Telia TG799vn v2 DNS-Problem **Guide**

Permalänk
Medlem

Telia TG799vn v2 DNS-Problem **Guide**

Hejsan!

Om det redan finns en tråd om hur man löser detta så kan mod/admin ta bort denna om den känns onödig! tack!

Det är såhär, som många utav oss vet så har Telia haft en massa problem med överbelastningsattacker mot deras servrar vilket påverkar en hel del kunders uppkoppling till internet, lösningen på detta är att man behöver byta DNS-inställningar, men jag har varit i kontakt med telias support ett antal gånger under dessa dagar med internet problem och dem har inte kunnat ge mig någon annan bra lösning en att byta DNS inställningar på varje nätverkskort.

Men vi alla vet att byta DNS på datorn är rätt smidigt, men jag har ett X antal datorer, smarttv, konsoller, osv, så det blir en pain in the ***.

Telias support förklarar för mig att det finns inte någon annan väg att fixa detta på, så jag tänkte att jag delar min kunskap till er här istället för deras okunnighet på supporten.

börja med att logga in på ditt Modem (192.168.1.1 , i mitt fall!) notera att det stora A:et i Administrator är viktigt!

Användare: Administrator
Password: ACESSKEY (Står under ditt modem på en klisterlapp)

När du har loggat in, bör du ha ett par alternativ på din Högra sida, välj: "Hemmanätverk"

Välj sedan "Gränssnitt"

Efter det trycker du på "LocalNetwork"

Nu bör du se en text uppe i vänstra hörnet som det står: "Konfigurera", tryck på denna!

Långt ned bör du nu se ett fält som heter: "DHCP-pooler", varav ett nätverksnamn som heter: "LAN_private", tryck på "Redigera" för detta nätverk.

Nu bör du se inställningar, varav 2 st är "Primär DNS:" & "Sekundär DNS:", om du vill byta till googles DNS är det följande värden du vill använda:

Primär DNS: 8.8.8.8
Sekundär DNS: 8.8.4.4

Tryck sedan "Använd" och låt ditt modem stara om sig självt.

Lycka till

~Rikiru

Visa signatur

- Chassi: NZXT 510 Elite, CPU: INTEL I7 6950X @ 4Ghz RAM: 64 GB DDR4 3000 mhz, MB: ASUS X99 DELUX II , GPU: RTX 3090 HOF Nätagg: 1200 watt plat, CPU Kylare: NZXT X53 , HDD: 2 x 2 TB 7200 RPM, 512 Gb SSD, 1 Tb Samsung 970 EVO M2 OS: Win10 Pro 64-Bit.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att man kör DNS Benchmark först och sedan bestämmer sig för DNS Server
https://www.grc.com/dns/benchmark.htm

Använd den snabbaste servern från testet när du kört det 2-3 gånger som primär och googles 8.8.4.4 som sekundär backup.

Kyrkans (ns1.svenskakyrkan.se) 195.67.160.3 brukar vara mycket snabbare än googles, och är i min erfarenhet riktigt stabil.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Hedersmedlem

@Rikiru
Du har gjort min kväll med denna beskrivning!
Just vad jag var ute efter just nu. Gud va bra att du gjorde en tråd för detta!
Tack!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

@Rikiru
Du har gjort min kväll med denna beskrivning!
Just vad jag var ute efter just nu. Gud va bra att du gjorde en tråd för detta!
Tack!

Inga problem! kul att du fick användning av den

//RikiRu

Visa signatur

- Chassi: NZXT 510 Elite, CPU: INTEL I7 6950X @ 4Ghz RAM: 64 GB DDR4 3000 mhz, MB: ASUS X99 DELUX II , GPU: RTX 3090 HOF Nätagg: 1200 watt plat, CPU Kylare: NZXT X53 , HDD: 2 x 2 TB 7200 RPM, 512 Gb SSD, 1 Tb Samsung 970 EVO M2 OS: Win10 Pro 64-Bit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rikiru:

Inga problem! kul att du fick användning av den

//RikiRu

Gränssnittet för den routern fick en större facelift förrförra veckan märkte så nu gäller inte riktigt samma beskrivning längre :).
Om någon annan nu hittar samma tråd med samma fråga som jag hade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck:
Jag blev så GLAD när jag hittade detta. Men jag hittar inte in med det nya gränssnittet till några "DHCP-pooler", där man kan redigera primär och sekundär DNS. Hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

@ToJoLa

Ja jag insåg att alla andras beskrivningar på nätet var utdaterade nu när de kastat om gränssnittet helt. Var läge att iaf ha en notis någonstans om detta.

Då tar vi en liten titt på det här då ;). Kom inte ihåg utantill vad jag har pillat på så jag har fått spana lite i gränssnittet ;).
Är lite osäker på exakt vad du tänkt göra men jag kollade igenom min router och ser att jag ställt in min egen DNSserver under följande inställningar:

1. Logga in på routern och välj att visa avancerat gränssnitt.
2. Gå till local network - högst upp till höger på denna ruta finns lite kugghjul för att komma åt inställiningar.
3. Högst upp till höger kan man välja "show advanced". Hit that button!
4. Scrolla ner en bit så finns där val för DNSserver

"Show advanced" har de inte fått till så bra i GUIt. Används ganska flitigt men är för lätt att missa, men det följer standarden från förra gränssnittet iaf, haha.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Ja, haha, Telias gränssnitt är extraordinärt konstiga, hela vanliga hemsidestrukturen, suck! Men här hittade jag fram faktiskt. Dock är jag nog korkad, men det enda om DNS jag hittar där är 'DNS server: 192.168.1.1'.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ToJoLa:

@Söderbäck: Ja, haha, Telias gränssnitt är extraordinärt konstiga, hela vanliga hemsidestrukturen, suck! Men här hittade jag fram faktiskt. Dock är jag nog korkad, men det enda om DNS jag hittar där är 'DNS server: 192.168.1.1'.

Ja jag tror att routern pekar på sig själv där. Eller det gör den med det lokala IPnumret 192.168.1.1 och i de fallen så antar jag att man då får sin nätleverantörs standardDNS vald åt sig. Det ligger väl någon dold pekare inbyggt på nån vänster där. Antagligen för att det förenklar för nätleverantören om de behöver byta DNS för då behöver de inte ändra några värden i folks routrar.
However, det går att ställa om denna adress till önskad DNSserver och då kommer ens egna val att räknas istället. Hur man sätter secondary choice för DNSserver i routern har jag inte listat ut än däremot ;).

Vill du kolla vad du använder för DNS i nuläget som du får från Telia (och använder windows) så kan du göra detta genom att öppna CMD (windowsknappen - skriv cmd and hit enter). Skriv där: ipconfig /all
Bland allt tjafs som rullar fram där så finns en rad med nuvarande DNSserver som används.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck:
Tack, nej, någon sekundär kunde man ju inte hitta, men nu har jag provat att sätta 8.8.8.8 där bara och då funkar det!!!
Jag är numera en väldigt glad kvinna som för första gången på evigheter kunnat surfa fram något på vår "smart"TV
Tack @Söderbäck och @Rikiru !!! <3

Permalänk

Jag provade att skriva in 8.8.8.8,8.8.4,4 och det verkar funka fint

Permalänk
Medlem

fandå, jag får det inte att funka :/ den ändrar tillbaka till default hela tiden :/.... någon som har lyckats att fixa det?
e:
har en tg799vac

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm