RAM-stickorna är inte på Moderkortets support lista.

Permalänk
Medlem

RAM-stickorna är inte på Moderkortets support lista.

Har något jäkligt skumt problem med datorn.

Kan inte klocka prollen över 3.9 Ghz, direkt vid 4.0 Ghz så hittar inte bios CPUn, den kommer givetvis inte upp i Windows heller, varken HWmonitor eller device manager. Core temp låser hela datorn.

Har även samma problem med minnena, de är Corsair XMS3 CL8 (Modell nr: CML16GX3M4X1600C8).
De försöker jag bara dra upp till 1600 Mhz, då de som alla andra minnen kommer som 1333 Mhz... Har inte givit mig på timings än, men har exakt samam fel på de som på CPUn.

Kan detta ha att göra med att minnena inte finns med i listan av minnen som stöds av moderkortet? GA-Z97-UD3H-BK rev 1.0.
Memory Support list.

Datorn startar som sagt, men kan inte övervaka hur varma de blir, även i CPU-Z så hittas inte CPUn. Så här ser det ut i CPU-Z.
CPUn kör alltså 4.0 Ghz här. Uncore står på 4.0 Ghz eller 4.1 Ghz, kommer inte exakt ihåg, turbo är av. I BIOS så stod det på hjälp texten för Uncore att den vanligtvis ska vara samma eller högre som core vid OC.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Har du senaste BIOS-flashen? Där kanske stöd för dina minnen finns?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Har du senaste BIOS-flashen? Där kanske stöd för dina minnen finns?

Yes det har jag med. Uppdateras inte support listan om de är fler som stöds?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sushifrukt:

Har något jäkligt skumt problem med datorn.

Kan inte klocka prollen över 3.9 Ghz, direkt vid 4.0 Ghz så hittar inte bios CPUn, den kommer givetvis inte upp i Windows heller, varken HWmonitor eller device manager. Core temp låser hela datorn.

Har även samma problem med minnena, de är Corsair XMS3 CL8 (Modell nr: CML16GX3M4X1600C8).
De försöker jag bara dra upp till 1600 Mhz, då de som alla andra minnen kommer som 1333 Mhz... Har inte givit mig på timings än, men har exakt samam fel på de som på CPUn.

Kan detta ha att göra med att minnena inte finns med i listan av minnen som stöds av moderkortet? GA-Z97-UD3H-BK rev 1.0.
Memory Support list.

Datorn startar som sagt, men kan inte övervaka hur varma de blir, även i CPU-Z så hittas inte CPUn. Så här ser det ut i CPU-Z.
CPUn kör alltså 4.0 Ghz här. Uncore står på 4.0 Ghz eller 4.1 Ghz, kommer inte exakt ihåg, turbo är av. I BIOS så stod det på hjälp texten för Uncore att den vanligtvis ska vara samma eller högre som core vid OC.

Vad då inte hittas? Det står ju tydligt att det är en i7 4770 och att den går i 799MHz vilket ju defakto är ~1600MHz. Har du ökat på spänningen till CPU:n? Hur överklockar du?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad då inte hittas? Det står ju tydligt att det är en i7 4770 och att den går i 799MHz vilket ju defakto är ~1600MHz. Har du ökat på spänningen till CPU:n? Hur överklockar du?

My bad, var ett tag sen jag gjorde detta, hade för mig jag hade det felet på stickorna med.
Ja det står 4770, men det står 1. Fel frekvens 2. Saknas rätt mycket info.
Kan köra device manager så kan du få se hur det ser ut då om du vill.

Hade något fel med stickorna med, kan vara core temp där med. Osäker nu. Men problem var det iaf ..

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sushifrukt:

My bad, var ett tag sen jag gjorde detta, hade för mig jag hade det felet på stickorna med.
Ja det står 4770, men det står 1. Fel frekvens 2. Saknas rätt mycket info.
Kan köra device manager så kan du få se hur det ser ut då om du vill.

Hade något fel med stickorna med, kan vara core temp där med. Osäker nu. Men problem var det iaf ..

Om du inte stängt av strömsparfuntioner lär den gå ner till denna hastighet ändå så nej det är inget fel. Nu vill jag ha svar på min fråga/or!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Sushifrukt:

Har något jäkligt skumt problem med datorn.

Kan inte klocka prollen över 3.9 Ghz, direkt vid 4.0 Ghz så hittar inte bios CPUn, den kommer givetvis inte upp i Windows heller, varken HWmonitor eller device manager. Core temp låser hela datorn.

Har även samma problem med minnena, de är Corsair XMS3 CL8 (Modell nr: CML16GX3M4X1600C8).
De försöker jag bara dra upp till 1600 Mhz, då de som alla andra minnen kommer som 1333 Mhz... Har inte givit mig på timings än, men har exakt samam fel på de som på CPUn.

Kan detta ha att göra med att minnena inte finns med i listan av minnen som stöds av moderkortet? GA-Z97-UD3H-BK rev 1.0.
Memory Support list.

Datorn startar som sagt, men kan inte övervaka hur varma de blir, även i CPU-Z så hittas inte CPUn. Så här ser det ut i CPU-Z.
CPUn kör alltså 4.0 Ghz här. Uncore står på 4.0 Ghz eller 4.1 Ghz, kommer inte exakt ihåg, turbo är av. I BIOS så stod det på hjälp texten för Uncore att den vanligtvis ska vara samma eller högre som core vid OC.

Någon borde läsa guiden på forumet....

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad då inte hittas? Det står ju tydligt att det är en i7 4770 och att den går i 799MHz vilket ju defakto är ~1600MHz. Har du ökat på spänningen till CPU:n? Hur överklockar du?

Skrivet av trisse23:

Någon borde läsa guiden på forumet....

Skrivet av Jalle64:

Vad då inte hittas? Det står ju tydligt att det är en i7 4770 och att den går i 799MHz vilket ju defakto är ~1600MHz. Har du ökat på spänningen till CPU:n? Hur överklockar du?

Skrivet av Jalle64:

Om du inte stängt av strömsparfuntioner lär den gå ner till denna hastighet ändå så nej det är inget fel. Nu vill jag ha svar på min fråga/or!

Kör med fast volt på 1.25 just där vill jag minnas, körde 1.2 från början, men ja, letade orsaker

Ändrar "CPU clock Ratio", "Uncore Ratio" & stänger av turbo.
På minnena så ändrar jag System Memory Multiplier.
Sätter sen en fast CPU Vcore.

När den använder strömsparfunktionen så går den ner till typ 1 Ghz, om inte lägre.

Kanske borde kolla guiden, har läst den till Sandy x antal gånger, då jag började överklocka.
Efter något år i datorverkstad och it-utbildning så hoppades man väl att man skulle begripa detta utan guider. Men antar inte

Edit: Derp. Guiden var alltså en FAQ om minnen! Hade missat denna TY! Ska fortsätta läsa igenom den nu, stog mycket nyttigt där såg det ut som

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.