Permalänk
Medlem

Telias DNS-servrar nere

Verkar som om Telias DNS-servrar är nere? Eller är det bara jag som har problem? Dessutom har Telias webbsida problem just nu (ni kan kontrollera status här: http://www.isitdownrightnow.com/telia.se.html)

Uppdatering 2014-12-10

Störningarna beror på överbelastningsattacker. Telia skriver så här i ett inlägg på Facebook:

Att byta DNS löser problemen. Om man har många enheter i sitt nätverk är det smidigast att byta DNS i routern, men det går till exempel också att göra via kontrollpanelen i Windows för en enskild dator. De populäraste DNS:erna är Googles (primär: 8.8.8.8 sekundär: 8.8.4.4) eller OpenDNS (primär: 208.67.222.222 sekundär: 208.67.220.220).

Hur man byter DNS i Telias router TG799vn v2:

Gå till http://192.168.1.1/. Hemmanätverk > Gränssnitt > LocalNetwork > Konfigurera.

Skrolla ned till DHCP-pooler, klicka Redigera. Ändra Primär DNS och Sekundär DNS till lämpliga DNS-adresser. Klicka Använd. Routern måste nu startas om. Om ni vill gå tillbaka till de ursprungliga inställningarna för Primär DNS och Sekundär DNS så är det: 0.0.0.0

Hur man byter DNS i Windows 8:

Kontrollpanelen > Nätverk och Internet > Nätverks- och delningscenter > Ändra inställningar för nätverkskort

Högerklicka på aktuell anslutning och välj Egenskaper. Skrolla ned och markera Internet Protocol Version 4 (TCP/ IPv4). Klicka på Egenskaper. Markera Använd följande DNS-serveradresser och ange lämpliga DNS-adresser. Klicka OK.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Något knasigt hos mig med, med Telia. Ligger i sängen med mobilen så jag har inte felsökt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problem här med, kompisen i en annan del av staden även så.
EDIT: 22.42, de lever.

Permalänk
Medlem

Finns ju gratis DNS ni kan köra en stund, OpenDNS eller Google (8.8.8.8).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhacha:

Problem här med, kompisen i en annan del av staden även så.
EDIT: 22.42, de lever.

Japp, det verkar fungera nu!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Satt här och var arg för jag trodde det var systern som tog upp allt internet.. aja funkar nu iallafall

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem

Hade också problem med DNS-uppkopplingen nyss. Trodde det var routern som spökade, så jag återställde den. Funkade efteråt, men kanske bara var en slump att det löste sig just då.

Permalänk
Medlem

Det var Telias DNS som la av, fick lite panik en stund när man satt med ett par spelservrar uppe. Men kom på det ganska fort och kunde byta DNS

Permalänk
Medlem

Hade också det här problemet men som var över efter några minuter men nu är problemet tillbaka och denna gång ännu värre eftersom det inte ens hjälper att byta till Google DNS. Dock verkar UDP trafik fortfarande fungera och märkligt nog även Sweclockers men inga andra sidor!

Konstigt fel detta! Nån annan som har problem just nu?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Samma för mig med Sweclockers funkar men allt annat verkar dött.

Skrivet av Joakim Ågren:

Hade också det här problemet men som var över efter några minuter men nu är problemet tillbaka och denna gång ännu värre eftersom det inte ens hjälper att byta till Google DNS. Dock verkar UDP trafik fortfarande fungera och märkligt nog även Sweclockers men inga andra sidor!

Konstigt fel detta! Nån annan som har problem just nu?

Visa signatur

CASE NZXT H1 v2 Black MOBO MSI MPG B550I Gaming Edge
CPU AMD Ryzen 7 5700X GPU MSI RTX 4070 Ti GAMING X
MONITORS Asus ROG Swift PG279Q/Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Hade också det här problemet men som var över efter några minuter men nu är problemet tillbaka och denna gång ännu värre eftersom det inte ens hjälper att byta till Google DNS. Dock verkar UDP trafik fortfarande fungera och märkligt nog även Sweclockers men inga andra sidor!

Konstigt fel detta! Nån annan som har problem just nu?

Jag har problem med vissa sidor och går i omgångar, funkar i ca 5min sen ser jag att det lägger av sen funkar det igen osv..

Permalänk
Medlem

Man undrar ju om Telia är under nån sorts Cyberattack idag? Jag känner mig paranoid just nu!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Man undrar ju om Telia är under nån sorts Cyberattack idag? Jag känner mig paranoid just nu!

Fungerar det med Google DNS för dig?

