Gigabyte GTX 970 Windforce kostar fortfarande 2990 kr i netonnets lagershop

Permalänk
Medlem

jag har nu gått tillbaka till stock BIOSet som jag ändrat i efterhand, alltså inget G1 BIOS, rekommenderar detta istället.

http://www65.zippyshare.com/v/45768423/file.html

där finns stock BIOS helt orört, bara ändrat fläkten i idle, samt OC variant av den där max boost är 1506MHz, GPU frekvens drog jag ner till 1GHz, den boostar ändå direkt till 1506MHz när man drar igång ett spel eller liknade, samt minnet i 7700MHz.

EDIT: jag rekommenderar att köra stock bioset som jag ändrat fläkten i idle på sedan själva överklocka med tex MSI Afterburner

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

jag har nu gått tillbaka till stock BIOSet som jag ändrat i efterhand, alltså inget G1 BIOS, rekommenderar detta istället.

http://www65.zippyshare.com/v/45768423/file.html

där finns stock BIOS helt orört, bara ändrat fläkten i idle, samt OC variant av den där max boost är 1506MHz, GPU frekvens drog jag ner till 1GHz, den boostar ändå direkt till 1506MHz när man drar igång ett spel eller liknade, samt minnet i 7700MHz.

Ska fixa det här så fort jag får de andra delarna till min dator. Funkar det på alla 970:s? Jag har ett Gigabyte WF, men det kan ju variera. Behöver man använda "-6"-kommandot i NVFlash?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hudo:

Ska fixa det här så fort jag får de andra delarna till min dator. Funkar det på alla 970:s? Jag har ett Gigabyte WF, men det kan ju variera. Behöver man använda "-6"-kommandot i NVFlash?

Du verkar ju ha samma kort som jag så de bara köra nvflash XXX.rom, kolla dock vad du har för minnen Samsung/Hynix

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogshitjoint:

Jo 100% är vad man ska sikta på. MSI GTX 970 GAming G4 har även den en st 8 + 1st 6pins anslutning, och likadant där att kortet aldrig kan dra lika mycket watt som de 2 anslutningana ihopa (150w+100w=250W) och max TDP är 148w på 970 kretsen. Men det jag snackade om vart "Power Limit" som på mitt kort är 110% max och kan moddas till att sättas högre redan nu, fast då bör man inte vvara rädd om sitt kort/garanti imo. Så du missförstod mig helt enkelt bara.

Sedan så vet jag mycket väl att det heter nominell och maximal Turbo Frekvens (läs mitt inlägg i 970/980 överklockningstråden) Och jag förstår inte vart du vill komma med det du skriver innan vi går kylaren? Men skit i vilket...Okej det är ju bra temps iaf. nej självfallet är det på det viset.
Och det visste jag inte?

Nix blandar icke ihopa något alls...Vad jag skrivit var att om man överklockar grafikminnet (VRAM) så blir VRM kretsarna varmare, i takt med ju mer du skruvar upp frekvenserna. De pressas ju hårdare=blir varmarare när hastigheten på grafikminnet ökar, det är därför man inte ska överklocka minnet för högt och därför många stekt sina kort när VRM chipsen nått 125c+ och körs i så hög temp, över en lång kontinuerlig tidsrymd tillsammamns med taskig luftgenomströmning i sitt chassi. (Ibland så har tillverkarna t.om struntat helt i att sätta på en kylfläns på VRM på sina O/GS/SC etc kort, lol hur tänker de då?)

Nä jag ska krypa till kojs tidigt ikväll, har varit vaken i 48h nu!

MVH

//Hund

Därför man kör fullblock till vattenkylning så vrm får lite kylande kärlek med och inte bara gpu

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Du verkar ju ha samma kort som jag så de bara köra nvflash XXX.rom, kolla dock vad du har för minnen Samsung/Hynix

Vilken minnestillverkare är det man ska ha? På vilket sätt spelar det roll? Tack för snabbt svar

Permalänk
Medlem

Alltså jag kan i alla fall inte se på prisjakt att den här kampanjen någonsin ägt rum, vad säger ni andra ?
Trots grafen stod det sänkta priset noterat under större delen av eftermiddan

Vilseledande/\statistik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hudo:

