Permalänk

Hjälp med nätverk

Hej!

Jag är trött på att det trådlösa nätet ska fungera så dåligt så funderar på att dra en sladd till mitt ps4, Wii U samt apple tv. Går det att dra en sladd från routern och sedan koppla in denna i en switch i vilken man kopplar de tre enheterna?

Skulle det fungera eller är det nån annan grunka som behövs?

Mvh

Viktor

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Ja det ska inte vara några problem.

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk
Medlem

Det räcker med en switch, se den som en förgreningsdosa som du har för el fast en switch är för nätverk.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk

Okej tack för hjälpen. Nätverk har aldrig varit min starka sida. Hur blir det med ip-adresser i routern? Kommer varje enhet fortfarande att ha ett individuellt ip eller får hela lådan (switchen) ett ip?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Grejjerna får en IP från routern, det switchen gör är att du får helt enkelt fler portar att ansluta enheter mot. I din router har du väl typ 1 WAN och 4 LAN portar idag, det är nog vanligast skulle jag påstå. Dom där 4 LAN portarna är samma sak som portarna på switchen.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk

Ah, smart!

Vad det gäller sladd, ska den vara korsad, skärmad eller oskärmad etc?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Rak oskärmad kabel.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Rak oskärmad kabel.

Dock fungerar det säkert med en korsad också i och med att numera har väl alla switchar auto MDI/MDIX