telias technicolor 799v2 inne på 20de lådan vad ska vi göra?

Permalänk

telias technicolor 799v2 inne på 20de lådan vad ska vi göra?

Samma visa med alla 19 modem från telia med router, först funkar de fint sedan börjar man få packet loss och sedan måste man starta om modemet för att kunna koppla sedan får kanske tvn ingen ip sen startar modemen om. Idag kom den 20de in och 11.00 pluggade jag i en av datorerna och tvn funkade fint, for till stan kom hem 18.00 och inget utom TVn funkade. har bryggat alla tidigare och då har dom hållit i några veckor sedan börjar dem också starta om, vad ska vi köpa för modem och routrar? Vad orsakar detta??!!!

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

Har ni fiber fungerar exempelvis http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634 bra även med Telias digital TV (dock så kan inte Telias mobilappar komma åt boxarna). Har ni ADSL/VDSL tror jag inte det finns någon annan lösning än att använda Telias router och brygga den.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Har ni fiber fungerar exempelvis http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634 bra även med Telias digital TV (dock så kan inte Telias mobilappar komma åt boxarna). Har ni ADSL/VDSL tror jag inte det finns någon annan lösning än att använda Telias router och brygga den.

vi har ADSL och tv. Varje gång technicolorn fallerar så nöter vi på med zyxel 660h tripple play, funkar men får inte lika hög ner/upp hastighet.

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som det inte är fel på smartarna utan att de går sönder pga nått fel hemma hos er, jag tycker ni ska felsöka i huset vad det är som gör att de förstörs, överspänning, jordfel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsdaHL06:

Samma visa med alla 19 modem från telia med router, först funkar de fint sedan börjar man få packet loss och sedan måste man starta om modemet för att kunna koppla sedan får kanske tvn ingen ip sen startar modemen om. Idag kom den 20de in och 11.00 pluggade jag i en av datorerna och tvn funkade fint, for till stan kom hem 18.00 och inget utom TVn funkade. har bryggat alla tidigare och då har dom hållit i några veckor sedan börjar dem också starta om, vad ska vi köpa för modem och routrar? Vad orsakar detta??!!!

Det är telias modem som är kasst, och dom vägrar att erkänna att dom har något problem med det också.
Enda lösningen jag hittat har varit att köpa ett eget modem som klarar av dom funktionerna för telia tänker då inte göra något åt det.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ErsdaHL06:

Samma visa med alla 19 modem från telia med router, först funkar de fint sedan börjar man få packet loss och sedan måste man starta om modemet för att kunna koppla sedan får kanske tvn ingen ip sen startar modemen om. Idag kom den 20de in och 11.00 pluggade jag i en av datorerna och tvn funkade fint, for till stan kom hem 18.00 och inget utom TVn funkade. har bryggat alla tidigare och då har dom hållit i några veckor sedan börjar dem också starta om, vad ska vi köpa för modem och routrar? Vad orsakar detta??!!!

Var har ni ställt routern?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mac83:

Det är telias modem som är kasst, och dom vägrar att erkänna att dom har något problem med det också.
Enda lösningen jag hittat har varit att köpa ett eget modem som klarar av dom funktionerna för telia tänker då inte göra något åt det.

Smarten är riktigt bra som modem och jag tvivlar på att du hittar nått som presterar märkbart bättre och vad menar du att det är för nått den inte skulle klara av som modem ?

Det man ev kan ha synpunkter på är hur "routerdelen" uppför sig och dess största brist är väl att den version Telia skickar ut saknar 5GHz wifi, men den senaste versionen Thomson tillverkar har fått 802.11ac.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Har ni fiber fungerar exempelvis http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634 bra även med Telias digital TV (dock så kan inte Telias mobilappar komma åt boxarna). Har ni ADSL/VDSL tror jag inte det finns någon annan lösning än att använda Telias router och brygga den.

Skrivet av mrqaffe:

Smarten är riktigt bra som modem och jag tvivlar på att du hittar nått som presterar märkbart bättre och vad menar du att det är för nått den inte skulle klara av som modem ?

Det man ev kan ha synpunkter på är hur "routerdelen" uppför sig och dess största brist är väl att den version Telia skickar ut saknar 5GHz wifi, men den senaste versionen Thomson tillverkar har fått 802.11ac.

nej nej nej, både jag och kompisen har denna skit. Spelar bra med mitt zyxel 660H tripple play och egen router...

router och modem står intill varandra i det första jacket.

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ErsdaHL06:

nej nej nej, både jag och kompisen har denna skit. Spelar bra med mitt zyxel 660H tripple play och egen router...

router och modem står intill varandra i det första jacket.

Om det är 20 stycken som gått sönder är det definitivt nått elfel, chansen att du skulle ha fått så många enheter som varit trasiga är så oerhört liten att den är närmast obefintlig.
Men gör som du vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Eftersom ni får sämre hastighet med zyxelmodemet kan det vara så att det körs vdsl med thomson modemet. Hör med telia om de kan ställa ner till endast adsl

Permalänk
Medlem

Har Telia mätt förbindelsen?
Dom kan fjärrmäta ledningen och kolla kvalitén på kopparparet.
Kanske något med paret, avledning?

Permalänk
Medlem

Just denna gången kan det ju ha att göra med alla DDoS attacker mot Telia. Telias tjänster har ju gått upp och ner i 2-3 dagar pga detta.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om det är 20 stycken som gått sönder är det definitivt nått elfel, chansen att du skulle ha fått så många enheter som varit trasiga är så oerhört liten att den är närmast obefintlig.
Men gör som du vill.

nej uttaget ger ut som det ska.

Skrivet av jocke92:

Eftersom ni får sämre hastighet med zyxelmodemet kan det vara så att det körs vdsl med thomson modemet. Hör med telia om de kan ställa ner till endast adsl

nej vi skulle köra VDSL men var inte utbyggt där jag bor

Skrivet av Putte333:

Har Telia mätt förbindelsen?
Dom kan fjärrmäta ledningen och kolla kvalitén på kopparparet.
Kanske något med paret, avledning?

gjort det dom säger att det ser bra ut men att technicolor bråkas med 2 ipn och att singalen är stark endast 100 meter till station.

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Skrivet av ErsdaHL06:

nej uttaget ger ut som det ska.

nej vi skulle köra VDSL men var inte utbyggt där jag bor

gjort det dom säger att det ser bra ut men att technicolor bråkas med 2 ipn och att singalen är stark endast 100 meter till station.

Har du testat om det fungerar att använda DSL-kabeln från zyxelmodemet och endast koppla till DSL på routern istället för de tre kablar man får från telia?
Vi hade ett problem med den fasta telefonen och TG789vn vilket konstigt nog löstes av detta.
Jag tror dock att det inte fungerar om du använder telias bredbandstelefoni.

MVH
Erik

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Smarten är riktigt bra som modem och jag tvivlar på att du hittar nått som presterar märkbart bättre och vad menar du att det är för nått den inte skulle klara av som modem ?

Det man ev kan ha synpunkter på är hur "routerdelen" uppför sig och dess största brist är väl att den version Telia skickar ut saknar 5GHz wifi, men den senaste versionen Thomson tillverkar har fått 802.11ac.

Det var technicolor 799v2 jag syftade på, det tidigare zyxel 660 fungerade okej.
Min brorson har kört med det modemet det senaste året, när det fungerade så fungerade det okej, men där har varit extremt mycket problem att han tappade farten och allt packade ihop och la av och det tog flera timmar innan det kom tillbaka och telia själva har mätt upp allt inklusive hans dator och säger att där inte finns något fel, dom har bytt modem och det har exakt samma problem, fungerar några timmar sen lägger av, jag bytte modem och router till zyxel och sen har han inte haft några problem alls.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det man kan ha synpunkter på är hur TELIA routerns "routerdel" uppför sig
och dess största brist är väl att den version Telia skickar ut saknar 5 GHz wifi,
men den senaste versionen Thomson tillverkar har fått 802.11ac.

Jag fick TELIA's router här i veckan och den har INTE 802.11ac !!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 2stroke:

Jag fick TELIA's router här i veckan och den har INTE 802.11ac !!

Jag skrev ju det i post 7.
Men det spelar väl ingen roll ändå såvida du inte tänker ta reda på vad det är som gör att de går sönder hemma hos er.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag skrev ju det i post 7.
Men det spelar väl ingen roll ändå såvida du inte tänker ta reda på vad det är som gör att de går sönder hemma hos er.

har pratat med telia idag igen. Som vanligt i alla ärenden vill dom skicka deras tekniker. Vad ska han komma hit och göra för underverk? vi bokade en för några år sedan men dök aldrig upp, tog ledigt från jobb så skiter i det denna gång. telia propsar på att vi måste ha technicolorn för att kunna se på tv, frågade då varför jag kunde se med mina uråldriga zyxlar "Jo det kan funka men ni kommer få bildstörningar och dålig bild" konstigt svarade jag för med technicolorn blir det ju oftast ingenting!

Så tv lär jag kunna forsätta se på sålänge jag köper nytt modem med tripple play och stöd för tv ?

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jocke92:

Eftersom ni får sämre hastighet med zyxelmodemet kan det vara så att det körs vdsl med thomson modemet. Hör med telia om de kan ställa ner till endast adsl

hade han haft vdsl hade det inte alls fungerat med zycelmodemet

Permalänk
Medlem

Jag är imponerad att Telia har skickat ut 20 stycken till dig!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ErsdaHL06:

har pratat med telia idag igen. Som vanligt i alla ärenden vill dom skicka deras tekniker. Vad ska han komma hit och göra för underverk? vi bokade en för några år sedan men dök aldrig upp, tog ledigt från jobb så skiter i det denna gång. telia propsar på att vi måste ha technicolorn för att kunna se på tv, frågade då varför jag kunde se med mina uråldriga zyxlar "Jo det kan funka men ni kommer få bildstörningar och dålig bild" konstigt svarade jag för med technicolorn blir det ju oftast ingenting!

Så tv lär jag kunna forsätta se på sålänge jag köper nytt modem med tripple play och stöd för tv ?

Problemet behöver inte ligga i telenätet, om ni förstör smartar hela tiden kan det tex bero på jordfel eller nått annat i elnätet. Smarten får ta smällen eftersom den kopplas både till elnätet och telenätet, det kanske även finns ett antennsystem inblandat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.