Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2004

Hjälp med nätverk

Hej!

Jag är trött på att det trådlösa nätet ska fungera så dåligt så funderar på att dra en sladd till mitt ps4, Wii U samt apple tv. Går det att dra en sladd från routern och sedan koppla in denna i en switch i vilken man kopplar de tre enheterna?

Skulle det fungera eller är det nån annan grunka som behövs?

Mvh

Viktor

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

Ja det ska inte vara några problem.

Intel i7 4770k | Asus Z87-A | Corsair Vengeance Pro 2x8GB | Gainward GTX 1080 Phoenix GS | be quiet! Dark Power Pro10 650W | Fractal Define R4 | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/bin/bash
Registrerad
Mar 2002

Det räcker med en switch, se den som en förgreningsdosa som du har för el fast en switch är för nätverk.

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2004

Okej tack för hjälpen. Nätverk har aldrig varit min starka sida. Hur blir det med ip-adresser i routern? Kommer varje enhet fortfarande att ha ett individuellt ip eller får hela lådan (switchen) ett ip?

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/bin/bash
Registrerad
Mar 2002

Grejjerna får en IP från routern, det switchen gör är att du får helt enkelt fler portar att ansluta enheter mot. I din router har du väl typ 1 WAN och 4 LAN portar idag, det är nog vanligast skulle jag påstå. Dom där 4 LAN portarna är samma sak som portarna på switchen.

Cisco - Linux - VMWare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2004

Ah, smart!

Vad det gäller sladd, ska den vara korsad, skärmad eller oskärmad etc?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/bin/bash
Registrerad
Mar 2002

Rak oskärmad kabel.

Cisco - Linux - VMWare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av deegan:

Rak oskärmad kabel.

Dock fungerar det säkert med en korsad också i och med att numera har väl alla switchar auto MDI/MDIX