Nvidia demonstrerar fysiksystemet PhysX Flex

Permalänk
Melding Plague

Nvidia demonstrerar fysiksystemet PhysX Flex

I den senaste inkarnationen av fysiksystemet PhysX kan alla olika typer av fysikaccelererade objekt interagera med varandra, något som nu demonstreras i en video på Youtube.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser väldigt riktigt ut, inte illa.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Älskar rökeffekterna!

Permalänk

Fränt!

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Hjälpsam

Ok! fortfarande mindre effekter som kan köras via GPU:n än det kunde via PPU:n för många år sedan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att PhysX kommer att ha någon större framtid om inte AMD användare kan använda sig utav det, det blir helt enkelt så att speltillverkare inte vill lägga till något sådant om bara hälften av spelarna kan uppleva det, de spenderar nog mer tid på andra områden då.

Samtidigt så tror jag att PhsyX skulle bli använt i många fler spel om det fungerade med AMD också, men eftersom att Nvidia aldrig kommer låta det ske så ser jag ingen framtid för PhysX.

Permalänk
Medlem

imponerande helt klart!

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro, CM storm Enforcer, 3x 4Gb Corsair Vengeance 1600 MHz, Core i7 2600k @4,4 GHz, Asus ROG 7970 Matrix, Corsair tx650w, Asus xonar dIIx, Steelseries 6Gv2, Mionix Naos 8200

Permalänk

fan nvidia gör phys-x dedikerbar till ett grafik kort så alla kan njuta av den, köpa ett 760ti med ett radeon kort och sedan gå crazy med det. ha en uppdatering vart annat år på ett rekomenderat grafikkort som kommer klara all phys-x i 2 år även för de som kör radeon som ett huvud kort.kan bara tenka mig hur snyggt det kunde bli med effekter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

fan nvidia gör phys-x dedikerbar till ett grafik kort så alla kan njuta av den, köpa ett 760ti med ett radeon kort och sedan gå crazy med det. ha en uppdatering vart annat år på ett rekomenderat grafikkort som kommer klara all phys-x i 2 år även för de som kör radeon som ett huvud kort.kan bara tenka mig hur snyggt det kunde bli med effekter.

Kanske är ute och cyklar, men är inte PhysX dedikerbart ? man kan ju ställa in i drivrutinerna om kortet eller CPU ska hantera PhysX, så det borde gå att göra precis som du skrev. 290X och ett 750 eller 750Ti som physX kort.. eller liknande.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Det har väl aldrig gått att kombinera radeon och nvidia för physx. Utom genom hack som nvidia stängde ganska omgående.
Physx med cpu är väl oerhört strypt också

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Kanske är ute och cyklar, men är inte PhysX dedikerbart ? man kan ju ställa in i drivrutinerna om kortet eller CPU ska hantera PhysX, så det borde gå att göra precis som du skrev. 290X och ett 750 eller 750Ti som physX kort.. eller liknande.

Har för mig att Nvidia tog bort physx med AMD som primärkort. Så nu måste du ha 2st nvidia för att använda ett kort till physx.

Permalänk
Medlem

Coola effekter Dock är ju problemet fortfarande att det är jobbigt att utveckla för att köra dessa på GPU:n. Även Havoc kan köras på GPU:n med OpenCL men få gör det. Så vidare det inte ändras kommer de flesta utvecklare fortfarande att använda CPU:n för fysik, oavsett om de använder PhysX eller Havoc. Inget fel med det men knappast nåt som grafikkortstillverkarna kan marknadsföra eller på nåt sett slå sig för bröst för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Kanske är ute och cyklar, men är inte PhysX dedikerbart ? man kan ju ställa in i drivrutinerna om kortet eller CPU ska hantera PhysX, så det borde gå att göra precis som du skrev. 290X och ett 750 eller 750Ti som physX kort.. eller liknande.

Kanniske också cyklar, men har inte Nvidia forftarande spärr på system med Radeon kort? Hittar dock enbart källa på en tidigare artikel där någon knäckt spärrningen: http://www.sweclockers.com/nyhet/9929-nvidias-physx-sparr-kna...

Permalänk
Medlem

Nvidia är bäst helt enkelt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Jag tror inte att PhysX kommer att ha någon större framtid om inte AMD användare kan använda sig utav det, det blir helt enkelt så att speltillverkare inte vill lägga till något sådant om bara hälften av spelarna kan uppleva det, de spenderar nog mer tid på andra områden då.

Samtidigt så tror jag att PhsyX skulle bli använt i många fler spel om det fungerade med AMD också, men eftersom att Nvidia aldrig kommer låta det ske så ser jag ingen framtid för PhysX.

Bullet physics arbetar ju med ett opencl baserat system. Ska tydligen komma med version 3.0

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirppi:

Kanniske också cyklar, men har inte Nvidia forftarande spärr på system med Radeon kort? Hittar dock enbart källa på en tidigare artikel där någon knäckt spärrningen: http://www.sweclockers.com/nyhet/9929-nvidias-physx-sparr-kna...

Dock är det väl inte helt problem fritt eller?(gissning) Inte önskvärt iallafall tycker jag att bli tvungen att hacka för special efekter. Det nvidia och amd bör göra, är att smarbeta med sånt här (kanske inte direkt men via microsoft och några speltillverkare) nu blir ju några "amd spel" och några "nvidia spel" vilket inte är så kul dock funkar det ju med andra lagets gpu... (fast utan efekterna eller boosten då ).

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Häftigt men inte särskilt användbart till spel ännu, om någonsin med tanke på att det inte är cross-platform. Det är inte många som vill låsa in sig på endast Nvidia-hårdvara. Effekterna är också relativt små och begränsade, vilket inte rimmar så bra med spelutveckling i en tid då öppna världar är populära.

Permalänk
Medlem

rök effeken var ju grym..Tänk att springa igenom röken av en handgranat och röken skingras som på riktigt av vind draget från soldaten:D

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

rök effeken var ju grym..Tänk att springa igenom röken av en handgranat och röken skingras som på riktigt av vind draget från soldaten:D

Däckrök kära du, däckrök

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Snyggt, men lär krävas en monster processor för det där....

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ok! fortfarande mindre effekter som kan köras via GPU:n än det kunde via PPU:n för många år sedan.

Kollade faktiskt förut efter en PPU vs GPU vs CPU benchmark comparison, men hittade typ inget vettigt.
Har du nån källa på vad en PPU presterar jämnfört mot GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

rök effeken var ju grym..Tänk att springa igenom röken av en handgranat och röken skingras som på riktigt av vind draget från soldaten:D

tänkte också på det ^^ tex csgo när man springer igenom smoken eller bf4 när man kommer med helikopter och åker till en smoke xd

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Kollade faktiskt förut efter en PPU vs GPU vs CPU benchmark comparison, men hittade typ inget vettigt.
Har du nån källa på vad en PPU presterar jämnfört mot GPU?

Idag så är ju PPU integrerad i GPU. När dom var två olika delar så var skillnaden rätt så stor, eftersom GPU totalt ströps när fysik simulerades. På den gamla goda tiden kunde dom ju bara köra grafik
Sen kom ju betydligt bättre mjukvaru fysik så att CPU kunde hänga med också.

Problemet med fysik benchmarks är att i praktiska applikationer (typ spel) så var det aldrig jämförbart eftersom physx off ganska uppenbarligen inte hade physx on. Physx var oundvikligen en negative hit för prestandan för att det nu var extra fysik i spelet. Som att säga att quality på low är snabbare, alltså är det bättre än quality på high som är segare. Funkar ju inte riktigt så. Medans PPU var imponerande på sin tid, var det aldrig "kostnadsfri fysik" vad jag vet, även om dom gärna ville advertisa det som det.

Permalänk
Medlem

Tyckte rökeffekterna inte så lika livfulla ut som de borde, det känns som de har en fixerad animation varje gång inget objekt påverkar dem - tvivlar också på att det är totalt vindstilla.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Wow! Coola effekter!.. Som aldrig kommer implementeras på ett vettigt sätt i nått spel...
I flesta spelen så innebär PhysX bara mer skräp i vägen för sin sikt, eller nått mer kul som segar ner grafikkortet.

Annars coola effekter.. Men hade föredragit en lite öppnare lösning. Som kanske skulle kunna implementeras i större utsträckning av utvecklare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Kommer inte slå om inte den blir mer öppen (troligen blir den inte det).

Hoppas speltillverkarna satsar på bättre fysik, men på gpu i stället och avsett tillverkare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Elcentralen:

fan nvidia gör phys-x dedikerbar till ett grafik kort så alla kan njuta av den, köpa ett 760ti med ett radeon kort och sedan gå crazy med det. ha en uppdatering vart annat år på ett rekomenderat grafikkort som kommer klara all phys-x i 2 år även för de som kör radeon som ett huvud kort.kan bara tenka mig hur snyggt det kunde bli med effekter.

760 Ti ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Häftigt men inte särskilt användbart till spel ännu, om någonsin med tanke på att det inte är cross-platform. Det är inte många som vill låsa in sig på endast Nvidia-hårdvara. Effekterna är också relativt små och begränsade, vilket inte rimmar så bra med spelutveckling i en tid då öppna världar är populära.

Lägg dessutom till att nuvarande konsol-generation är helt AMD baserade, så tror jag inte alls att detta kommer få genomslag i praktiken.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Känns ju rätt onödigt då det lär vara låst till Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Dock är det väl inte helt problem fritt eller?(gissning) Inte önskvärt iallafall tycker jag att bli tvungen att hacka för special efekter. Det nvidia och amd bör göra, är att smarbeta med sånt här (kanske inte direkt men via microsoft och några speltillverkare) nu blir ju några "amd spel" och några "nvidia spel" vilket inte är så kul dock funkar det ju med andra lagets gpu... (fast utan efekterna eller boosten då ).

Det heter DX11

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090