Min dator vill inte använda allt mitt RAM..

Permalänk
Medlem

Min dator vill inte använda allt mitt RAM..

Så när jag höger-clickar på min dators och tar egenskaper står det att jag har 6GB installerat RAM men att den bara kan använda 3,98 (3,98 Usable) och jag vet att mitt Moderkort (Gigabyte 970A UD3) stödjer upp till 32 GB DDR3 och dessutom har jag Windows 7 Ult (64-bitars)i som också stödjer min RAM kapacitet.

Jag har 2 stickor: en äldre 2GB DDR3 PC10666 (1,65v) på 1333MHz och en nyare Corsair Vengance 4GB DDR3 PC12800 (1,5v) på 1600MHz. Jag har ändrat om och testat alla olika positioner hur de sitter i sloten men alltid samma sak, 3,98 GB RAM. Och ja, de är alltid intryckta korrek Det är inget utav de som inte funkar då jag testat med att ha varochett för sig när jag bootar upp. I Bios står det också att jag har 6 Gb RAM, där har jag också testat att sätta clocken till 1333MHz så att båda ska klara av det, när jag bootar står det bara samma sak. Sama fel.

Så borde jag ändra Voltagen då den ena har 1,5v och den andra 1,65v? Just nu står den på 1,5v

Och nej att gå in i msconfig och advanced boot options där man kryssar ur rutan för maximum memory funkar inte.

Permalänk
Medlem

Vilket OS kör du?

32 bitars OS har minnesbegränsningar och kan bara allokera 4096 MB totalt...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av knibis:

Så när jag höger-clickar på min dators och tar egenskaper står det att jag har 6GB installerat RAM men att den bara kan använda 3,98 (3,98 Usable) och jag vet att mitt Moderkort (Gigabyte 970A UD3) stödjer upp till 32 GB DDR3 och dessutom har jag Windows 7 Ult (64-bitars)i som också stödjer min RAM kapacitet.

Jag har 2 stickor: en äldre 2GB DDR3 PC10666 (1,65v) på 1333MHz och en nyare Corsair Vengance 4GB DDR3 PC12800 (1,5v) på 1600MHz. Jag har ändrat om och testat alla olika positioner hur de sitter i sloten men alltid samma sak, 3,98 GB RAM. Och ja, de är alltid intryckta korrek Det är inget utav de som inte funkar då jag testat med att ha varochett för sig när jag bootar upp. I Bios står det också att jag har 6 Gb RAM, där har jag också testat att sätta clocken till 1333MHz så att båda ska klara av det, när jag bootar står det bara samma sak. Sama fel.

Så borde jag ändra Voltagen då den ena har 1,5v och den andra 1,65v? Just nu står den på 1,5v

Och nej att gå in i msconfig och advanced boot options där man kryssar ur rutan för maximum memory funkar inte.

Kan vara att ditt 2GB minne inte funkar eftersom det är ett 1,65 volts minne, men jag tycker den borde kraschat istället för att inte visa minnet då
Antagligen beror det på att du kör 2 helt olika minnen med olika klassifikationer.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

@ZAIZAI

Skrivet av ZAIZAI:

Vilket OS kör du?

32 bitars OS har minnesbegränsningar och kan bara allokera 4096 MB totalt...

Skrivet av knibis:

och dessutom har jag Windows 7 Ult (64-bitars)

Permalänk
Hedersmedlem

Vad står det i msconfig i startfliken, avancerade alternativ? Är där en specifik storlek inskriven?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad står det i msconfig i startfliken, avancerade alternativ? Är där en specifik storlek inskriven?

de står 2048

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av knibis:

de står 2048

Ta och bocka ur allt som går att bocka ur där och starta om. Vad händer då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ta och bocka ur allt som går att bocka ur där och starta om. Vad händer då?

Gjort det förut, inget händer, står samma sak som innan efter jag startat om, altså rutan är ibockad trots att jag bockat ur den och det står 2048 under..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av knibis:

Gjort det förut, inget händer, står samma sak som innan efter jag startat om, altså rutan är ibockad trots att jag bockat ur den och det står 2048 under..

Alltså i rutan för högsta mängd minne? Är det likadant om du enbart har en sticka i mobot?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Alltså i rutan för högsta mängd minne? Är det likadant om du enbart har en sticka i mobot?

ska testa om det står samma sak med ett minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av knibis:

ska testa om det står samma sak med ett minne

Nevermind, nu när jag krussar ur Maximum memory rutan (och alla andra rutor) så är den fortfarande urkryssad efter att jag startat upp datorn så just det verkar iallafall funka men fortfarande 3,98 GB usable RAM..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av knibis:

Nevermind, nu när jag krussar ur Maximum memory rutan (och alla andra rutor) så är den fortfarande urkryssad efter att jag startat upp datorn så just det verkar iallafall funka men fortfarande 3,98 GB usable RAM..

Du få ta och skaffa ett 4GB som liknar det du har idag så bör det funka. Den 2GB:aren funkar antagligen kass ihop med stickor med lägre spänning. Hur sätter du dem, alltså i vilka socklar? De kan inte sitta som dualchannel då de är av olika storlek så sätt dem som singelchannel och testa om du inte redan gjort det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Köpte 8 GB (2x4) DDR3 Corsair Vengeance med samma volt som på den 4GB jag hadde... Kan max ha 8 GB usable memory trots att jag nu har 14 GB, och om jag tar bort 2GB stickan som ligger på 1,65v så kan man tro att ja nu iallafall kan ha 12 GB då mina 3 4GB stickor har samma specificationer och är av samma tillverkare, fortfarande 8GB usable