Designa egen luftkylare (torn) – vad ska man tänka på/ idéer

Permalänk

Designa egen luftkylare (torn) – vad ska man tänka på/ idéer

Jag tänkte att det skulle vara kul att designa en egen cpu-luftkylare av tornmodell och har väl lite egna tankar, men skulle tycka det var kul att få bolla lite idéer med er andra här på forumet.

Vad tycker ni är viktigt när det kommer till luftkylare? – Utseende, prestanda, storlek, möjligheter att byta fläktar, vikt, fäste etc?
Vilka kylare tycker ni är extra bra och vad är det som gör dem så bra? Hur hade man kunnat göra dem bättre? (typ avskeda personen som väljer färger på Noctuas fläktar)
Finns det något ni generellt sett saknar inom luftkylning?

Personligen tycker jag generellt att tornkylare är ganska snygga ända tills man sätter på fläkten. Så
min idé i nuläget är att göra en tvåtorns-modell där fläkten mellan tornen skulle döljas genom att flänsarna på de bägge tornen satt ihop och skapade ett slags ”ficka” för fläkten. Fläkten skulle kunna bytas ut genom att skruva av översta flänsen. Sen kunde man ju ha möjlighet att montera på extra fläktar fram och bak på kylaren om man ville. Vad tror ni? Har jag missat något och är det något som är extra viktigt att tänka på?

Tack på förhand // Mattis

Permalänk
Medlem

Jadu, går gör det ju säkert.. Men det kommer nog krävas en jäkla massa pill för att du över huvud taget skulle lyckas tillverka något som kan mäta sig med en kommersiell produkt. Om jag vore du skulle jag ju först och främst börja med att få till en design på heatpipes och kylflänsar och försöka få till bra prestanda, innan du börjar oroa dig om utseendet.

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk

Jo, det kommer nog bli lite pill med att få allt bra. Är ju många parametrar som påverkar vilken värmetransport bort från processorn i slutändan. Men sen kan man väl slänga ett getöga på hur andra har gjort gällande tjocklek och avstånd mellan kylflänsarna.
Jag har funderat lite på hur man skulle kunna modellera/beräkna hur effektiv designen blir. Håller på lite med CAD (solidworks) men har aldrig själv gjort några värmeflödesberäkningar i programmet. Tror du det är rätt väg att gå eller har du någon annan ide?

Permalänk
Medlem

Att ha i åtanke med solidworks flow simulation är att det är ett Sjukt frustrerande verktyg. använd fö linear pattern till max för sjävla flänsarna då det är tidsödande och slött att nyttja hundratals exemplar av samma part i en assembly.

skissa på en grundläggande fläns och iterera på den. ditt stora problem kommer vara tt ta tillvara på luftflödet från fläkten jämnt över hela flänsen. personligen anser jag att Intel's stockkylare har den absolut mest effektiva designen som är möjlig för den storleken på kylare, med fläkten ovanpå och krökta blad i en skruvform runtikring. men du kan ju alltid spejsa till det genom att ha en chassimonterad fläkt och en snygg rörlösning istället, är nog dessutom enklare att räkna på då det är ett mer linjärt flöde.

edit: skippa sheetmetalverktyget, använd surfaces istället.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walleyepike:

Jo, det kommer nog bli lite pill med att få allt bra. Är ju många parametrar som påverkar vilken värmetransport bort från processorn i slutändan. Men sen kan man väl slänga ett getöga på hur andra har gjort gällande tjocklek och avstånd mellan kylflänsarna.
Jag har funderat lite på hur man skulle kunna modellera/beräkna hur effektiv designen blir. Håller på lite med CAD (solidworks) men har aldrig själv gjort några värmeflödesberäkningar i programmet. Tror du det är rätt väg att gå eller har du någon annan ide?

Solidworks fungerar hyffsat för flödesberäkningar med vatten/andra fluider du forcerar genom systemet och har en värmeförande yta. Men jag vet inte om det ens är realistiskt att bygga upp en hel CPU kylare med heatpipes där du faktiskt räknar på kokning/kondensering. Enklaste är nog att du mäter på en heatpipe du tänk använda och skapar ett material med samma egenskaper i solidworks och använder det (dvs se det som en massiv stav med exceptionell värmeledningsförmåga). Har du tänkt använda egengjorda heatpipes? Det är ganska jävligt, så du är förberedd på det!

Anyway, jag gillar iden med en "ficka" för att gömma fläkten, kan nog bli snyggt!

Andra tankar: Solidworks är lite småskumt att använda, men fullt användbart. Skall du vara seriös är det comsol multiphysics, eller Ansys. Båda är extremt kraftfulla, men ansys är nog det starkare av dem två, men är INTE speciellt användarvänligt initial om man säger så.

Är tanken att detta skall byggas i verkligheten sen?

Permalänk

ksw - Har gjort en modell i solidworks och håller med om att allt annat än linear pattern är direkt korkat när det gäller hopsättningen av alla flänsar. När jag har gjort flänsarna har jag bara gjort skisser och kört boss extrude osv. När de skall tillverkas så kommer man väl behöva utgå från en metallplåt och bocka osv så jag funderade på om det kanske vore bra att använda sheet metal verktyget ändå?

Intel's stockkylare har onekligen en bra design, som tar tillvara på luftflödet väldgit bra. Utseendet har väl dock sannolikt aldrig gjort någon trosa fuktig

cheben - Håller med om att det känns orealistiskt att bygga upp heatpipsen med hela kokning/kondenserings grejjen, utan att det är bättre att bara använda en solid part med värmeledningsförmåga motsvarande en verklig heatpipe. Kul att du gillade idén med fickan! Tror du det blir mycket bättre om jag använder comsol eller ansys istället för solidworks? När du pratar om att forcera fluider genom systemet, menar du då att det går att simulera luftflödet över flänsarna under en värmeflödesanalys?
Vore ju bra att ha en modell som utgick ifrån en "fan curve", där luftflödet över flänsen utgick från vilket flöde fläkten kunde generera, vilket i sin tur ju beror på vilket flödesmotstånd den aktuella kylfläns-konfigurationen ger upphov till.

Angående vad tanken är så satte jag mig ner med en kompis för ett tag sedan och snackade om vad man egentligen skulle vilja jobba med. Vi kom fram till att det skulle vara kul att hålla på med hårdvara till datorer, men man drar ju inte direkt fram något nytt grafikkort ur hatten sådär utan vidare. Så vi kom fram till att en luftkylare vore rimligt att börja med. Sen är det väl som folmeroN var inne på att det kommer vara svårt att få bättre prestanda än de produkter som redan finns. Men kollar man runt lite tycker i alla fall jag att det finns en klar förbättringspotential på utseendesidan. Jag menar Noctua NH-D15 må ha bra prestanda, men .. ja. I övrigt hade det ju inte skadat om man kunde göra något annat som skulle uppskattas, typ bra fästen så att det är lätt att sätta på vilken fläkt som helst eller dylikt.

Så tanken skulle väl alltså vara att den skulle tillverkas i verkligheten sen, men av någon etablerad producent. Sen är jag ju fullt medveten om att det finns 1001 olika saker som talar för att det aldrig kommer gå. Men det är ju kul att ha ett projekt att hålla på med, hur det än går!
Jag skickar gärna lite bilder på den preliminära idén om ni skulle vara intresserade

Permalänk
Medlem

mjoo, du kommer nyttja dig av en plåt, men den kommer knappast att bockas utan snarast stansas mha verktyg.

iallafall, designmässigt. kortare väg för värmen att färdas från processorkärnan är bättre, vilekt är skälet till att heatpipes är så vanligt idag, om man kikar på en klassisk processorkylare av typ Socket-a eller dylikt så ser man vartifrån dagens kylardesigner har kommit. det finns en del kylare redan på marknaden med fläckficka, tex cogage arrow som antingen kan monteras med en central fläkt eller 3 fläktar i push pull pull arrangemang.

rent teoretiskt kan man dock nyttja nätaggets fläkt för att dra luft över en luftkylare om man inte vill ha en separat fläkt för det.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walleyepike:

cheben - Håller med om att det känns orealistiskt att bygga upp heatpipsen med hela kokning/kondenserings grejjen, utan att det är bättre att bara använda en solid part med värmeledningsförmåga motsvarande en verklig heatpipe. Kul att du gillade idén med fickan! Tror du det blir mycket bättre om jag använder comsol eller ansys istället för solidworks? När du pratar om att forcera fluider genom systemet, menar du då att det går att simulera luftflödet över flänsarna under en värmeflödesanalys?
Vore ju bra att ha en modell som utgick ifrån en "fan curve", där luftflödet över flänsen utgick från vilket flöde fläkten kunde generera, vilket i sin tur ju beror på vilket flödesmotstånd den aktuella kylfläns-konfigurationen ger upphov till.

Det finns verktyg för att göra en modell av en "fläkt". Tror Comsol och även Solidworks har ett verktyg där man specificerar en fläkt/pump genom att ange data för tryck och flöde. Du behöver nog leta efter tester, tillverkarnas siffror hade jag inte litat på en sekund. Sedan kan du placera denna fläkt i en miljö du vill simulera. För att simulera på sådana flöden måste du använda en "domain" som är större än kylaren. Om detta är lättare i comsol eller solidworks är en bra fråga. Solidworks gör mer själv, men är jävligare att sätta bra boundary conditions på grund av detta. Det finns massor av information på youtube hur man använder båda dessa verktyg.

I värsta fall kan du alltid göra en "tunnel" med förlustfria väggar, och ansätta en strömningshastighet in, och trycket bakom. Inte lika exakt, men det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av walleyepike:

Hur hade man kunnat göra dem bättre? (typ avskeda personen som väljer färger på Noctuas fläktar)

Bäst!!

Permalänk
Medlem

Ha dova och sobra färger som kvalitetstillverkaren noctua har. Inget färgglatt fjortistrams. Imo

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Göra allt i koppar som har bättre värmeledningsförmåga än Al/plåt. ?

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Ha dova och sobra färger som kvalitetstillverkaren noctua har. Inget färgglatt fjortistrams. Imo

Jag kan hålla med om att det ser mer stilrent ut med en mer nedtonad färgsättning, men det känns ändå inte helt rätt att satsa på brun/bege. Eller? Till färgens försvar skall dock sägas att man ju direkt ser att det är en noctua-produkt eftersom ingen annan har samma färger. Sen är ju noctua helt klart en kvalitétstillverkare som du säger.
Det är väl ingen unik idé men tror du inte det hade fungerat bättre med, säg svart, mörkgrön, mörkröd eller något dylikt (i någon oskrikig variant)? Eller ska man satsa på någon udda färgkombination för att försöka skapa en unik identitet?

Permalänk
Skrivet av hypermode:

Jag ägde själv en noctua-kylare en gång i tiden, men ställde ifrån mig den i mormors kök och sen var det helt enkelt omöjligt att se lokalisera den


Bild 1, rekonstruktion av händelseförloppet vid försvinnandet

Permalänk
Skrivet av lassep1l1s:

Göra allt i koppar som har bättre värmeledningsförmåga än Al/plåt. ?

Har också funderat lite på det för som du säger leder ju koppar värme bättre än al/plåt. Så om man gjorde flänsarna i koppar borde detta ge något förbättrad kylning. Koppar har dock 3,3ggr så hög densitet som aluminium så konstruktionen skulle ju bli ganska mycket tyngre. Jag har försökt läsa lite allmänna trådar om luftkylning och då verkar folk oroa sig för sprickbildning på moderkortet om kyltornen blir för tunga. Speciellt om man springer runt och bär datorn fram och tillbaka till lan osv. Vad tror du om saken?
Något jag tänkte på, men som ju inte direkt är realistiskt i dagsläget, är att göra flänsar i diamant (bästa värmeledningsförmågan av alla fasta material). Det hade varit jävligt ballt! Som det är nu skulle man på sin höjd kunna lägga ett ~0,1mm lager diamant på en befintlig fläns. Det tråkiga är ju att det bedömt inte hade gjort någon märkbar skillnad utöver att prislappen för hela kylaren blev ~2x Kongos årliga BNP

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av walleyepike:

Har också funderat lite på det för som du säger leder ju koppar värme bättre än al/plåt. Så om man gjorde flänsarna i koppar borde detta ge något förbättrad kylning. Koppar har dock 3,3ggr så hög densitet som aluminium så konstruktionen skulle ju bli ganska mycket tyngre. Jag har försökt läsa lite allmänna trådar om luftkylning och då verkar folk oroa sig för sprickbildning på moderkortet om kyltornen blir för tunga. Speciellt om man springer runt och bär datorn fram och tillbaka till lan osv. Vad tror du om saken?
Något jag tänkte på, men som ju inte direkt är realistiskt i dagsläget, är att göra flänsar i diamant (bästa värmeledningsförmågan av alla fasta material). Det hade varit jävligt ballt! Som det är nu skulle man på sin höjd kunna lägga ett ~0,1mm lager diamant på en befintlig fläns. Det tråkiga är ju att det bedömt inte hade gjort någon märkbar skillnad utöver att prislappen för hela kylaren blev ~2x Kongos årliga BNP

Det går att framställa ren diamant om du verkligen vill, man använder tekniken när man tillverkar högtalarelement och är man bara villig att betala så går det att göra en kylfläns med samma teknik också, den lär ju kosta några miljoner men det är tekniskt möjligt. Här har man tillverkar en 106mm diamantskiva som används som kon:
http://www.accuton.de/drivers/detail.php?driver=27&matID=1&ap...
Silver är ju lite bättre än koppar och billigare än diamant även om det inte är direkt billigt ändå, men aluminium är antagligen det mest lämpade materialet om man väger samman alla egenskaper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det går att framställa ren diamant om du verkligen vill, man använder tekniken när man tillverkar högtalarelement och är man bara villig att betala så går det att göra en kylfläns med samma teknik också, den lär ju kosta några miljoner men det är tekniskt möjligt. Här har man tillverkar en 106mm diamantskiva som används som kon:
http://www.accuton.de/drivers/detail.php?driver=27&matID=1&ap...
Silver är ju lite bättre än koppar och billigare än diamant även om det inte är direkt billigt ändå, men aluminium är antagligen det mest lämpade materialet om man väger samman alla egenskaper.

Frågan är då låter det bättre? Eller funka vanliga högtalarelement tillräckligt bra?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Frågan är då låter det bättre? Eller funka vanliga högtalarelement tillräckligt bra?

Elementen låter oerhört bra och har väldigt bra egenskaper, diamant är styvt/hårt men det finns andra element som också är bra, men diamant leder värme 7 ggr bättre än silver och det är väl den egenskapen man kan vilja åt när man ska göra en kylare, troligen så kommer det kylare med grafen eller kolnanorör, det pågår ju en del forskning inom det området just nu för superdatorer men det smittar nog av sig.
http://newscenter.lbl.gov/2014/01/22/cooling-microprocessors-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Elementen låter oerhört bra och har väldigt bra egenskaper, diamant är styvt/hårt men det finns andra element som också är bra, men diamant leder värme 7 ggr bättre än silver och det är väl den egenskapen man kan vilja åt när man ska göra en kylare, troligen så kommer det kylare med grafen eller kolnanorör, det pågår ju en del forskning inom det området just nu för superdatorer men det smittar nog av sig.
http://newscenter.lbl.gov/2014/01/22/cooling-microprocessors-...

Hm, antar dom är för dyra att någon i Sverige skulle ha ett demo ex
Tal om värme, man ska dock inte ha diamant nära eld

Får hoppas TS får ordning på en ritning.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Gör ett vattenblock istället!

Sen kastar in det i CAM, skriver ut programmet och går till lokala industrilinjen med ett block koppar och be dem fräsa ur det

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hm, antar dom är för dyra att någon i Sverige skulle ha ett demo ex

Accutons diamantelement används i Svenska högtalare från Mårten Design, finns i Göteborg, Även B&W använder diamant i sina bra serier idag. https://www.marten.se/coltrane/supreme2.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walleyepike:

Jag ägde själv en noctua-kylare en gång i tiden, men ställde ifrån mig den i mormors kök och sen var det helt enkelt omöjligt att se lokalisera den

http://s11.postimg.org/l7ijuy0j7/noctua.png


Bild 1, rekonstruktion av händelseförloppet vid försvinnandet

Hahaha klockrent fast jag inte har ngt emot noctuas färgschema men detta var kul

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync