Permalänk

Telefoniproblem

Hej alla!
Jag har skaffat bredbandstelefoni vi All-tele. De skickade mig en telefoniadapter Tilgin HG322
Om jag ansluter den direkt i bredbandsuttaget så funkar det. Problemet är att jag har två routrar.
Först en D-Link DIR-100 som delar upp bredbandet mellan mig och min hyresgäst. Sen har jag en ASUS RT-N66U som skapar mitt trådlösa nätverk . Till denna har jag anslutit min telefoniadapter. Enl. All-tele så är det port 5060 som ska öppnas i de bägge routrarna. Jag tycker mig ha gjort detta enligt de anvisningar jag hittat på nätet. Trots det fungerar ej telefoniadaptern för utgående samtal, inkommande samtal fungerar. Någon som har tips? Finns några verktyg som gör det möjligt att kolla portstatus?
Tacksam för alla tips.

Permalänk
Medlem

Har du på så att telefonerna får ansluta utåt med udp?

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk

Vad betyder detta och var ställs det in?

Permalänk
Medlem

Port 5060 är SIP. Det är ett protokoll som används för att upprätta tal/bild osv. Till den porten brukar man ha ett portspann för UDP-portar som själva talet går igenom. Vissa brandväggar (såsom den jag har hemma) behöver bara en SIP-proxy och räknar genom kommunikationen över 5060 själv ut vilka portar som ska öppnas, men det tror jag inte en bredbandsrouter fixar.
Är du säker på att det inte är ett spann med portar (såsom 60010-60030 eller liknande) som också behöver öppans?

Permalänk
Medlem

Vad gäller UDP-portar så har jag svårt att se att det skulle begränsas i någon bredbandsrouter. Det brukar per automatik tillåtas.

Permalänk

Jag fick ett tips att aktivera DMZ- funktionen på den första routern och därefter ansluta telefoniadaptern till denna router. Inte heller detta fungerade. Är det något speciellt man måste göra ytterligare när man kör med DMZ-funktionen?