Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012

X99 Moderkort

Vilket moderkort är bäst för 5930k. Vill kunna använda alla mina PCI-E lines för mina GPU system. Funderar på ett ASRock WS-E så jag får full möjlig PCI-E lanes men vet att det är jävligt overkill för ett 5930k. Finns det något annat ni rekommenderar? Vill hade ett E-ATX eller XL-ATX. Undrar även om jag ens kommer kunna använda mina PCI-E lanes jag får utav WS-E. Vad rekommenderar ni? Jag vill verkligen hade maximalt med PCI-E lanes till mina PCI-E slots. Är egentligen det först med XEON proccessorer jag kan få använda alla mina PCI-E på en WS-E?

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gustavsberg
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av philipborg:

Vilket moderkort är bäst för 5930k. Vill kunna använda alla mina PCI-E lines för mina GPU system. Funderar på ett ASRock WS-E så jag får full möjlig PCI-E lanes men vet att det är jävligt overkill för ett 5930k. Finns det något annat ni rekommenderar? Vill hade ett E-ATX eller XL-ATX. Undrar även om jag ens kommer kunna använda mina PCI-E lanes jag får utav WS-E. Vad rekommenderar ni? Jag vill verkligen hade maximalt med PCI-E lanes till mina PCI-E slots. Är egentligen det först med XEON proccessorer jag kan få använda alla mina PCI-E på en WS-E?

du vet väl att du inte vinner många fps i spel på att köra grafikkort i x16 istället för x8?

Rekommenderar ASUS brädor, i ditt fall skulle jag titta på X99 Deluxe eller Rampage V Extreme! (ska man köra all out så ska man väl göra det ordäntligt? ^^)

4930k | R9 290 CF | Gskill Ares 2133MHz 16GB | Asrock x79 Extreme4-m | Corsair AX1200i | Parvum s2.0 Extended | EK Supremacy EVO | EK-FC Original CSQ Nickel | 360+240 | EK D5+EK-D5 X-RES 140
Bygglogg: Chandra | by lowngcawt
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av philipborg:

Hade tagit Asrock, jag väntar dock på vattenblock till det

CASE Hex Gear R80 CPU GPUs GTX 1080 RAM PSU EVGA T2 1600W SSD Headphones DT990 250Ω + Bowers & Wilkins P7 + Sennheiser RS220 + Sennheiser Momentum Wireless 2.0 + Sennheiser PC 363D Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Motherboard

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004

Asus x99 Deluxe har fått "bäst i test" av flera..

PCI-e lanes har ingenting med moderkortet att göra, är cpu som styr.
5820k har 28 lanes, medans 5930k har 40

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av lowngcawt:

du vet väl att du inte vinner många fps i spel på att köra grafikkort i x16 istället för x8?

Rekommenderar ASUS brädor, i ditt fall skulle jag titta på X99 Deluxe eller Rampage V Extreme! (ska man köra all out så ska man väl göra det ordäntligt? ^^)

Letar ej FPS Vill hade maximal bandbredd mellan CPU & GPU.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Har just en 5930K och ett Asus X99-Pro som ligger och väntar på världens långsammaste leverans av RAM. (Postens hemleverans görs tydligen bara på onsdagar där jag bor ...) Jag valde det i första hand för att det passar perfekt till det vita tema jag tänkt mig. Det har stöd för x16/x16/x8 och borde således räcka om man inte tänker köra fyra grafikkort.

Varför vill du ha XL-ATX eller E-ATX? Är ATX för litet?

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av makn:

Asus x99 Deluxe har fått "bäst i test" av flera..

PCI-e lanes har ingenting med moderkortet att göra, är cpu som styr.
5820k har 28 lanes, medans 5930k har 40

Jo det har det. Dem flesta moderkorten stryper PCI-E slots när flera används. ASRock WS-E har PLX PEX 8747 vilket gör att du kan köra 4* 16X PCI-E 3.0. Min fråga är däremot om 5930k kan ens använda alla dessa lanes.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Alling:

Har just en 5930K och ett Asus X99-Pro som ligger och väntar på världens långsammaste leverans av RAM. (Postens hemleverans görs tydligen bara på onsdagar där jag bor ...) Jag valde det i första hand för att det passar perfekt till det vita tema jag tänkt mig. Det har stöd för x16/x16/x8 och borde således räcka om man inte tänker köra fyra grafikkort.

Varför vill du ha XL-ATX eller E-ATX? Är ATX för litet?

Jag har ett XL-ATX/E-ATX chassi liggandes så hade varit trevligt med ett passande moderkort men även det att jag kommer troligen använda saker som kräver maximal storlek. Kommer även troligast köra 4 grafikkort i framtiden eller 5 till och med. notera att alla dessa ska EJ ligga i SLI/CROSSFIRE, även om vissa ska.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Saltsjöbaden
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av philipborg:

Jag är nyfiken på vad ditt rationella behov av pci-banorna är, eller är det bara en fix idé?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av nackskägg:

Jag är nyfiken på vad ditt rationella behov av pci-banorna är, eller är det bara en fix idé?

Ska börja med rätt tung GPU programmering som kommer kräva rätt hög bit/s mellan CPU'n & GPU'n. Skulle såklart kunna klara mig på 8x på vissa platser men 16x hade verkligen varit optimalt.