Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Hastighet på router

Har idag en 300mb router, och en 1gb lina och undrar om jag skulle gynnas av att uppgradera routern till en 1gb router?

Högsta hastigheterna jag kommer upp i är ca 8mb/s och undrar om jag skulle gynnas av routern, eller är det uppladdaren som är flaskhalsen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osby
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Har idag en 300mb router, och en 1gb lina och undrar om jag skulle gynnas av att uppgradera routern till en 1gb router?

Högsta hastigheterna jag kommer upp i är ca 8mb/s och undrar om jag skulle gynnas av routern, eller är det uppladdaren som är flaskhalsen?

Vad har för du för router?
Vad får du för hastighet på bredbandskollen med och utan router?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av suhrim:

Vad har för du för router?
Vad får du för hastighet på bredbandskollen med och utan router?

Linksys e2000. Utan router kommmer jag upp i ca 970mb. Med router ca 65mb.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Menar du wifi eller vad är en 300Mbit router ?

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av mrqaffe:

Menar du wifi eller vad är en 300Mbit router ?

Ja, wifi.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Ja, wifi.

Vill du ha nått som klarar Gbit wifi ? Det kräver i så fall perfekta förutsättningar och värstingprylar, däremot en router som klarar Gbit går att ordna tex Ubiquiti Edgemax liteär den billigaste.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Svårt att veta utan att ha en aning om vad du kör för klient till den. Min gissning är att den där routern maxar och att en ny router som stödjer .ac-standarden gör det snabbare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Inte säker på vad du menar med klienten? Har ingen rutiner installerade, för det stödjer inte IOS av någon anledning.

Linksys EA6300- 802.11ac / 1167Mbps / 1Gbits / Dualband är vad jag har kollat på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av mrqaffe:

Vill du ha nått som klarar Gbit wifi ? Det kräver i så fall perfekta förutsättningar och värstingprylar, däremot en router som klarar Gbit går att ordna tex Ubiquiti Edgemax liteär den billigaste.

Är främst ute efter snabbare internet via Wifi. Har ca 1-2m till routern och endast en enhet om det spelar roll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Är främst ute efter snabbare internet via Wifi. Har ca 1-2m till routern och endast en enhet om det spelar roll.

Med så korta avstånd och krav på hastighet borde väl det inte vara problem med en kabel?

Citera så jag hittar tillbaka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
N.H.K. // STHML
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Inte säker på vad du menar med klienten? Har ingen rutiner installerade, för det stödjer inte IOS av någon anledning.

Linksys EA6300- 802.11ac / 1167Mbps / 1Gbits / Dualband är vad jag har kollat på.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Klient= Wifi mottagare, vad är det du vill köra trådlöst?
Hur mycket vill du lägga? runt 500-800kr? kör på Archer C5. Mer än så? Kör på Asus AC-66U. Det finns en massa andra alternativ med det är två routrar som jag tycker gör ett bra jobb.

(OBS: detta är utifrån kjell & co sortiment + egna prylar, har inte provat mycket annat.)

• MBPr 15" 1TB • iPhone 6 • Z3c • iPad mini 2g • Audioengine D1 • Grado GS1000s • Shure se215 • B&W P7 • Dual CS 511+505-II • Grado Gold 1/AT95E + Pro-ject Tube Box s • NAS m/ 5820k+12TB WD RED • PS4 •

Bianchi Pista -14 Chrome Ed.

Frågor om externa GPU-lösningar?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Det kommer att kräva 802.11ac delar av bra kvalitet, har du 802.11 ac i datorn ?