Mobilt bredband, datamängd när man streamar FRÅN datorn.

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband, datamängd när man streamar FRÅN datorn.

Dags att registrera sig som medlem när man för första gången inte finner svaret på vad man undrar här! Haft stor nytta av SC under åren

Men till problemet! Jag har idag ett ADSL och där huset befinner sig kan jag inte få högre hastighet än 13 mbps ned och 2 mbps upp. Jag vill då och då kunna streama från min dator när jag spelar och använder mig av Nvidia Shadowplay. Från mitt ADSL blir 2 mbps lite klent att kunna streama med, så jag behöver hitta en annan lösning. Jag har testat lite olika mobila bredband och vet att de fungerar att spela på och streama med (japp hastigheten är bra mycket bättre via 4G än mitt adsl).

Frågan är då, om jag bara kör ett spel, te.x. league of legends och streamar, hur mycket data kommer det att ta? det är ju begränsning på hur mycket man kan ladda ned, men i det här fallet är det ju uppåt som används mest. Kan jag mäta med något bra program? Simkortet till det mobila bredbandet kommer att sitta i en telefon, Samsung galaxy S5.

Tacksam för svar, och är det så att jag råkat missa någon bra tråd om detta, ber jag om ursäkt, hänvisa mig gärna dit då!

Mvh
Munkisen

Permalänk
Medlem

Det lär väl dra en stor mängd data att ladda upp?

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Du sätter ju bitrate i streamingprogrammet? Det är ju den mängd som kommer laddas upp

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Bitraten ställer du ju själv in som sagts ovan. Men om 2mbit inte räcker till så är det ju en fingervisning. Mobiloperatörerna mäter all trafik, det är inte enbart nedladdad data som äter av din quota. Uppströms räknas lika mycket och det är den sammanlagda trafiken som anges i abbonemangsvillkoren.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Skrivet av vectrex:

Bitraten ställer du ju själv in som sagts ovan. Men om 2mbit inte räcker till så är det ju en fingervisning. Mobiloperatörerna mäter all trafik, det är inte enbart nedladdad data som äter av din quota. Uppströms räknas lika mycket och det är den sammanlagda trafiken som anges i abbonemangsvillkoren.

Att 2mbit inte räcker till i hastigheten vet jag inte vad det ska säga mig om förbrukningen? Vet att man kan ställa bitraten i programmet men jag vill även veta vad resten plockar av datamängden. Alltså den totala förbrukningen! 2 mbps är vad min hastighet uppströms via adsl var. Via 4g så är hastigheten 20mbps

Mvh
Munkisen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Antingen är du dålig på att förklara eller så har du lite att lära om bitrate vs datamängd.

Ställer du in att din stream får ta 2mbps i anspråk så kommer den göra det! Det betyder alltså att du kommer förbruka minst 0,25Mb per sekund. Streamar du i en timme så kommer du göra åt 900Mb per ansluten tittare!

Sen tillkommer ju övrig data, för själva spelet bland annat. Denna är troligen rätt försumbar i sammanhanget!

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

Det är inte 900Mb per ansluten tittare eftersom t.ex twitch förmedlar bandbredden till själva tittarna, men du måste iaf skicka data till server vilket är en anslutning. Det kommer iaf ta slut ganska så fort även om du kör 480p vilket som default brukar ligga runt 1Mbit bitrate. Det beror iofs på hur länge du hade tänk streama per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vectrex:

Streamar du i en timme så kommer du göra åt 900Mb per ansluten tittare!

Nja, man laddar ju inte själv upp direkt till varje som tittar, utan man laddar ju upp till streaming tjänst servern som i sin tur delar ut till alla som tittar via hemsidan.

On topic:

Att använda ett mobilt bredband för att streama är verkligen inte optimalt. Att streama kräver ju en konstant hög upload under lång tid, vilket inte passar så bra med en låg begränsad datamängd... Om du ska streama mycket kommer du behöva köpa till data hela tiden, och det kommer kosta dig väldigt mycket i längden.. Nu vet jag ju inte dina ekonomiska förutsättningar, men jag tycker det låter som vansinnigt slöseri med pengar.

Du kan säkert räkna ut hur mycket det kommer kosta dig, om du tar reda på hur mycket data du behöver för varje streaming session, och sen kollar vad den datamängden kostar att köpa till ditt mobila bredband.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial