Får fiber i huset via en Inteno FG500. Hur koppla mitt nätverk?

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001

Får fiber i huset via en Inteno FG500. Hur koppla mitt nätverk?

Får in en kombinerad tjänst med 1000Mbit, telefoni samt TV via en Inteno FG500.

Har läst en del om FG500 men blir inte riktigt klok på hur jag ska koppla för att maximera min lina.

Jag tänker ha två stycken Ubiquiti Networks UniFi AP för det trådlösa samt en eller två kabelanslutna datorer. Jag kommer ej att använda Wifi-funktionen i FG500, ej heller telefonitjänsten.

Min tanke är att koppla en av accesspunkterna direkt i FG500 då de kommer att sitta hyfsat nära varandra. Sen kommer jag att koppla en gigabit-switch också direkt i FG500 som jag sedan ansluter den andra accesspunkten och de två stationära datorerna till.

Tänker jag rätt och kommer detta att ge full fart till de två stationära eller behöver jag en router efter FG500?

Leverantören: http://www.barafiber.se/

Lenovo Y50-70

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm (Sundbyberg)
Registrerad
Maj 2005

Vad jag kan läsa mig till så tänker du rätt. Skulle rekommendera att koppla accesspunkterna till switchen så slipper intern trafik belasta routern (inte för att detta borde vara något större problem i ett hemnätverk). Ska det göras snygg så rekommenderar jag också att installera en patchpanel men det är såklart inget som påverkar prestanda

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Låter rätt, men är du säker på att du behöver 2st AP?
Man kan täcka rätt mycket med bara en beroende på förutsättningar.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av ilstallione:

Får in en kombinerad tjänst med 1000Mbit, telefoni samt TV via en Inteno FG500.

Har läst en del om FG500 men blir inte riktigt klok på hur jag ska koppla för att maximera min lina.

Jag tänker ha två stycken Ubiquiti Networks UniFi AP för det trådlösa samt en eller två kabelanslutna datorer. Jag kommer ej att använda Wifi-funktionen i FG500, ej heller telefonitjänsten.

Min tanke är att koppla en av accesspunkterna direkt i FG500 då de kommer att sitta hyfsat nära varandra. Sen kommer jag att koppla en gigabit-switch också direkt i FG500 som jag sedan ansluter den andra accesspunkten och de två stationära datorerna till.

Tänker jag rätt och kommer detta att ge full fart till de två stationära eller behöver jag en router efter FG500?

Leverantören: http://www.barafiber.se/

Är det PRO AP eller kör du vanliga?

Jag tror garanterat att det kommer gå bra, har du en smart switch eller kör du någon hemma-variant?

[Workstation] [i7 3770K | Sabertooth Z77 | EVGA GTX 1080 SC WC | AX1200 | 16GB DDR3 | 1TB 850 Evo]
[Server/NAS] [ESXi] [Xeon E3-1275 V3 | Silverstone DS380 | 16GB DDR3 ECC | 8 x WD RED 3TB | LSI MEGARAID 9271-8I]
[Bärbar] [Macbook Pro Retina 15 | 512GB SSD | 16GB Ram]

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001

Bor i ett _betonghus_, golv, tak, inner och ytterväggar av minimum 8cm betong så två AP känns nog som rätt väg. Ser ingen anledning till Pro, bara tanten och chromecast som kör Wifi så borde väl räcka med 2,4Ghz.

Switch kör jag någon standard hemmavariant som ej går att konfigurera. Har även en HP 1910-8G JG348A som ligger men noll kunskap att få den att fungera.

Problemet med att köra båda AP i Switch är att den senare kommer att sitta uppe på vinden och jag kommer att få gå lång väg tillbaka med kabel till AP 1 för att förse den ur switchen. AP 1 sitter ett par meter från FG500, därav att jag tycker det borde vara enkelt att ansluta den direkt.

