Permalänk
Inaktiv

Problem med DNS

Hej!

Häromdagen fick jag rådet att byta DNS-adresser för att kunna använda internet när Telias servar knasade. Jag bytte då till googles 8888/8844 men det funkade ej så jag lät det vara en stund då jag kan låna grannens på bärbara. Nu har jag suttit och fipplat med flera olika DNSer både i windows och i Belkin-routerns inställningar men det funkar aldrig hur jag än gör. Varken med kabel eller wifi. Nu undar jag ifall någon god själ har lust att hjälpa till?

Bifogar några relevanta bilder.

Har försökt pinga google.com och 8.8.8.8 men får bara request timed out.
Har även DNS adressen som telia rekommenderar för där jag bor.

Http://imgur.com/a/B0DTH

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hej,

Där är inga bilder i albumet :).
Pingar du 8.8.8.8 har det inget med DNS att göra. Det fungerar utan att du har någon DNS angiven.
Fördmoligen har Telia större problem än bara deras DNS-servrar.
Men jag rekommenderar dig att använda OpenDNS DNS-servrar istället för Googles DNS-servrar i din router och din dator får DNS med sin DHCP-adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Hej,

Där är inga bilder i albumet :).
Pingar du 8.8.8.8 har det inget med DNS att göra. Det fungerar utan att du har någon DNS angiven.
Fördmoligen har Telia större problem än bara deras DNS-servrar.
Men jag rekommenderar dig att använda OpenDNS DNS-servrar istället för Googles DNS-servrar i din router och din dator får DNS med sin DHCP-adress.

Dock ska dns bytte hjälpa, har själv inte testat, jag har inte telia och det är inte icke stabilt nu!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Dock ska dns bytte hjälpa, har själv inte testat, jag har inte telia och det är inte icke stabilt nu!

DNS-byte hjälper endast om det endast är Telias DNS-servrar som är överbelastade. Det är mer än så i detta läget :).
Iallafall de senaste dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

DNS-byte hjälper endast om det endast är Telias DNS-servrar som är överbelastade. Det är mer än så i detta läget :).
Iallafall de senaste dagarna.

Mer ja men det hjälper fortfarande mot det mesta just nu! Enligt mina kompisar och lärare så var det stabilt efter byte! Men kanske inte räcker för alla...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Inaktiv

http://imgur.com/a/52ksY

Nu borde bilderna finnas där.
Så du tror att det är Telias problem och inte mitt?