ska skaffa 970 efter jul

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2014

ska skaffa 970 efter jul

Tjenare!
Jag ska skaffa ett 970 efter jul. Har dock inte bestämt mig och jag ska köpa Msi 970 eller Asus version av 970. Som jag har föstått är de båda nästintill identiska men enligt mig så är asus snyggare och jag hade nog i dagsläget valt asus också då jag gillar de mer än msi. Så vad är den stora skillnaden mellan korten?
Jag spelar spel som CS:GO, Battlefield 4 och arma 3 på 27" 144hz.
Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Det är ingen stor skillnad mellan korten. Båda är semipassiva och är ungefär lika tysta under load.

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Corsair TX 650W - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002

Antar att det är GTX 970 STRIX du syftar på vad gäller Asus, det är det enda kortet jag såg. MSI har dock sju olika GTX970.

Vilket MSI-kort jämförde du med?

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2014
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

MSI Gaming 4G är aningen tystare medan Asus version verkar lida av mindre coil whine, om man ska gå efter vad som skrivs. Antagligen skriver de som fått coil whine fler inlägg.

Jag är mycket nöjd med mitt MSI-kort.

Intel i5-4670K || Noctua NH-U12P SE2 || ASUS Z87I-PRO mITX || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || 2x SanDisk Extreme 120GB SSD || Corsair CX 750M || Fractal Design Node 304 White

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2012

Tror inte det är någon större skillnad, de är väldigt lika. Jag har ett från ASUS och är nöjd med det

CPU: Intel Core i7 3770 GPU: ASUS Strix GTX 970 RAM: 20 GB DDR3 1600MHZ MB: MSI B75A-G41 PSU: Corsair CX500 SSD: Kingston HyperX 3K 240 GB HDD: Western Digital Caviar Blue 1 TB OS: Windows 10 Pro x64 Skärm: ASUS VG278HR 144 Hz Tgb: Mad Catz Keyboard V7 Mus: Mad Catz R.A.T. 7 Headset: HyperX Cloud II

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2014

Jag har "bara" 500 watt på mitt nätagg, vilket tror ni blir bäst då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av Karambit:

Jag har "bara" 500 watt på mitt nätagg, vilket tror ni blir bäst då?

Ska du bara köra ett kort så spelar det nog ingen roll vilket du väljer av 970 korten när det gäller nätagget iaf. Du driver ett 980 på ett 500W agg också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västervik
Registrerad
Dec 2012

Jag är supernöjd med mitt msi kort. Kör på Msi!

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB Adata | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Windows 10 | Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | Corsair Node PRO RGB
EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 PRO 128GB
Samsung 850 EVO 250GB | WD Blue 1TB | Cryorig H5 Ultimate

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2014

Asus kortet har dock bättre kylning då de fläktarna inte går igång förrän de behövs. Så det får bli Asus.
Tack för svaren!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Karambit:

Asus kortet har dock bättre kylning då de fläktarna inte går igång förrän de behövs. Så det får bli Asus.
Tack för svaren!

Det är samma med msi 😊 semipassiv kylning. Fläktarna kickar inte igång förrens kortet når en viss temp.

Antec 300 / Asus Z-97 A / i5 4690k / EVGA GTX 980 Sc Acx 2.0 " / 16 gig ddr 3 RAM / Samsung 850 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Karambit:

Tack för svaren!

Jag skrev redan i första svaret att både Asus och MSI är semipassiva och ungefär lika tysta. Så ur den synvinkeln är Asus och MSI lika bra.

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Corsair TX 650W - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Karambit:

Tack för svaren!

haha, va? Så det har inte msi? Du ställer en fråga så har du bestämt dig redan, dessutom på felaktiga grunder..lol

Hugget som stucket, jag valde MSI. Är mycket nöjd. Tystaste och svalaste kortet jag ägt någonsin. Med mest prestanda dessutom förstås..;)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hjo
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av SoVeryIndie:

MSI Gaming 4G är aningen tystare medan Asus version verkar lida av mindre coil whine, om man ska gå efter vad som skrivs. Antagligen skriver de som fått coil whine fler inlägg.

Jag är mycket nöjd med mitt MSI-kort.

Fast det där undrar jag om det verkligen stämmer. Oavsett tillverkare så verkar det vara ett lotteri hur mycket coil whine man får. Jag hade först ett MSI hemma som hade tillräckligt mycket coil whine för att jag skulle skicka tillbaka det. Därefter har jag haft hemma två olika Asus-kort med extremt mycket coil whine. Med facit i hand skulle jag behållit MSI-kortet. Nu väntar jag på ett nytt MSI, får se om det blir fjärde gången gillt.

Intel i5 2500K @ 4.6GHz | Noctua NH-U12P | Gigabyte Z68X-UD3H | Corsair 1600MHz 16GB | MSI GTX 970 | Samsung 830 128GB | Crucial MX100 256GB | WD Green 1TB | Corsair AX 760W | Fractal Design Define R3 | Creative SB Z | Sennheiser HD650 | AKG K612 Pro | Audioengine A2+ | Asus PB278QR

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

Mitt kort har lite coilwhine i menyer där det går upp i tusentals fps, tror det är svårt att undvika med något 970. Slog på "Adaptive VSync" (vilket betyder att v-sync används när fps överskrider skärmens uppdateringsförmåga, sjunker fps under det så slås v-sync av och du får max fps som kortet klarar att leverera) i nvidias kontrollpanel och helt befriad från det nu. I normala fps så har jag ingen coilwhine alls.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2014

va och frågade på inet idag och de sa att dem föredrog asus pga den bättre kylningen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Karambit:

va och frågade på inet idag och de sa att dem föredrog asus pga den bättre kylningen

Ok, jaja, stämmer ju inte men kör på det du, blir nog bra vilket du än väljer.
ljudnivåer
läs även sista sidan..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Du tar självklart det kort som är billigare under mellandagsrean. Enkelt.

i5 4690k / Asus H81i-plus / Sapphire R9 Nano / Raijintek Metis / Silverstone SX500-LG / 16 GB Ram / OCZ Trion 150 / Silverstone Argon AR-01 (Noctua F12)

Lenovo Ideapad 700-15ISK - i5 6300HQ / GTX 950M 4Gb / 12 Gb DDR4

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2014

aa det är fan sant @heffaklumpmamma

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Hur de på Inet kommit fram till att Asus har bättre kylning är en gåta. Snarare tror jag att det är risken för reklamation på grund av coil whine som är mindre med Asus vilket gör att de föredrar Asus.

MSI
http://www.sweclockers.com/recension/19516-msi-geforce-gtx-970-gaming/10#pagehead

Asus
http://www.sweclockers.com/recension/19332-nvidia-geforce-gtx-980-och-gtx-970/23#pagehead

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2014

prövade även att mejla inet:

Hej.

Det är ingen märkbar prestandaskillnad. Asus kortet har dock bättre kylning då de fläktarna inte går igång förrän de behövs.

Så jag skulle välja STRIX kortet ifrån Asus.

Med vänliga hälsningar

Mikael *****
Vice Kundtjänstchef

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Karambit:

Hej.

Det är ingen märkbar prestandaskillnad. Asus kortet har dock bättre kylning då de fläktarna inte går igång förrän de behövs.

Med vänliga hälsningar

Mikael *****
Vice Kundtjänstchef

ok, trodde inet var kompetenta och gav råd som var sanna men tydligen icke. "Vice Kundtjänstchef" eller ej..;) Han talar inte osanning när han sägar att strix fungerar på det viset men när han säger att msi 970 gaming 4g inte fungerar på samma sätt så vet han uppenbarligen inte vad han talar om.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Karambit:

Tjenare!
Jag ska skaffa ett 970 efter jul. Har dock inte bestämt mig och jag ska köpa Msi 970 eller Asus version av 970. Som jag har föstått är de båda nästintill identiska men enligt mig så är asus snyggare och jag hade nog i dagsläget valt asus också då jag gillar de mer än msi. Så vad är den stora skillnaden mellan korten?
Jag spelar spel som CS:GO, Battlefield 4 och arma 3 på 27" 144hz.
Tack på förhand!

Varför inte Gigabyte?

Högre klockfrekvens än båda. Lika tyst under load dessutom. Sen är den snygg att se på

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Karambit:

Hej.

Med vänliga hälsningar

Mikael *****
Vice Kundtjänstchef

Asus har inte alls bättre kylning? vad snackar han om.
Gigabyte har betydligt bättre kylning (fast det kanske inte var med i frågan?)

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av fantomsmurfen:

Hur de på Inet kommit fram till att Asus har bättre kylning är en gåta.

Bättre marginal på Asus 970 kanske?

Gigabyte har bäst kylning om man jämför med msi och asus
Den går svalast vid samma fläkthastighet till ganska precis samma ljudnivå

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Karambit:

Hej.

Med vänliga hälsningar

Mikael *****
Vice Kundtjänstchef

Förmodligen ny på jobbet

Är det bara kyleffekten du är ute efter så är Gigabyte G1 bättre, dock är det inte lika tyst som MSI och ASUS.
G1 har även något högre klock från fabrik (om du inte själv skall klocka) men är också ett par cm längre.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2014

gigabyte är tyvärr för stort för mitt chassi Zalman Z11 plus. Annars hade jag nog kört på det, har nämligen ett kort av gigabyte just nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hjo
Registrerad
Jun 2006

Fast Gigabytes är väl inte semipassivt?

Skickades från m.sweclockers.com

Intel i5 2500K @ 4.6GHz | Noctua NH-U12P | Gigabyte Z68X-UD3H | Corsair 1600MHz 16GB | MSI GTX 970 | Samsung 830 128GB | Crucial MX100 256GB | WD Green 1TB | Corsair AX 760W | Fractal Design Define R3 | Creative SB Z | Sennheiser HD650 | AKG K612 Pro | Audioengine A2+ | Asus PB278QR

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Mellis:

Fast Gigabytes är väl inte semipassivt?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är sant, men med ett normalt ljuddämpat chassi hör du inte G1 fläkten i idle ändå och sen under load låter den inte mer än ASUS eller MSI men kyler något bättre.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Karambit:

gigabyte är tyvärr för stort för mitt chassi Zalman Z11 plus. Annars hade jag nog kört på det, har nämligen ett kort av gigabyte just nu

Jag har ett GB GTX970 G1 och det går in i min FD Define R3 som har 290mm maxlängd på grafikkort, det är inte många mm det slår på men men....

Tänk på att dessa kort mäts med fastsättningsfliken som ju är någon cm. Dock kan jag inte säga hur mycket du de facto har i ditt, det får du mäta med måttband/stock.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud