Asus Maximus vii Ranger cpu_opt, gör som den vill??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Aug 2005

Asus Maximus vii Ranger cpu_opt, gör som den vill??

Har som rubriken säger en asus maximus vii ranger, och när jag köpte den så tänkte jag klämma på lite fläktar då det finns 4st pinnar.

såg också att det fanns bara 3st av dom var kontroller bara, för den fjärde (CPU_OPT) ska tydligen vara till för en "PaP" config om man vill ha det.
jag tänkte då. ja, kan man inte bara sätta den på utblåset då? så varvar den lite när cpun blir varm och få ut värmen, då cpu fläkten blåser direkt mot den.
Så klämde in allt och det såg ut att fungera med lite mek i bios så var den tyst som en mus och ända plöjde igenom lite luft.
också klickade jag i gång wow för det var det som fanns på disken efter ominstallation (glömde steam, purk!, men men), för att få den att arbeta lite.

Nudå? 2200rpm på cpu_opt och 760rpm på CPU? va? fattar ingen ting? ska inte OPT gå lika som CPU? och den följer då inte ens nästan min profil som jag satt. vid 50% så ska farten vara 30%, vilket är typ 800rpm (som cpu fläkten har) men varför snurrar OPT 2200rpm??

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || GTX 1080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Core i5 2500k || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Aug 2005

Och nu har den fått för sig att stå och snurra på 100% både cpu och OPT när cpun ligger på 42c :S

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || GTX 1080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Core i5 2500k || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC ||