Permalänk
Medlem

Problem med rätt hastighet

Jag vet att det finns ett gäng forum med problem att routrar gör att internet går segare. Jag har dock motsatta problemet... När jag kopplar min dator mot en riktigt gammal D-link router så får jag ut ca 25 Mbit (vilket är bra för vårt internet), men när jag kopplar nätvärkskabeln direkt in i min dator utan att koppla in i d-link routern så får jag aldrig ut över 10 Mbit. Ligger oftaste på 9,70 Mbit (enligt bredbandskollen).

Har kollat runt en del för svar men har inte hittat något som hjälper. Är dock inte den mest kunniga vad det gäller sånt heller ^^

Undrar förstås ifall någon vet hur jag kan få upp min hastighet när jag kopplar direkt in i datorn till 25Mbit ist för att ha 10... (D-linken håller på att dö ut efter sina snart 10 tappra år!)

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som du har nån mjukvara i datorn som påverkar, kanske nått säkerhetsprogram eller liknade som reagerar på att du byter ip på datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som du har nån mjukvara i datorn som påverkar, kanske nått säkerhetsprogram eller liknade som reagerar på att du byter ip på datorn.

Har testat att updatera drivrutiner osv, ska testa att installera om drivrutinerna och se om det blir någon skillnad..
Men du har annars ingen aning om vad det kan vara som gör detta? Eftersom jag tycker de känns skitkonstigt att mitt internet ska gå segare för att jag INTE kopplar via d-linken.. Och det står att min hastighet är 10Mbit om jag kollar statusen för anslutningen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bochen:

Har testat att updatera drivrutiner osv, ska testa att installera om drivrutinerna och se om det blir någon skillnad..
Men du har annars ingen aning om vad det kan vara som gör detta? Eftersom jag tycker de känns skitkonstigt att mitt internet ska gå segare för att jag INTE kopplar via d-linken.. Och det står att min hastighet är 10Mbit om jag kollar statusen för anslutningen.

Det tyder på nån inställning som ändras beroende på vad du ansluter emot, nått som ställer om fart beroende på mac eller ipadress, det kan ju vara nått i modemet också som gör det men det är mer långsökt tycker jag, det skulle kunna vara nått udda kabelfel också men om ett kabelpar är skadat så brukar länken gå från Gbit till 100 Mbit, att det låser på 10 Mbit är skummare om det inte är nått som reagerar på nätverksadresser som triggar det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.