitt grafikkort, jag är mest rädd att jag inte kommer kunna spela nya spel med detta grafikkortet ifall jag väljer att köpa en 4K skärm.

Mvh
Robin

Awesomeness I guess!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Gladfisk:

Hejsan, Jag har ett GTX780 och ska köpa ny skärm, jag spelar mycket samt gör en hel del i photoshop och after effects så jag undrar vad ni skulle rekommendera antingen 2K eller 4K för mitt grafikkort, jag är mest rädd att jag inte kommer kunna spela nya spel med detta grafikkortet ifall jag väljer att köpa en 4K skärm.

Mvh
Robin

En 4K skärm kan nog bli en aning tungdrivet ja. 2K kanske räcker?

i7-3770K - 4.7Ghz | 32GB X.M.P. | ROG GTX 1080 | ROG SWiFT PG278Q
Black Box / Setup | 3DMark

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av zipmiX:

En 4K skärm kan nog bli en aning tungdrivet ja. 2K kanske räcker?

Ja det är det jag är lite rädd för, egentligen spelar det ingen roll bara att de två skärmarna jag har kollat på kostar ungefär lika mycket så det är mest att man inte sitter med en 4K skärm och sen knappt kan spela några spel utan att behöva köpa till ett grafikkort.

Awesomeness I guess!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Aug 2014

mja, det går ju att ställa ner upplösningen på en sån här till vanlig HD; då funkar spel ändå. Sitter du i photoshop och redigerar bilder kan jag definitivt rekommendera en 4K; bildkvaliten blir enormt mycket högre.

... vill du sen spela spel i 4K också får du köpa till grafikkort i efterhand: men då behöver du anting GTX 780Ti eller 980 i SLI, alltså två stycken. Det krävs mycket beräkningskraft för att skyffla runt så många pixlar. 2 st 780-kort tror jag inte räcker.

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Finurliig:

mja, det går ju att ställa ner upplösningen på en sån här till vanlig HD; då funkar spel ändå. Sitter du i photoshop och redigerar bilder kan jag definitivt rekommendera en 4K; bildkvaliten blir enormt mycket högre.

... vill du sen spela spel i 4K också får du köpa till grafikkort i efterhand: men då behöver du anting GTX 780Ti eller 980 i SLI, alltså två stycken. Det krävs mycket beräkningskraft för att skyffla runt så många pixlar. 2 st 780-kort tror jag inte räcker.

Ja på senare tid har det blivit mer photoshop än spelande, och det funkar ju som sagt att köra vanlig HD på en 4K så isåfall skulle det ju inte skada att köpa en eftersom den kostar lika mycket som en 2K skärm.

Awesomeness I guess!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Okt 2010

Gammal gubbe