Permalänk
Medlem

Byta DNS i Telias TG799vn

Har för närvarande problem att komma åt Telias DNS-servrar utan får timeout. Detta blir då lite jobbigt för när jag kopplar in en dator på nätverket så får den endast smartboxen som DNS via DHCP. Därför skulle jag vilja lägga till t.ex. Googles DNS som sekundär, men ändå ha kvar gatewayen som primär DNS. Går detta att göra?
Visst, jag kan sätta en sekundär DNS direkt på datorn, men det hade varit snyggare att få t.ex 192.168.1.1 som primär DNS och 8.8.8.8 som sekundär direkt via DHCP så man inte behöver göra detta på alla enheter.
Hittade ett ställe där man kunde editera DHCP-poolen LAN_private, men där är både primär och sekundär DNS 0.0.0.0 så det kanske inte är där man ska ändra?

Permalänk
Medlem

Samma här, verkar vara problem på deras sida.

Visa signatur

Windows 8: |CPU: Intel 3770k @ 4,2 Ghz | GPU: Gigabyte GTX 770 OC | Mod: MSI Z77A-GD65 | Minne: Corsair 8GB 1600Mhz | PSU: OCZ 600W | Chassi: Nanoxia Deep Silence 1 | SSD: Samsung 830 128gb | HDD: 2 TB Seagate |
Apple: |Iphone 4 32gb|Mac mini (mid 2011)

Permalänk
Medlem

funkar igen för mig i alla fall.. dns fel här med

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Verkar vara något stort på G. Har haft stora problem nu i typ en timme. Måste vara deras DNS, för jag kan direktansluta till sidorna med IP-adress, och Skype fungerar.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

De verkar ha stooora problem med sina resolvers.

Tror inte det går att byta i routern, jag bytte i datorn till google.

Edit: Nu har det hoppat igång igen.
Kan man gissa på en ddos: https://deepthought.isc.org/article/AA-00897/0/What-is-a-DNS-...