Installera accesspunkt för första gången

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Installera accesspunkt för första gången

Hallå sweclockers. Ska nu göra ett försök att rusta upp det trådlösa nätet hemma hos mig och har tänkt mig att sätta upp en AP på mellanvåningen och en i min källare, nu till mina frågor:

Finns det någon AP som bara drivs via en nätverkssladd och inte via en extern ac adapter?

Hur sker installationen/konfigurering? Från och med att den sitter under takplanerna till att den är "up and running" så att säga.

Det är ganska mycket betongväggar i huset, hur kommer detta påverka?

Kör idag med extenders och är inte nöjd med det trådlösa.

Tacksam för svar!

Mvh ziddanlol.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Det finns flera accesspunkter som drivs via nätverkskabeln. Det heter PoE (Power over Ethernet).

Ubiquiti har PoE på samtliga sina enheter och väljer du dem så konfigurerar du dem enklast genom att installera en programvara på datorn för managering. Där är det extremt enkelt att lägga upp ett SSID och krypteringsnyckel för det.

De flesta andra accesspunkter har dock ett annat Webgränssnitt där man ställer in de inställningar man vill ha.

Betongväggar är givetvis uselt för signalstyrkan, men det är ingenting att göra åt. Bara komplettera med fler accesspunkter om det inte räcker. Där är Ubiquiti att föredra då alla deras accesspunkter hamnar i samma managementsystem och en ytterligare accesspunkt tar inte mer än ett par minuters konfiguration.