Permalänk

Långsamt Wifi?

Hej!

Jag upplever att mitt wifi är väldigt långsamt och har testat diverse inställningar utan större resultat.

Modellen på Routern är: TL-WR841N / TL-WR841ND

Min uppkoppling ska vara på 100/100mbit och får ut det om jag använder kabel, men med wifi får jag endast ut nånstans mellan 15-30/15-90 (Upp varierar ganska mycket, Har 144mbit mellan routern och datorn på wifi).

Lite info tagen från Admin sidan för routern:
Mode: 11bgn mixed
Channel Width: Automatic
Channel: Auto (Current channel 1)
Max Tx Rate: 300Mbps
WDS Status: Disable
MTU Size (in bytes): 1500

På nätverket är det endast jag och min flickvän, testet är gjort när jag varit ensam uppkopplad (Med dator och mobil)

Permalänk
Medlem

Testa med programmet "inssider" och se om grannen kör sitt nät på samma kanal som ditt nät.
Hur står routern? kan du flytta den till nån annan del av huset?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Skrivet av Bad boy rune:

Testa med programmet "inssider" och se om grannen kör sitt nät på samma kanal som ditt nät.
Hur står routern? kan du flytta den till nån annan del av huset?

Såg med issider att många låg på kanal 11, precis som jag, bytte till kanalen som issider rekommenderade, ingen förbättring tyvärr.
Ska skaffa en längre nätverkskabel så jag kan flytta nätverket, sitter just nu ca 2.5m ifrån det med full styrka.

Routern står inne i ett hörn i nuläget i ena delen av lägenheten i rummet vi använder mest.

Edit: De flesta av de som är på samma kanal har ingen eller mycket liten signalstyrka

Permalänk
Skrivet av Pentacore:

Såg med issider att många låg på kanal 11, precis som jag, bytte till kanalen som issider rekommenderade, ingen förbättring tyvärr.
Ska skaffa en längre nätverkskabel så jag kan flytta nätverket, sitter just nu ca 2.5m ifrån det med full styrka.

Resultated blev faktiskt ännu sämre efter kanalbytet, så satte åter igen igång auto och här nu tillbaka på runt 30mbit

Permalänk
Medlem

144mbit är den teoretiska hastigheten för protokollet.
Du kommer få riktig throughput på ca 50% av det, som bäst.

Du kan byte nätverkskort i datorn till 802.11AC samt en AC router så går det snabbare.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Rekordmedlem

Alla inom radioräckvidd delar på wifikapaciteten, inte bara de som är anslutna till samma nätverk.
Troligen behöver du byta delar så du kan köra 5 GHz om du ska få upp farten, att komma över 100Mbit på 2,4 GHz kräver troligen att du är ensam i etern om det ska fungera.
Kan du posta en skärmdump från Inssider ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.