Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

lan1

Tjenare!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Om det nu inte är en trolltråd...

Låter som du kommer få ha ett LAN där alla kommer sitta och försöka få igång WoW istället för att spela och när något till slut resetar routern så kommer de börja spela WoW igen Att blockera portar i någon router är garanterat inte lösningen på problemet...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
M:hamn
Registrerad
Nov 2010

Om du ska hosta ett lan och är helt såld på att ha inget med wow o göra så säg då det till dem, annars blir det inget lan? eller? kommunikation är svår i dagsläget. allt är 1or och 0or och det ska trollas in the max.

Asus Strix Z270G Gaming - Core i5-7600K - Phanteks TC14S Black Slim - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - WD Purple IntelliPower 2TB - FRACTAL DESIGN Define Mini C Window- ASUS VC239H 23" IPS - OPO 5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Mordrana:

Om du ska hosta ett lan och är helt såld på att ha inget med wow o göra så säg då det till dem, annars blir det inget lan? eller? kommunikation är svår i dagsläget. allt är 1or och 0or och det ska trollas in the max.

Jo du har en poäng. Samtidigt, ifall du är åtsagd att inte göra en sak. Så kommer det finnas en dialog och ett visst fokus i tanken på att person X inte låter mig det jag vill osv. Går det inte så går det inte och all kraft kan läggas på att spela andra spel.

Sen när lanet är slut och förhoppningsvis lyckat så behövs inga sådana metoder i framtiden hehe Men risken är väl att det blir felsökar VM

Stationär: Ryzen 1700, Gtx1060, FD R5
Phån: SGS7 || Kernel: Stock =(

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Battle.net Desktop Application 80, 443, 1119 and 6881-6999 80, 443, 1119, 6881-6999
Blizzard Downloader 1119, 1120, 3724, 4000, 6112, 6113, 6114, 6881-6999 1119, 1120, 3724, 4000, 6112, 6113, 6114, and 6881-6999
Diablo 6112-6119 6112-6119
Diablo II 6112 and 4000 None
Diablo III 80, 1119, and 6881-6999 1119, 6120, 6881-6999
Hearthstone 1119, 3724 1119, 3724
StarCraft 6112 6112
StarCraft II and Heroes of the Storm 1119, 6113, 1120, 80, and 3724 1119, 6113, 1120, 80, and 3724
Warcraft II Battle.net Edition 6112-6119 6112-6119
Warcraft III 6112 (Default) and 6113-6119 None
World of Warcraft 3724, 1119 3724, 1119

Är alldeles för trött för att skriva något annat än det här nu, så.... godnatt

Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Du vill nog inte blockera port 80, och tyvärr så använder allt fler tjänster port 80 (web) som en backup port för att komma förbi blockeringar men har ingen aning om WoW klienter även använder detta.

Det bästa är att försöka ta reda på alla ip addresser och blockera dessa istället.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Borde räcka med att blockera port 1119 och 1120.
Gjorde jag och det verkade fungera.

Port 6881-6999 är för torrent-trafik. Battle.net klienten nyttjar torrent-teknik för att ladda ner spelen, patchar och uppdateringar.
port 80 och 443 är för webben rent generellt. Battle.net klienten laddar ju ner HTML-dokument, som egentligen är vad hela battle.net interfacet består av.

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2011

Ett kul LAN involverar ofta att folk vill spela ett visst spel ihop, så vad tänker du att ni ska spela istället?

http://xkcd.com/386/
http://readthefuckingmanual.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Megahertz_myth

”Alltså vad är det med grafikkortsmakare och bokstaven X? Det är precis som med dansbandsmusiker och bokstaven Z.”

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Snorren:

Om det nu inte är en trolltråd...

Låter som du kommer få ha ett LAN där alla kommer sitta och försöka få igång WoW istället för att spela och när något till slut resetar routern så kommer de börja spela WoW igen Att blockera portar i någon router är garanterat inte lösningen på problemet...

Allt är nog bättre än förra året. Tidigare har det inte varit något problem men nu med den nya expansionen har jag svårt att tro att de kan sitta utan det. Jag är utan tvekan självisk men jag pallar inte vara värd för ett LAN igen om jag behöver gå igenom samma sak.

Skrivet av Sveklockarn:

Ett kul LAN involverar ofta att folk vill spela ett visst spel ihop, så vad tänker du att ni ska spela istället?

Starcraft 2, warcraft 3, cs, heroes of might and magic 3 på en gammal bärbar dator som kommer stå på 24/7, team fortress 2, age of chivalry, DayZ, och achtung die kurve blir nog de stora spelen i år.

Skrivet av SysGhost:

Borde räcka med att blockera port 1119 och 1120.
Gjorde jag och det verkade fungera.

Port 6881-6999 är för torrent-trafik. Battle.net klienten nyttjar torrent-teknik för att ladda ner spelen, patchar och uppdateringar.
port 80 och 443 är för webben rent generellt. Battle.net klienten laddar ju ner HTML-dokument, som egentligen är vad hela battle.net interfacet består av.

okej tack! Det fungerar, men problemet är att nu fungerar INGEN av blizzards spel =/ det finns inga portar som bara används av wow?

Edit: Jag antar att jag snabbt kan logga in och stänga av blocken när det behövs, även om det kan bli drygt och de kommer antagligen att komma in lite då och då. men jag kommer i alla fall bli av med Raidandet.

Tack för all hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av is4kss0n:

Allt är nog bättre än förra året. Tidigare har det inte varit något problem men nu med den nya expansionen har jag svårt att tro att de kan sitta utan det. Jag är utan tvekan självisk men jag pallar inte vara värd för ett LAN igen om jag behöver gå igenom samma sak.

Starcraft 2, warcraft 3, cs, heroes of might and magic 3 på en gammal bärbar dator som kommer stå på 24/7, team fortress 2, age of chivalry, DayZ, och achtung die kurve blir nog de stora spelen i år.

okej tack! Det fungerar, men problemet är att nu fungerar INGEN av blizzards spel =/ det finns inga portar som bara används av wow?

Edit: Jag antar att jag snabbt kan logga in och stänga av blocken när det behövs, även om det kan bli drygt och de kommer antagligen att komma in lite då och då. men jag kommer i alla fall bli av med Raidandet.

Tack för all hjälp!

Alltså, jag vet ju inte hur du och dina polare funkar men skriver detta iaf. När jag har lan med polare har vi bestämt vilket/vilka spel som skall spelas och allt annat spelas inte förutom vid eventuella pauser som matlagning etc. Sen är det ju bara logiskt att man följer det, såvida man inte kommer överens att man tar en paus och alla lirar vad de vill ett tag. Kan ibland vara skoj och de på när andra lirar något, få tips angående vad nästa spelköp blir kanske osv.

Ni måste ju snacka ihop er innan lanet vad som ska spelas och kan man inte respektera det borde man inte delta helt enkelt. Nu vill ju majoriteten spela Wow verkar det som... Men trots det anser alltså minoriteten att det ni vill gäller? Känns skevt.

Spelen du listade... Vill ens wow-spelarna lira dem då, eller TROR du bara att de faktiskt tycker om de spelen nog mycket? Annars tvingar du ju dem att ha tråkigt och göra något de inte vill, precis vad som händer dig om ni lirar wow...

Snacka ihop er om exakt vad som gäller, hitta en gemensam nämnare istället för denna krystade lösningen eller så kanske ni inte borde ha ett LAN helt enkelt. Mitt lilla djungeltips.

Skickades från m.sweclockers.com

Chassi: Fractal Design Define R4 | MB: ASRock Z77 Extreme 4 | CPU: Intel Core i5 3570K@4.3Ghz | Kylare: Noctua NH-U9B | RAM: 8GB Team Elite DDR3 1600Mhz | GPU: Sapphire 290X Tri-X | PSU: EVGA Supernova G2 750W | TGB: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Sony MDR-1A+Antlion Modmic 4.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2011

Precis som Zemlan skriver, snacka om det i förväg.

Det här med att blockera portar i routern är ju ett sjukt barnsligt beteende.

http://xkcd.com/386/
http://readthefuckingmanual.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Megahertz_myth

”Alltså vad är det med grafikkortsmakare och bokstaven X? Det är precis som med dansbandsmusiker och bokstaven Z.”

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Rent spontant så känns det som att ni allesammans bör lägga fokus på att gå ut mellanstadiet och mogna lite. Efter det kanske ni kan hålla en LAN-fest och kompromissa samt planera i förväg så att alla blir nöjda.
Förstår inte riktigt syftet med ett LAN-party där hälften kommer vara missnöjda för att de inte får igång ett spel de vill spela, alternativt den andra hälften för att resten spelar ett spel som inte de vill spela.

3570k @ 4,4 // Zotac 980 ti Amp Edition // 16GB DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Zemlan:

Alltså, jag vet ju inte hur du och dina polare funkar men skriver detta iaf. När jag har lan med polare har vi bestämt vilket/vilka spel som skall spelas och allt annat spelas inte förutom vid eventuella pauser som matlagning etc. Sen är det ju bara logiskt att man följer det, såvida man inte kommer överens att man tar en paus och alla lirar vad de vill ett tag. Kan ibland vara skoj och de på när andra lirar något, få tips angående vad nästa spelköp blir kanske osv.

Ni måste ju snacka ihop er innan lanet vad som ska spelas och kan man inte respektera det borde man inte delta helt enkelt. Nu vill ju majoriteten spela Wow verkar det som... Men trots det anser alltså minoriteten att det ni vill gäller? Känns skevt.

Att bestämma i förväg vad som ska spelas har försökts många gånger, jag har årligen lanat med dessa personer och det följs inte för 5 öre. ingen av oss orkar följa ett sånt schema så det blir att om någon är sugen på ett spel så blir det majoritetsröster som gäller. förra året var de i majoritet men inte detta året. Saken är att det är 70% improvisation som gäller och det har funkat tills för förra året. det finns tillfällen där vi alla satt på samma serie på samma sekund och sen kollat 12h serier.

Det funkar vanligtvis och det är så vi gillar det helt enkelt!

Skrivet av Zemlan:

Spelen du listade... Vill ens wow-spelarna lira dem då, eller TROR du bara att de faktiskt tycker om de spelen nog mycket? Annars tvingar du ju dem att ha tråkigt och göra något de inte vill, precis vad som händer dig om ni lirar wow...

det är röstning på vilka spel som ska vara installerade innan Lanet, men sen när Lanet börjar så improviserar vi. i år så är vi runt 12 pers (många som inte kunde förra året) och de spelen jag listade är spel som vi alla har köpt i förväg. Förutom några som inte gillar cs och vissa som inte gillar sc2 så är vi ganska lika i vår spelsmak. det är inte sällan vi sitter i hamachi och spelar samma spel allihopa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Jonny Myran:

Rent spontant så känns det som att ni allesammans bör lägga fokus på att gå ut mellanstadiet och mogna lite. Efter det kanske ni kan hålla en LAN-fest och kompromissa samt planera i förväg så att alla blir nöjda.

Det är snarare tvärt om, vi börjar alla närma oss 30 och vissa har barn. Ingen av oss orkar följa ett schema när detta är enda gången varje år då vi verkligen får vara ungkarlar i 3 dagar!

Skrivet av Jonny Myran:

Förstår inte riktigt syftet med ett LAN-party där hälften kommer vara missnöjda för att de inte får igång ett spel de vill spela, alternativt den andra hälften för att resten spelar ett spel som inte de vill spela.

Spelen är spel som de vanligtvis spelar/en gång i tiden har spelat väldigt mycket ändå så ingen är egentligen missnöjd med att spela de andra spelen, och det var bara förra året de var i majoritet. detta året så är det 4 mot 8 som vill ta wow-pauser varje timma.

Förra året så gick de 3 andra personerna hem och lagade mat mitt i Lanet när de andra började raida, jävligt tråkigt om ni frågar mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Jag känner att det blivit mer en diskussion om huruvida det är moraliskt rätt av mig att blocka ett spel, och jag håller med om att det är sjukt barnsligt av mig, men det är helt enkelt en genväg för att slippa bråk och krångel. Jag har 3 dagar om året då min fru accepterar att jag får gå 100% ungkarl så ändamålen helgar medlen så att säga.

Om jag framställs som en skurk i en tecknad film som måste stoppas så får ni leka leken på mitt sätt och ta på er en superhjältedräkt och stoppa mig!

Skämt åsido så kommer blockaden hända oavsett vad ni skriver.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

Hur djupt är du beredd att gå? Aldrig testat det förut men det finns en signatur just för World of Warcraft om du använder Snort och OpenAppID. Har gjort liknande saker med skitdyra brandväggar på jobbet men det är inget som är ekonomiskt försvarbart att ha hemma dock.

https://www.snort.org/
http://blog.snort.org/search/label/openappid

Inget man gör på en hemmarouter, enklast att peta in en dator med två nätverkskort på vägen från switcharna ni sitter i och routern/modemet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Animevärlden.
Registrerad
Jul 2014

WoW drar ju skitlite bandbredd väl? Kan spela det med mina 2 syskon samtidigt på 1Mbit upp och ner stabilt.

Gaming-dator: | i5 4670K | GTX 760 | 8GB 1600MHz |
Animedator: | Sempron 2650 | Radeon R3 Series | 4GB 1600MHz |
Telefon: | Asus Zenfone 4 | Pioneer SE-MJ531 (Hörlurar)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av is4kss0n:

Jag har 3 dagar om året då min fru accepterar att jag får gå 100% ungkarl så ändamålen helgar medlen så att säga.

Frågan är ju vilket ändamålet är, lanet kommer ju bli av i vilket fall som helst, alternativen är ju att folk själva bestämmer vad de vill göra eller alla spelar det du vill att de ska spela. Så vilket är ändamålet du helgar med din diktatur? att få folk att spela det de borde? Är det inte roligt med folk som fastnar för spel du inte gillar så hosta inte ett lan eller bjud inte dessa personer.

Om 4 av 7 förra gången föredrog wow så kanske det är du som bör anpassa dig istället för att försöka bestämma vad majoriteten ska göra.

Intel Core i7-4790k / Asus Maximus VII Ranger / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 PRO 256GB / Fractal Design Define S / custom loop / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K /

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

borde kunna blocka log on server adressen i router som blizzard använder för logon till wow

adressen ska stå i en fil kallad realmlist.wtf nånstans i wowmappen ska innehålla adressen till logon och update servern

tror det ska vara

us.logon.worldofwarcraft.com för US servers och eu.logon.worldofwarcraft.com för eu

Asus Z97-A, I7 4790K @4.7Ghz, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1500Mhz/7010Mhz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2010

Låt han blockera vad han vill på sitt nätverk säger jag. Rouge of darkness metod är nog den bästa.

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Rouge of Darkness:

borde kunna blocka log on server adressen i router som blizzard använder för logon till wow

adressen ska stå i en fil kallad realmlist.wtf nånstans i wowmappen ska innehålla adressen till logon och update servern

tror det ska vara

us.logon.worldofwarcraft.com för US servers och eu.logon.worldofwarcraft.com för eu

Skrivet av Krillezz:

Låt han blockera vad han vill på sitt nätverk säger jag. Rouge of darkness metod är nog den bästa.

Jag hittar inte vart jag lägger in blockaden, vad ska jag leta efter?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av is4kss0n:

Jag hittar inte vart jag lägger in blockaden, vad ska jag leta efter?

Föräldrakontroll, sid 30 i manualen:
https://www.comhem.se/blob/43614/2/manual-netgear-cg3700-data...

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.