Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Uppgradering av processor

Hej Sweclockers!

Har en AMD FX(tm)-4100 Quad-Core Processor och tänkte byta upp till någon av Intel i5 processorerna. Mitt moderkort är ett Gigabyte GA 970a ds3.
Funkar mitt tänkta byte för detta moderkort? Och isåfall vilken av Intel i5 processorerna rekommenderas för en budget inom 2000 kr då du får det bästa möjliga för pengarna.

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av wTompa:

Hej Sweclockers!

Har en AMD FX(tm)-4100 Quad-Core Processor och tänkte byta upp till någon av Intel i5 processorerna. Mitt moderkort är ett Gigabyte GA 970a ds3.
Funkar mitt tänkta byte för detta moderkort? Och isåfall vilken av Intel i5 processorerna rekommenderas för en budget inom 2000 kr då du får det bästa möjliga för pengarna.

Nej, moderkortet stödjer ingen Intelprocessor. Det är en AM3+ och stödjer AM3+ processorer.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Gaming Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Som sagt du måste då byta både moderkort och processor.
Ditt mobo verkar inte stödja så mycket processorer.... har du rev 3.0 stödjer det iaf:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/processor/amd-so...

Vet ej varför den stödjer den prollen men inte FX-8350? Vet ej skillnaden mellan de två heller fx-8350 e typ den vanliga.
Vet ej om man kan köra andra prollar på den som inte är med i cpu kompabilitetslistan på gigabytes hemsida.

AMD 760k @ 4.7GHz, NB @ 2200MHz | Asus 760 | Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI | 2x4GB 1866MHz Gskill | Silverstone SFX ST45SF 450W

Intel i5-4670k @ stock | MSI 680 | Gigabyte G1.Sniper Z87 | 2x4GB 2400MHz Gskill | Corsair TX850 850W