Permalänk

Thermalright HR-22 - Passiv CPU kylare

Vad tror ni om Thermalright's nya passiva kylare ? Den verkar ganska fet och av testresultaten jag hittade verkar den hålla helt ok temps, liknande temps som populära Noctua NH-U12S. Värt att satsa på kanske ?

http://www.thermalright.com/html/products/cpu_cooler/hr22.htm...

och testet jag tittade på:

http://www.nikktech.com/main/articles/pc-hardware/cpu-cooling...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av verithros:

Vad tror ni om Thermalright's nya passiva kylare ? Den verkar ganska fet och av testresultaten jag hittade verkar den hålla helt ok temps, liknande temps som populära Noctua NH-U12S. Värt att satsa på kanske ?

http://www.thermalright.com/images/cooler/hr22/350/HR22%20top...

http://www.thermalright.com/html/products/cpu_cooler/hr22.htm...

och testet jag tittade på:

http://www.nikktech.com/main/articles/pc-hardware/cpu-cooling...

Nja, nu missar du dock lite av infon:

Citat:

Every CPU cooler in this database is tested with the bundled 140mm/120mm/92mm/80mm fans while working at both idle speed and 100% of their speeds for all the temperature tests. CPU Coolers that do not come bundled with a fan/s are measured using a Noctua fan (size dependent on the model) to test for the temperature tests

Så lär prestera bra mycket sämre om du skall köra den passivt.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja, nu missar du dock lite av infon:

Så lär prestera bra mycket sämre om du skall köra den passivt.

De syftar inte till fläktarna som sitter i chassit ? Annars är det ju väldigt kasst av dem, det framgår inte alls att de använder fläktar på CPUn då de skriver att "noise levels are 0" och skriver om den som "passiv".

Citat:

an clearly see from our charts that the cooling efficiency of the HR-22 actually is as advertised things are not as black and white as they may seem. True the HR-22 is a passive CPU Cooler without any fans whatsoever so its noise levels are 0 but in order to achieve its optimum cooling efficiency it requires good airflow levels and the only way to get that is to have at least two system/case fans installed. Now the reason i'm saying just two is because you need at least one at the front of the case shucking air from outside and pushing it towards the HR-22 and one at the rear which you need to connect with the bundled airflow tunnel. With all the fans inside our case turned off the performance of the HR-22 was reduced quite a bit (in a fast test we recorder almost 67 degrees celcius under heavy load) and so although you can still use it like that and have a completely silent PC

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av verithros:

De syftar inte till fläktarna som sitter i chassit ? Annars är det ju väldigt kasst av dem, det framgår inte alls att de använder fläktar på CPUn då de skriver att "noise levels are 0" och skriver om den som "passiv".

Nej heat är testad med en noctua om ingen medföljer. Då ingen fläkt följer med så finns det ingen anledning att testa ljud med en standardiserad fläkt. (vilket skulle vara att jämföra alla passiva med samma fläkt, eller rakt av, testa samma fläkt då det är variabeln som testas).

All info står i test methodology delen av recessionen.

Visa signatur

Permalänk

Går inte att tolka detta på annat sätt.

Citat:

With all the fans inside our case turned off the performance of the HR-22 was reduced quite a bit (in a fast test we recorder almost 67 degrees celcius under heavy load) and so although you can still use it like that and have a completely silent PC

67c passiv CPU kylare på hög belastning.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av verithros:

Går inte att tolka detta på annat sätt.

67c passiv CPU kylare på hög belastning.

Att du inte ens läser recenssionen. Jag citerar hela stycket och understryker. Det är inte passivt kylaren testas när man kör värmetestet. Punkt slut.
Det de gör i det stycket du citerar är att de stänger av chassifläktarna, det sitter fortfarande en fläkt på kylaren som snurrar enligt deras egna metoder.

Citat:

TESTING METHODOLOGY

We always take things quite seriously when it comes to work so just like with the previous LGA1366 database we will not be testing each CPU Cooler on its own and with different ambient temperature levels and thus we can actually have yet another valid CPU Cooler database. Testing a CPU Cooler automatically means that you need to know where it stands against the immediate competition and to accomplish that we have spent both money and time through the years, something that we plan to continue to do so in order to get the most accurate results for the end consumers who read these lines.

Dold text

Every CPU cooler in this database is tested with the bundled 140mm/120mm/92mm/80mm fans while working at both idle speed and 100% of their speeds for all the temperature tests. CPU Coolers that do not come bundled with a fan/s are measured using a Noctua fan (size dependent on the model) to test for the temperature tests but due to the lack of a stock fan dBA level tests are obviously skipped.

Single (120/140mm) watercooling solutions are tested with the radiator mounted at the rear of our test rig while dual/triple/quad (240/260/280/360/420/480/560mm) solutions with the radiator mounted at the top. For the dBA tests every cooler in the database was measured both while on idle mode or with the fan controller in the minimum setting and while on extreme load or with the fan controller all the way to the highest possible setting (PWM fans do that on their own without our intervention). Every single test takes place in a temperature controlled room of 23 degrees Celsius Ambient Temp with the help of two AC units placed diagonally inside the room. The Arctic Silver 5 thermal paste is used with every CPU Cooler in our latest LGA2011 database (although initially this was not the plan we had to change things to get the most accurate results). Finally it's very important to point out that just because a CPU Cooler is better than another when tested with our test rig that does not necessarily mean that the same performance differences will apply 100% for other CPU models and in other situations (such as different ambient temps and system configurations).

Dold text

Anledningen till att du får 0dBa på ljudnivå. Mer korrekt kanske skulle vara N/A än ett värde 0.

Visa signatur

Permalänk

[QUOTE="DavidtheDoom;15071465"]Att du inte ens läser recenssionen. Jag citerar hela stycket och understryker. Det är inte passivt kylaren testas när man kör värmetestet. Punkt slut.
Det de gör i det stycket du citerar är att de stänger av chassifläktarna, det sitter fortfarande en fläkt på kylaren som snurrar enligt deras egna metoder.

Nej, för i värmetestet kommer de upp till 62c och i slutsatsen står det att det är 67c passivt, har du ens läst ?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av verithros:

Nej, för i värmetestet kommer de upp till 62c och i slutsatsen står det att det är 67c passivt, har du ens läst ?

Ja, och texten som är skriven är extremt dåligt formulerad och otydlig. Dock kvarstår faktumet att det är en passiv kylaren men den testas med en fläkt på kylaren själv. De säger att de stänger av chassifläktarna och prestandan dalar lite (till 5grader varmare) men det är fortfarande med en fläkt på kylaren.

Det står i metodsstycket att ALLA värmetest utförs med en Noctua fläkt på kylaren om ingen medföljer kylaren. Oavsätt om den är "passiv" eller inte. Det kvarstår således att en noctua fläkt sitter på kylaren oavsätt om chassit har fläktar på- eller avstängda.

Sedan kan du notera att kylaren har en lufttunnel ansluten till kylaren. Det denna gör är egentligen endast att flytta placeringen av fläkten från kylaren till 10cm bort. Det verkar som denna sitter kvar under hela testet + fläkten på kylaren.

Skulle det vara så att de kör den passiva kylaren utan en fläkt trots att de skriver i "metod" att de skall testas med en fläkt så har det gjort en stor tabbe. Vad har de då mer gjort tabbe med?

Handlar inte om att jag vill att du ska ha fel utan att jag tolkar texten som den är formulerad.

Visa signatur

Permalänk

Tror du hakade upp dig lite för mycket på den meningen i metod delen och missade helhets bilden, men skit samma. som du ser på denna bilden så kan man själv tolka om fläkten är en del av chassi eller kylare. Men eftersom de flesta datorer ändå har en fläkt i bakre delen av chassit så behöver man ingen extra CPU fläkt och därmed minskar totala fläkt antalet.

http://www.hardwareluxx.com/index.php/reviews/hardware/coolin...