Frågor angåengde överklockning med ASUS Z97-AR

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Nov 2010

Frågor angåengde överklockning med ASUS Z97-AR

Hej, köpte nyss ett Z97-AR och en i7 4790K som jag tänkte överklocka. Läste igenom överklockningsguiden här på sweclockers men var massor med alternativ som jag inte hittade i BIOS.

Just nu har jag bara ändrat till XMP profil, satt alla cores på 4,5Ghz och ändrat till adaptive voltage. Allt annat är på auto. Kör just nu 1,295 volt på 4,5Ghz vilket verkar vara aningen högt, därför tänkte jag kolla om jag kan få upp den högre med samma/lägre volt.

Tänkte därför höra om det är någon som kan vilka inställningar man ska ändra i just Z97 BIOS för att få till en överklockning, elr om det rent av går att köra som jag har nu fast bara manuellt ställa in volten?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Falköping
Registrerad
Jun 2008

låter som lite väl hög volt. De står ju typ voltage nånstans där du kan ändra.

Corsair Obsidian 900D, Intel Core i7 6800k@4.2ghz/1.290v, Asus Rampage V Edition 10, Asus Strix GTX 1080, Corsair Vengeance LPX 3000mhz 4x4gb, Corsair RM650i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Jaegrlicious:

låter som lite väl hög volt. De står ju typ voltage nånstans där du kan ändra.

Jo det vet jag, men på guiden så äre ju massor med inställningar man ska ändra, nu är ju allt automatiskt i princip. Tänkte om man bara kan ändra volten manuellt och köra allt annat i auto eller om man måste ändra fler grejer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

Det går jättebra att bara justera spänningen (det heter inte volt, det mäts i volt ) och lämna resten på auto.

Bara att sätta den på "manual", välja ett lägre värde och sen stresstesta för stabilitet.

Efter att du hittat ett stabilt värde kan du välja adaptive voltage. Du ska dock aldrig ha denna på när/om du testar med Prime 95 eftersom det får adaptive inställningen för spänningen att balla ur och ge betydligt högre spänning än nödvändigt.

Det brukar finnas en inställning för spänningen som heter "adaptive" där du kan ställa in den Max tillåtna spänningen. Säg att du vill ha den på Max 1.28 då kommer den vara på 1.28 som högst men ställa ner sig när datorn inte belastas. Precis som orginal.

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,5 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU Asus GTX 780 DCUII: 1228 mhz / 6800 mhz memory @ stock volt
Skärm Asus PB278Q @ 1440p