Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2013

Byta DNS i Telias TG799vn

Har för närvarande problem att komma åt Telias DNS-servrar utan får timeout. Detta blir då lite jobbigt för när jag kopplar in en dator på nätverket så får den endast smartboxen som DNS via DHCP. Därför skulle jag vilja lägga till t.ex. Googles DNS som sekundär, men ändå ha kvar gatewayen som primär DNS. Går detta att göra?
Visst, jag kan sätta en sekundär DNS direkt på datorn, men det hade varit snyggare att få t.ex 192.168.1.1 som primär DNS och 8.8.8.8 som sekundär direkt via DHCP så man inte behöver göra detta på alla enheter.
Hittade ett ställe där man kunde editera DHCP-poolen LAN_private, men där är både primär och sekundär DNS 0.0.0.0 så det kanske inte är där man ska ändra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Samma här, verkar vara problem på deras sida.

Windows 8: |CPU: Intel 3770k @ 4,2 Ghz | GPU: Gigabyte GTX 770 OC | Mod: MSI Z77A-GD65 | Minne: Corsair 8GB 1600Mhz | PSU: OCZ 600W | Chassi: Nanoxia Deep Silence 1 | SSD: Samsung 830 128gb | HDD: 2 TB Seagate |
Apple: |Iphone 4 32gb|Mac mini (mid 2011)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Aug 2004

funkar igen för mig i alla fall.. dns fel här med

CPU: i7 6700k| Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming|Minne: 32GB Corsair Vengeance 2800Mhz|GPU: ASUS Strix GTX 970|Chassi:
FD R5BE|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Samsung 840 256GB|PSU: EVGA 750W G2|
Kylning: Noctua NH-U14S|Mus: Rival 300|Tangentbord: FUNC KB-460|Skärm: Eizo FS2331

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

Verkar vara något stort på G. Har haft stora problem nu i typ en timme. Måste vara deras DNS, för jag kan direktansluta till sidorna med IP-adress, och Skype fungerar.

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

De verkar ha stooora problem med sina resolvers.

Tror inte det går att byta i routern, jag bytte i datorn till google.

Edit: Nu har det hoppat igång igen.
Kan man gissa på en ddos: https://deepthought.isc.org/article/AA-00897/0/What-is-a-DNS-...