Lenovo Y50-70

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av ilstallione:

Bor i ett _betonghus_, golv, tak, inner och ytterväggar av minimum 8cm betong så två AP känns nog som rätt väg. Ser ingen anledning till Pro, bara tanten och chromecast som kör Wifi så borde väl räcka med 2,4Ghz.

Jag hade testat med en AP först och försökt placera den lämpligt för där chromecast och tant förväntas vara
Men det kanske är stort med och du har haft wifi tidigare med täckningsproblem?

Mitt hus är visserligen trä, men dåligt placerad router täcker båda våningarna, altanen och stora delar av tomten.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001

Jag har testat med en och det blev sådär trots att jag satte den centralt. Kanske ska testa en gång till..? Huset är på 125 m2, borde det fungera kanske?
När jag tänker efter så var det bara jag på min stationära som hade lite problem, tanten hade nog "full" täckning.

Fungerar FG500 som en router med bra genomströmning eller bör jag köra en router efter den?

Lenovo Y50-70

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

FG500 har 4st lan portar, kan vara så att bara en port är för internet Så du kanske måste koppla t.ex switch -> Lan1 porten, sedan de trådlösa AP in i switchen för att de skall kunna gå på på internet. Så du vill nog skaffa en gigabit switch med 8 portar.

Du kommer troligtvis inte få ut full hastighet(1Gbit) på det trådlösa, men borde väl få ut det med att bara använda Inteno de skickar. Annars lär du köpa en router som klarar 1Gbit och den kostnaden är minst 900kr för en sådan.

Sedan så får du vara lite realistisk när det gäller 1Gbit att om du får ut 700-800 Mbit så är det fortfarande en bra hastighet.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001

700-800 är jag mer än nöjd med, vill bara undvika uppenbara flaskhalsar.

Har en vanlig standard 8-ports gigabit switch jag tänkte lägga på vinden som jag sen drar en kabel ner till min dator från samt en kabel till AP 2. Denna switch asnsluter jag med en kabel ner till FG500.

Lenovo Y50-70

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av ilstallione:

Jag har testat med en och det blev sådär trots att jag satte den centralt. Kanske ska testa en gång till..? Huset är på 125 m2, borde det fungera kanske?
När jag tänker efter så var det bara jag på min stationära som hade lite problem, tanten hade nog "full" täckning.

Fungerar FG500 som en router med bra genomströmning eller bör jag köra en router efter den?

Är det 125m2 på en våning eller flera? Vad var det för router/ap? (det kan skilja rejält mycket i range mellan dem?)
Grannar tätt inpå med nätverk?

Mitt hus är ca 170m2 på två våningar, med altanen så blir ytan runt 150m2 och med där jag har täckning på tomten vet jag inte, men en bra bit mer.
Det är ju dock trähus då, och helt störningsfritt (från grann-nätverk iaf).
Med en Asus RT-AC66u.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2009

Du gör helt rätt. FG500 och nyare nätverksprylar passar inte bra ihop. Troligen har du 2,4 GHz only varianten och den är inte mycket att hänga i julgranen. Men Fiber-trye duger.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2009

Kör försten med att FG500 får agera namnserver i nätverket och det klarar den bra. Kör de modernare routrarna med ac/N 5Ghz-WiFi i AP-mode.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001

125 m2 i ett plan men som sagt, skulle tro att huset står kvar efter en atombomb... Det är massiv betong rakt genom.

Testade med en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846509 och tänkte då komplettera med en till. Grannar i liknande hus får inte sina saker att fungera med diverse konsumentrouters.

Det jag undrar över är om FG500 kommer att agera router tillfredsställande samt om den har vettig genomströmning om den gör det. Alternativet verkar vara att brygga den och köra en annan router istället.
Angående Wifi vill jag gärna ha Unifi AP´na då jag inte tror jag täcker hela huset med vettig signalkvalitet på en enhet, då är tydligen Unifi bra för rimliga pengar. Jag har ju redan en så inga stora pengar att komplettera.

Lenovo Y50-70

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001

Tilläggsfråga, hur stänger jag av Wifi i FG500?

Lenovo Y50-70