Ny processor / kylare - vad behöver jag uppgradera innan ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Jun 2012

Ny processor / kylare - vad behöver jag uppgradera innan ?

Har köpt mig en 4790K samt H100i kylare.
Sitter på ett Maximus VI Hero med en 4770K och NH-U14S kylare idag.
Tänkte ägna julen åt att byta prollen, kylare, men funkar mitt moderkort rakt av?
BIOS är 1505 uefi ROG just nu, funkar den med 4790K ?
Finns visst ett senare BIOS 1603 - ej ROG ? skall jag uppgradera ?
Mer som behövs för att få det att lira ?

Tips emottages tacksamt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Först och främst. Varför köper du en 4790K om du redan äger en 4770K?
OnT:
Låt BIOS vara som det är. Tryck i den nya prollen så märker du om det behövs en uppdatering.
Skulle du nu behöva uppdatera BIOS och inte har tillgång till din gamla CPU så stödjer ditt moderkort USB BIOS Flashback som innebär att du flashar ditt moderkort utan att "starta" datorn.
Läs mer här --> http://www.asus.com/microsite/2014/MB/New_4th_gen_Intel_proce...

Jag köper alltid blandfärs, då vet jag att minst två djur har dött.

Main: i7 7700K @ 4.9GHz | EVGA GTX 1080 FTW | MSI Z270M Mortar | 16GB RAM | Samsung 960 EVO 250GB M.2 - Crucial MX300 525GB | Define C Mini | EVGA GQ 750W | Custom Loop
HTPC: X4 860K @ stock | Noctua NH9B SE2 | R9 280 DCUII | MSI A88XM Gaming | 8GB RAM | Samsung 840 EVO 250GB - WD Blue 1TB 3,5" | CM Silencio 352 | CM G450M |
Konsoler: Xbox One | Xbox 360 | Xbox | Playstation 2 | Nintendo Wii

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av makarickiri:

Först och främst. Varför köper du en 4790K om du redan äger en 4770K?
OnT:
Låt BIOS vara som det är. Tryck i den nya prollen så märker du om det behövs en uppdatering.
Skulle du nu behöva uppdatera BIOS och inte har tillgång till din gamla CPU så stödjer ditt moderkort USB BIOS Flashback som innebär att du flashar ditt moderkort utan att "starta" datorn.
Läs mer här --> http://www.asus.com/microsite/2014/MB/New_4th_gen_Intel_proce...

Varför? För att jag kan och vill
Skämt åsido är ju 4790K lite mer anpassad / tweakad för högre klockning map värmeavledning och lite annat.
Dessutom högre base / boost clock om man inte vill / kan klocka själv.

Inget fel på min 4770K för den sakens skull.

Tack för tips.