Vilken minnestillverkare är det man ska ha? På vilket sätt spelar det roll? Tack för snabbt svar

finns inget som heter ska ha, utan det man får det får man, men tydligen klockar Samsung lite bättre, jag fick tex Hynix och kör de just nu i ca 7700MHz. gränserna verkar vara 7700-8000 beroende på kort, men som jag sa innan, för 2500kr så spelar det mindre roll

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

finns inget som heter ska ha, utan det man får det får man, men tydligen klockar Samsung lite bättre, jag fick tex Hynix och kör de just nu i ca 7700MHz. gränserna verkar vara 7700-8000 beroende på kort, men som jag sa innan, för 2500kr så spelar det mindre roll

Blev lite snabbt formulerat :). Tänkte om ditt BIOS inte fungerade med någon av dem! Tack för hjälpen, det ska bli spännande och se hur min mITX-dator blir :D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

jag har nu gått tillbaka till stock BIOSet som jag ändrat i efterhand, alltså inget G1 BIOS, rekommenderar detta istället.

http://www65.zippyshare.com/v/45768423/file.html

där finns stock BIOS helt orört, bara ändrat fläkten i idle, samt OC variant av den där max boost är 1506MHz, GPU frekvens drog jag ner till 1GHz, den boostar ändå direkt till 1506MHz när man drar igång ett spel eller liknade, samt minnet i 7700MHz.

EDIT: jag rekommenderar att köra stock bioset som jag ändrat fläkten i idle på sedan själva överklocka med tex MSI Afterburner

köpte själv för 2500 får det på måndag, hur snurrar fläkten i idle? 20%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

köpte själv för 2500 får det på måndag, hur snurrar fläkten i idle? 20%?

jag har ändrat i BIOS filen, från 34% till 20%, MSI Afterburner visar 30% dock ändrade jag från 1600 rpm till 950 rpm.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hudo:

Vilken minnestillverkare är det man ska ha? På vilket sätt spelar det roll? Tack för snabbt svar

Försök att läsa tråden innan, svaret finns en sida tillbaka

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Försök att läsa tråden innan, svaret finns en sida tillbaka

Jag läste det inlägget, men jag blev inte klok på vilken av dem som var bäst. Och jag undrade mest om det var någon av dem som gjorde någon skillnad i vilket BIOS man skulle ha, inte hur bra överklockningsresultaten blev. Men nu vet jag

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men vart ser man vilken minnestillverkare man har fått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Dum fråga kanske men vart ser man vilken minnestillverkare man har fått?

när du startar GPU-Z så ser du det.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för inställningar i msi afterburner och vad har ni för asic? Jag fick asic på 65 och på mitt gtx 780 hade jag dryga 80 tror jag. Känns som detta inte kommer kunna klocka särskilt bra.

Permalänk
Medlem

ena kortet 71% andra 80%

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

1536 mhz effektiv turbo på kärnan och 7500 mhz på minnet är väl ungefär vad jag får stabilt för stunden. 2592 poäng i unique valley 1.0 på preset extreme hd 1080p som sweclockers kör. Kan få upp core lite till men minnena verkar säga ifrån rätt tidigt (hynix). Kör fläkten på max 45 % så vet inte om det har med värme att göra eller om det helt enkelt inte vill mer.

EDIT: 2625 poäng fick jag i en senare runda med samma inställningar.

Permalänk
Medlem

Verkar som mitt kort varvar upp som bara den precis när man startar datorn för att sedan lugna ner sig när inloggning till windows kommer fram. Finns det något man kan göra åt detta?

Permalänk
Medlem

sätt fläkten på 60% den körs knappt ändå, jag har två kort och det stör ej, när man ändå spelar så är det skitsamma, jag kör iofs en egen fläktkurva just nu men 60% är absolut inte irriterande när man spelar.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

sätt fläkten på 60% den körs knappt ändå, jag har två kort och det stör ej, när man ändå spelar så är det skitsamma, jag kör iofs en egen fläktkurva just nu men 60% är absolut inte irriterande när man spelar.

Jag tycker att fläkten låter väldigt störande på den nivån. Man kanske inte tänker på det så mycket om man spelar men det är tillräckligt för att vara störande. Jag vet inte om det är mitt kort som har konstiga fläktar men de låtar verkligen på ett störande sätt. Det är inte bara ett vindsus utan det är något störande ljud som fläktarna avger, typ som om det är något kullager eller liknande som låter eller jag vet inte vad. Sjukt störande med tanke på att mitt Asus gtx 780 dc2, som jag sålde för att skaffa detta, hörde jag typ inte alls och det gick aldrig över 55-60 grader i full load max överklockat. Detta har jag lyckats komma upp i 75 grader och då börjar fläktarna dra igång på en störande nivå som går enligt min custom fläktkurva i afterburner (cirka 45-50%). Noterbart är att det inte är riktigt samma luftflöde i detta chassit med tanke på att det förra var ett fulltowerchassi och det jag sitter på nu är ett R5 men nästan 20 graders skillnad är ganska mycket. Dessutom skulle dessa korten vara både strömsnålare(kallare) och tystare men hittills är det tvärtom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Songless:

Verkar som mitt kort varvar upp som bara den precis när man startar datorn för att sedan lugna ner sig när inloggning till windows kommer fram. Finns det något man kan göra åt detta?

Detta är precis så det är tänkt att funka, då drivarn i windows är den som sätter in att den ska styra fläkten, vilket ju är smart med tanke på att om kylaren skulle varit avslagen fanns det ju risk för att bränna chipet.

Att du har annat ljud från kortet är antagligen det man kallar för spoltjut/Coil Whine och är det alltför irriterande kan det vara läge att byta ut kortet till ett som inte har det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Detta är precis så det är tänkt att funka, då drivarn i windows är den som sätter in att den ska styra fläkten, vilket ju är smart med tanke på att om kylaren skulle varit avslagen fanns det ju risk för att bränna chipet.

Att du har annat ljud från kortet är antagligen det man kallar för spoltjut/Coil Whine och är det alltför irriterande kan det vara läge att byta ut kortet till ett som inte har det.

Jo men det hade varit ännu smartare att starta den i en hastighet som inte hörs så otroligt mycket. Fläktarna kunde ju lika gärna startat i samma hastighet som de har i idle i windows utan att det skulle innebära problem. Har aldrig varit med om att mina tidigare grafikkort har varvat upp och sedan gått ner igen när man kommer in till inloggningen och de har då inte brunnit upp.

Spoltjut tror jag inte att det är. För det hade jag på mitt amdkort och det hörde man nästan hela tiden och oftast när grafikkortet fick arbeta hårt eller pumpade ut höga fps. Ljudet ifrån detta kortet ligger där hela tiden och ökar i takt med att fläktarna varvar upp. Så jag är nästan säker på att det är windforcekylaren som låter riktigt förjäkligt. Är faktiskt lite i tankarna på att skicka tillbaka det och köpa mig typ ett strix eller liknande istället bara för att få ett mindre störande ljud i burken. Resten av grejerna är mer eller mindre ljudlösa nämligen.

Men tack för dina förslag. Alltid välkommet!

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga till, men kortet kommer ju med en 8 pin och en 6 pin för strömförsörjningen. Spelar det någon roll ifall man kör med 1 eller 2 kablar ifrån det modulära nätagget, dvs en kabel för varje ingång, eller är det bara överkurs och det blir samma ström ut ifrån nätagget oavsett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

jag har nu gått tillbaka till stock BIOSet som jag ändrat i efterhand, alltså inget G1 BIOS, rekommenderar detta istället.

http://www65.zippyshare.com/v/45768423/file.html

där finns stock BIOS helt orört, bara ändrat fläkten i idle, samt OC variant av den där max boost är 1506MHz, GPU frekvens drog jag ner till 1GHz, den boostar ändå direkt till 1506MHz när man drar igång ett spel eller liknade, samt minnet i 7700MHz.

EDIT: jag rekommenderar att köra stock bioset som jag ändrat fläkten i idle på sedan själva överklocka med tex MSI Afterburner

Hej igen!

Har nu flashat BIOS:et och det mesta fungerar bra, men jag har lite småproblem. Ibland (än så långe som jag kan se det, helt slumpmässigt) så spinner fläktarna upp, "Power" i MSI Afterburner blir mer sick sackad och GPU Usage får också små spikes. Det händer i idle (har inga problem i load). Vad kan vara problemet?

http://imgur.com/Qz2tIXl

http://imgur.com/zZUW2iR