Permalänk
Medlem

Har bytt till Googles DNS på alla enheter nu. Fungerar strålande. Har fiber på telias stadsnät.

Prefered DNS: 8.8.8.8
Alternate DNS: 8.8.4.4

I Windows kan man ha kvar DHCP så att IP-adressen styrs av routern, men fortfarande välja manuell DNS. På min Android-lur var man tvungen att ändra till statisk adress.

edit: Det är väldigt mycket till och från på Telias DNS. Fungerar i någon minut och sen är det borta en timme. Kör på Googles tillsvidare. Telias support öppnar 08:00. Får se om dom kan göra en bedömning för hur länge det kommer vara.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Nej, nu är det problem igen. Telia skriver så här på Facebook: https://www.facebook.com/telia/posts/10152965887659783

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Problem med Telia Uppkopling

Hejsan, de senaste 2 dagarna har mitt internet varit riktigt segt och man kommer bara in på internetsidan ibland. Får "hämta sidan igen" kanske 10 ggr så fungerar det och även i spel ligger min ping på 300+. Har aldrig varit så förut och när jag provar bredbandskollen så får jag 19 Upp och 2 ner. Har förut som max haft 17 upp och 1.7 ner. Men trots detta så är internet 100 gånger slöare. Har 4 av 5 Bars i täckning (trådlöst ADSL från en Modem/router)

Ibland så fungerar de bra i någon minut sedan helt dött igen. Skype fungerar hela tiden när jag pratar med någon annan så internet dör inte helt heller.

Några idéer? :/

har en Technicolor tg.... Såg något om att ändra DNS server eftersom telia har problem? DDos? Hur görs detta på en ISP?

Permalänk
Skrivet av tazk3n:

Hejsan, de senaste 2 dagarna har mitt internet varit riktigt segt och man kommer bara in på internetsidan ibland. Får "hämta sidan igen" kanske 10 ggr så fungerar det och även i spel ligger min ping på 300+. Har aldrig varit så förut och när jag provar bredbandskollen så får jag 19 Upp och 2 ner. Har förut som max haft 17 upp och 1.7 ner. Men trots detta så är internet 100 gånger slöare. Har 4 av 5 Bars i täckning (trådlöst ADSL från en Modem/router)

Ibland så fungerar de bra i någon minut sedan helt dött igen. Skype fungerar hela tiden när jag pratar med någon annan så internet dör inte helt heller.

Några idéer? :/

Testa att byta till Googles DNS (Primär: 8.8.8.8 Sekundär: 8.8.4.4)
Jag hade också problem och det fungerade.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Medlem

Har så och alla jag känner som har Telia har det segat för de 2 senaste dagarna.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har problem med Telia, riktigt segt att ladda vissa sidor. Felkoder som kommer fram är "ERR_TIMED_OUT" och "DNS_PROBE_FINISHED_BAD_CONFIG".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Man undrar ju om Telia är under nån sorts Cyberattack idag? Jag känner mig paranoid just nu!

>Nån sorts Cyberattack

Permalänk
Medlem

Fungerar bättre nu iaf med ny DNS Tackar

Permalänk
Medlem

Bytte till Google dns,verkar fungera bra efter det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem

AllTeles DNS servrar har varit nere sen 08:00.

Permalänk

Bytte till Google dns på stationär datorn redan igår. Inga problem på fasta linan men med wifi är det problem.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Japp, telia är segt i allmänhet just nu. Det funkar. men Välldigt dålig kvalitet på uppkopplingen. Kan inte köra något spel, kan knappt använda voip och dns värkar komma upp och ner. vpn tjänst värkar göra saken lite bättre just nu.

Permalänk
Relik 📜

*trådar ihopslagna*

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ni som länkar till FB poster o AB nyheter får gärna skriva inlägget eller sammanfatta nyheten på AB, sweC är typ enda sidan som fungerar just nu, knappt.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

här funkar allt prima och ser inga fel i loggarna från servrarna . kör med 100mb fiberlan från telia

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Ni som länkar till FB poster o AB nyheter får gärna skriva inlägget eller sammanfatta nyheten på AB, sweC är typ enda sidan som fungerar just nu, knappt.

Testa att byt till google dns Telias blir DDOSAD

Jag har haft segt internet sen igår men det var bara när jag skulle slå upp hemsidor men jag tänkte så mycket på det kunde ju spela på mina servrar. Efter som jag har ADSL så var det jaja det är väll lite segt jjust nu.

Men sen fick jag höra att telias DNS är nere då byte jag till GOOGLE dns och då fucka det finnt

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora