Permalänk
Medlem

Haswell-E vs Opteron

Söker efter rejäl prestanda och har då funderat på intels Haswell-E serie, 5820k, 5930k & 5960x. Började då fundera vad AMD har att erbjuda och hittade deras opteron serie. Nu är frågan vilket som är mest prisvärt. Sitter på ett XL-ATX chassi så plats bör inte vara något problem. Användnings området kommer vara applikationer och mjukvaru-utveckling men vill fortfarande kunna spela alla spel utan några som helst problem. Kommer kombinera detta med ett 295x2 pga dess FP64 prestanda. Då är frågan, är AMD's opteron serie någonting för mig att hade då? Kan ju då köra multi-CPU lösning och få rejäl multithreading kapacitet. Prisbudgeten bör inte vara skyhög heller utan hoppas kunna hålla CPU+MB på max 10 till 11kkr, helst mindre såklart. Flera PCI-E platser uppskattas då jag kommer koppla in fler GPU'er i framtiden. Vad rekommenderar ni samt isf vilka delar? Sitter just nu och funderar på ett 5930k och ett Gigabyte UD7 MB eller ett XL-ATX MB.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

jag tror nog att 5930k (eller 5960x för 8 kärnor) är ett bättre val, för jag har för mig att opteron är typ sämst på spel (som en lägre klockad Xeon, helt värderlös) fast säkert super på allt annat.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

jag tror nog att 5930k (eller 5960x för 8 kärnor) är ett bättre val, för jag har för mig att opteron är typ sämst på spel (som en lägre klockad Xeon, helt värderlös) fast säkert super på allt annat.

Kan vara smart. Så om jag senare inser att jag vill hade opteron prestanda (extrem MT men kass ST) så kan jag skaffa en station för det. Är troligen betydligt mer sparsamt också då jag ej är säker att jag kommer hade sådana enorma CPU-MT krav. ST kraven är just nu högre, kommer använda GPU'n till MT. Var nog egentligen det jag ville veta; om opteron har någon spel prestanda.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Kan vara smart. Så om jag senare inser att jag vill hade opteron prestanda (extrem MT men kass ST) så kan jag skaffa en station för det. Är troligen betydligt mer sparsamt också då jag ej är säker att jag kommer hade sådana enorma CPU-MT krav. ST kraven är just nu högre, kommer använda GPU'n till MT. Var nog egentligen det jag ville veta; om opteron har någon spel prestanda.

Opteron kan spela, det kan den, men kommer förmodligen flaska 295x5. (det är allt jag vet om server/tyngre grejer)

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Frågan är om ddr4 är inräknat i de där 10k kr? Ddr4 är ju inte billigt..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Frågan är om ddr4 är inräknat i de där 10k kr? Ddr4 är ju inte billigt..

Har ej räknat in minne. Vet att ddr4 är pissigt dyrt just nu. Skulle spara pengar med opteron's ddr3 sannerligen, speciellt med tanke på att jag siktar på 32GB ram minst.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Har ej räknat in minne. Vet att ddr4 är pissigt dyrt just nu. Skulle spara pengar med opteron's ddr3 sannerligen, speciellt med tanke på att jag siktar på 32GB ram minst.

Nu är jag inte så insatt i just moderkort men för att nästan hålla sig inom prisramarna. Finns ju billigare moderkort..

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2709773

Trådlöst kommer du förmodligen inte använda så bättre finns nog

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Nu är jag inte så insatt i just moderkort men för att nästan hålla sig inom prisramarna. Finns ju billigare moderkort..

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2709773

Trådlöst kommer du förmodligen inte använda så bättre finns nog

Det är antingen ett sådant moderkort jag kommer tag eller ett XL-ATX som MSI X99S GAMING 9 AC. Tror däremot E-ATX räcker för mig just nu och det är ej värt med 1kkr extra för XL-ATX så blir nog E-ATX.
Men ja, wifi är väldigt onödigt för mig men bryr mig inte om det hänger med.
RAM minnen får jag se vad det blir, och vart jag beställer allt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det är antingen ett sådant moderkort jag kommer tag eller ett XL-ATX som MSI X99S GAMING 9 AC. Tror däremot E-ATX räcker för mig just nu och det är ej värt med 1kkr extra för XL-ATX så blir nog E-ATX.
Men ja, wifi är väldigt onödigt för mig men bryr mig inte om det hänger med.
RAM minnen får jag se vad det blir, och vart jag beställer allt.

Ramminnena verkar det som om just många ddr4 minnen är billigare att köpa styckvis än i pack, varför vet jag inte..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535