Permalänk
Medlem

Fixa Port Forwarding?

Har lite problem med att få Port Forwarding att funka för bl.a. torrentklient i mitt nätverk.
Jag har en Asus RT-AC66U som kör VPN-klient, har ställt in port forwarding för den porten som visas i uTorrent,
men porten är ändå stängd när jag testar med t.ex. "Simple Port Tester".

Hur ska jag gå till väga för att på rätt sätt ställa in PF och testa densamma?
Vad är det utöver inställningen i routern som kan behöva göras, och vad kan vara tänkbara felkällor?

Permalänk
Medlem

Du måste öppna upp samma inkommande port på din brandvägg på datorn som kör torrent-klienten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Du måste öppna upp samma inkommande port på din brandvägg på datorn som kör torrent-klienten.

Jag kör windows egna brandvägg och har gjort en rule för TCP för att öppna porten som är inställd i klienten, men jag får ändå "Failed" när jag testar porten.
Hur ska rulen i windows brandvägg se ut mer exakt?

Hur testar jag portat på bästa sätt för att se att dom är öppna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag kör windows egna brandvägg och har gjort en rule för TCP för att öppna porten som är inställd i klienten, men jag får ändå "Failed" när jag testar porten.
Hur ska rulen i windows brandvägg se ut mer exakt?

Hur testar jag portat på bästa sätt för att se att dom är öppna?

Testa den här:

http://www.canyouseeme.org/

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Jag kör windows egna brandvägg och har gjort en rule för TCP för att öppna porten som är inställd i klienten, men jag får ändå "Failed" när jag testar porten.
Hur ska rulen i windows brandvägg se ut mer exakt?

Hur testar jag portat på bästa sätt för att se att dom är öppna?

Testa att stänga av Windowsbrandväggen och se om det faktiskt är den som strular eller om det är något överliggande. Kör du VPN från routern eller på datorn?

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Tack

Skrivet av Evilmonkey:

Testa att stänga av Windowsbrandväggen och se om det faktiskt är den som strular eller om det är något överliggande. Kör du VPN från routern eller på datorn?

Testade det nu, och det gör ingen skillnad att stänga av windowsbrandväggen. Jag kör VPN på routern och har då försökt konfigurera port forwarding i routern och i windowsbrandväggen. När jag testar porten som jag satt i routern och i min torrentklient som UDP så verkar Simple Port Tester få "success", men väldigt intermittent, oftast får jag "fail" på både TCP och UDP (TCP har aldrig lyckats).

Alla tips välkomna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Tack

Testade det nu, och det gör ingen skillnad att stänga av windowsbrandväggen. Jag kör VPN på routern och har då försökt konfigurera port forwarding i routern och i windowsbrandväggen. När jag testar porten som jag satt i routern och i min torrentklient som UDP så verkar Simple Port Tester få "success", men väldigt intermittent, oftast får jag "fail" på både TCP och UDP (TCP har aldrig lyckats).

Alla tips välkomna.

Var VPNar du? Det kanske är så att porten är stängd dit VPNen pekar.

Permalänk
Medlem

Testa att stänga av VPNn för att felsöka, om port forward i routern pekar till din lokala fasta IP på rätt port och brandväggen är avstängd så bör det fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Var VPNar du? Det kanske är så att porten är stängd dit VPNen pekar.

Du får ursäkta, men jag förstår inte riktigt hur du menar?

Skrivet av Zarper:

Testa att stänga av VPNn för att felsöka, om port forward i routern pekar till din lokala fasta IP på rätt port och brandväggen är avstängd så bör det fungera.

Provade stänga av VPN och mycket riktigt så funkar port forward till min dator när man stänger av VPN. Är det något jag kan göra nåt åt?

Permalänk

Testa detta jag nyss upptäckte:

PROBLEMET LÖST

I utorrents anslutnings inställningar klickade jag ur alternativet "Undantag i windows brandvägg" och då funkade det plötsligt. Fast den "borde" vara iklickad kan man tycka.
__________________

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Provade stänga av VPN och mycket riktigt så funkar port forward till min dator när man stänger av VPN. Är det något jag kan göra nåt åt?

Antar att du har en VPN tjänst för att skydda din IP adress och därför köper tjänsten av någon. Troligen så tillåter inte de inkommande uppkopplingar utan du måste kontakta dom på något sätt för att gå vidare.