Permalänk
Medlem

Eget Mikrofonstativ från f.d lampa

Jag införskaffade mig en Snowball och tänkte att jag skulle ha den på en ordentlig mikrofonarm. De alternativ jag kikade på utöver ebay var alldeles för dyra. En tanke kom då upp, varför införskaffa en så kallad "mikrofonarm" när det finns precis något sådant för billigare, bara det att det inkluderas en lampa?

Efter att ha kollat runt lite hittade jag ett annat galleri här på sweclockers där en kille hade gjort på liknande sätt fast med annan modell, där hittade jag en länk bland kommentarerna med denna lampan. Den passade mig perfekt, så nästa gång någon i familjen hade vägarna förbi blev det ett inköp. Ikeas Tertial för under hundralappen.

Med lite moddning gick Snowballen på och allt fungerar som det ska. Armen är välbyggd nog för att hålla mikrofonen på en bekväm höjd. För 79:- var detta utan tvekan det bästa stativ jag kunnat ha

Besök galleriet här

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Väldigt snyggt!

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem

Snyggt, ska få min motvilliga bror till att bygga ett sånt till sin mic nån dag. Dock hade jag satt på ett shock mount också om jag hade gjort det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affeskate13:

Väldigt snyggt!

Skrivet av brittaan:

Snyggt, ska få min motvilliga bror till att bygga ett sånt till sin mic nån dag. Dock hade jag satt på ett shock mount också om jag hade gjort det själv.

Tack!
Shock Mount är något jag funderat på själv men jag har faktiskt inte än så länge märkt att det behövs. Vi får se efter lite användning. Ett pop filter ska jag i alla fall göra det har jag bestämt

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Snyggt! Bra lösning, att behöva köpa ett dyrt stativ är det som stoppat mig från att köpa en vettig mic tidigare, men det löste du nyss galant!

Också intresserad av Snowball - hur nära munnen behöver du ha den? Räcker det att den "hänger" ovanför skärmen tex.? Och hur upplever du att den plockar upp ljud runt om?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Snyggt! Bra lösning, att behöva köpa ett dyrt stativ är det som stoppat mig från att köpa en vettig mic tidigare, men det löste du nyss galant!

Också intresserad av Snowball - hur nära munnen behöver du ha den? Räcker det att den "hänger" ovanför skärmen tex.? Och hur upplever du att den plockar upp ljud runt om?

Eftersom jag endast haft den i två dagar nu kan jag ännu inte ge en bra recension. Men från vad jag har testat så borde det gå bra att ha den ovanför skärmen bara. Problemet med det är att det kan nog bli att den plockar upp lite bakgrundsljud.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Det är nog jag som är killen med ett liknande mikrofonstativ? Gjort likadant fäste som du har nu efter att jag såg det mycket bättre än det jag hade innan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiTroNooB96:

Det är nog jag som är killen med ett liknande mikrofonstativ? Gjort likadant fäste som du har nu efter att jag såg det mycket bättre än det jag hade innan!

Tjena! Det var inte ditt galleri jag såg det i, det var inte ens den lampan som användes i det fallet. Hur som helst, men väldigt najs var din lösning också Hur sitter din mikrofon egentligen då den är satt uppåt i stället? Jag kan skruva åt min ordentligt men det verkar inte hålla sådär bra länge, samt tycker jag att ha den som den gör nu ser rätt så najs ut

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

satte fast min med buntband och ståltråd tycker också att din lösning var bättre så nu kör jag likadant

Permalänk
Skrivet av NiTroNooB96:

satte fast min med buntband och ståltråd tycker också att din lösning var bättre så nu kör jag likadant

Finns det något sätt som man kan montera en blue yeti på detta sättet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Nice, snyggt job.

Om man inte skulle ha en Tripod från Snowball som du använde dig av.

Någon som vet vad "gängorna / skruven" heter som man kan köpa och använda istället för att "förstöra" ett snowballs tripod?

Anledningen är att Blue Yeti, har inte något tripod man kan sno delar av. Sure Yeti väger lite mer men tänkte kanske göra ett försök, se om det går fixa.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk

Funderar själv på att göra en liknande lösning med min snow ball. Behöver jag då bara köpa en sådan lampa, plocka bort lampan, montera isär foten på micen och fästa den där lampan satt med skruven som höll fast snow ballens fot? Eller krävs det att man gör något mer?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Eller så köper du en sån här och väntar 2 veckor får det levererat hem till dig, Gratis frakt.

http://www.ebay.com/itm/151633323675?_trksid=p2057872.m2749.l...

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk

Hur man sätter snöbollen på armen

@LPG: jag köpte samma lampa i söndags. Min fråga är nu, hur sätter man mikrofonen på armen? jag har låsat lampan så det är bara den där gråa håll fast saken ( vet ej vad den heter)

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

@Wilmerlundquist:
Snowballen har ju en egen tripod, den ska bort så att enbart det som håller i snowballen som kan förlängas sitter kvar. Den satte jag med skruven som höll fast den i tripoden där lampans skruv satt och skruvade fast den.
Flummigt förklarat men du kan titta på närbilden hur det sitter och försöka dig fram.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT