[Solved] EVGA GTX970 ACX2.0 och Driver problem (v.344.75)

Permalänk
Medlem

[Solved] EVGA GTX970 ACX2.0 och Driver problem (v.344.75)

[Problem Solved]

EVGA GTX970 ACX2.0 och Driver problem (v.344.75)

Bytte ut mina 2st AMD HD7950 mot ett sprojants nytt EVGA GTX970 ACX2.0 enkom för att få bättre Linux drivare för Fedora 20 som jag även kör.

Men så fort jag installerade mitt nya EVGA GTX 970 idag, reboot så har jag haft NIC/Ethernet/LAN problem KONSTANT.

Speciellt dåligt funkar det i spel där jag har med hjälp av Nividas mjukvara "Optimerat" (GeForce Experience??) grafik inställningarna för spelet (i detta fall WoW, inte hunnit test andra spel) med mina HD7950 kort och drivare snitta jag 50 i ping, nu med mitt GTX 970 6000-8000 i ping konstant. kan inte snacka i Skype för att polarn jag snackar med hör mig inte pga lagg osv.

Jag kör med 344.75 Win8_WinVista_Win7_64 Drivarna, de var ju de nyaste som jag tanka hem direkt, inte fan använder man DVDn som följer med inte!!!

Jag vill tala om att jag avinstallerade AMD Drivarna, körde DRiver Sweeper så jag blev av med alla filer å inställningar i Registret osv INNAN jag skruvade ur mina AMD kort.

stängde av datorn, monterade mitt nya GTX 970, installerade drivarna jag tanktat hem osv. tittade igenom Nvidias Controller blablabla mjukvara då jag inte ägt ett Nvidia kort på MÅNGA MÅNGA MÅNGA år. såg funktioner Optimize your games, valde WoW direkt, dumt borde provkört WoW innan jag gjorde det kanske men de gjorde jag inte. å sedan dess har mitt nät LAGGAT å kukat ur sig TOTALT, datorn i sig laggar inte de laggar inte på så vis i WoW pga något är långsamt, men PINGEN är VANSINNIGT HÖG helt plötsligt. och skype går inte å snacka i, försöke connecta till vår Guild Ventrilo server, de var bara å glömma....

Var har NI för erfarenheter av Nividas drivare?? tips eller vet ni rent ut sagt vafan jag ska göra för att lösa detta?

Just nu sitter jag å tankar hem äldre drivare på en annan dator och skall pröva med den, den äldsta tydligen som funkar med GTX 970 (v. 344.11)
Sen blir det uninstall, driver sweeper reboot för hela slanten.

Jag letar även nya drivare för mitt inbyggda NIC som kanske kan göra att de funkar bättre ihop med Nvidia Drivarna.
om inte de hjälper så har jag ett PCI NIC 100/1000 från NetGear jag tänkte montera å se om det kan hjälpa.

som ni ser, nu behöver jag råd tip och kunskap från er som har erfarenheter av Nvidia å deras grejer sen några år tillbaka, då jag inte har det.
jag har kört AMD sedan HD5850 kort kom ut på marknaden.

FAN SÅ BEVSIKEN JAG ÄR PÅ NVIDIA IDAG!! kört AMD länge å väl, men valde Nvidia nu för att få tillgång till Linux 3d Drivare som FUNKAR i Linux..
Inga problem alls i Fedora 20 för mig idag INTE FAN funkar det i Win 8.1 VAFAN LIXOM!!!

all info/tips hjälp tas emot med varm hand stor tacksamhet nu.

Hoppas de nå jävla simpelt så de är lätt fixat å de räcker med att mitt ego får sig smäll med en hink pinsamhet då det är förevigat online nu.

[Problem Solved]

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

[Solution]

[Solution] För er som har samma eller likande problem som mig med nyare drivare från Nvidia oavsett GTX modell.

1. Ännu en gång avinstallation, DDU Sweeper för både Nvidia och AMD (en reboot i Safe mode för båda märkena), gjorde det i Win8 "safe mode" UTAN att välja "Set Windows drivers as Default" i DDU Sweeper båda gångerna.

2. Installerade drivarna 344.11-Deskot-win8-64bit-international-whql.exe (de som fanns på skivan, vågade inte köra senate drivarna, inte ännu iaf.) vid installation körde jag "Custom installation" och valde bord Ljud / HDljud mjukvaran.

3. Installerade senaste drivarna för min inbyggda NIC RealTek som jag hitta på RealTek´s hemsida. Tänkte att de krockade på något sätt, men detta steg behövs nog inte. Men jag safe:ade (Ber du Win8.1 att leta nyare drivare till din NIC från RealTek kommer den bara säga att den har den senaste fast den inte har det.) Länk ut i fall att -> http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=13&PFid=5&Level=5&Conn=4&DownTypeID=3&GetDown=false

Efter många reboots av och på installationer så är nu både FTP och Ping som det skall vara
både vid nedladdning via web samt i WoW, v.344.11 har inte denna optimerings funktion för spel så någon optimering kunde jag inte ens av misstag göra *muhahhaha*

Givetvis kan jag Deleta första posten så har detta pinsamma aldrig hänt, men någon annan stackare här på forumet kanske får samma problem så jag låter det vara orört.

Best Regards
WDac

Nej jag är ingen HDD, men en aningen arbetsskadad efter låååång sommar av garantikontroller av Western Diskar året 1995 på Berendsen Data i Stockholm.

Iam a Happy Geek now!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.